Küsisime kommentaari Maanteameti Liiklusohutuse osakonna liikluseksperdilt Villu Vanelt.

Lapse turvahäll/tool on mõeldud selleks, et lapse sõidutamine oleks võimalikult turvaline. Ehk teisisõnu — nii nagu täiskasvanud sõitjad ennast ise turvavööga kinnitavad, kinnitatakse ka laps. Kuna laps on väike, siis on abivahendiks just seesama turvahäll või –tool, mis võimaldab lapse kinnitamisel kasutada autosolevat turvavööd.

Kinnitatuna turvatooli või –hälli on lapse sõidutamine kõige ohutum. Olles ise turvavööga kinnitatud ja last süles hoides ei suuda me õnnetuse puhul last säästa ega päästa. Kokkupõrkes saadud löögist paiskub laps kätevahelt ning tema vigastused on kindlasti oluliselt raskemad, kui turvavarustust kasutades. Otsekokkupõrkes kiirusel 50 km/h lendab laps vastu seljatuge või esiklaasi samasuguse jõuga nagu viiendalt korruselt vastu maad kukkudes.

Turvahällid on mõeldud kasutamiseks kas kuni lapse 10kg või 13kg täitumiseni. Reeglina mahub laps turvahälli umbes esimese eluaasta lõpuni või veidi kauem. Kui lapse jalad hakkavad üle turvahälli alumise ääre minema, ei ole see veel ohumärk. Turvahäll on väike alles siis, kui lapse pea hakkab ulatuma üle turvahälli ülemise ääre.

Turvahälli tohib kasutada vaid seljaga sõidusuunas ning kindlasti ei tohi sõidutada last turvahällis juhi kõrvalistmel, kui on akti veeritud auto esiturvapadi (airbag. Kui sõidad koos vastsündinud lapsega, siis võta ette vaid lühikesed sõidud. Pikalt püsti ses asendis istumine koormab imiku kaela ja selga. Beebi proportsioonid erinevad täiskasvanute omast. Lapse pea on võrreldes tema väikese kehaga palju raskem. Samasugune olukord oleks siis, kui paneksime keeglipalli enda õlgadele. Kliinilised uuringud on näidanud, et pikalt paigal istumine poolpüsti ses asendis võib viia ka hingamisprobleemideni. Kui aga ilmtingimata pead ette võtma pikemad sõidud, tee sõidu ajal mõned pausid ning võta laps turvahällist välja lapse selja puhkamiseks. Turvahälli ei tohi kasutada vankri asemikuna. Hoia last turvahällis vaid autosõidu ajal ning ära kasuta seda magamisasemena. Laps peab magama sirgel pinnal. Sama kehtib ka juhul, kui kasutate poes turvahälli ning vankrirataste kombinatsiooni. Soovitame kasutada seda siiski erandjuhtudel. Laps ei tohiks olla järjest turvahällis üle 2 tunni. Turvahälli peamiseks omaduseks on kaitsta last avariiolukorras — turvahäll peab ilmtingimata vastama standarditele ning peab olema kinnitatud autosse nõuetekohaselt.

Turvahäll ei taga lapsele mingit kaitset, kui see ei ole kinnitatud autosse auto turvarihmadega, asub esiistmel, kui on akti veeritud auto esiturvapadi või imik on sõidu ajal ema süles. Samuti on ohtlik, kui autos viibivad inimesed ei ole kinnitatud turvavöödega — sellisel juhul on inimene lahtine objekt ning võib ka korrektselt turvahälli või turvatooli kinnitatud last ohustada. Seetõttu on väga oluline, et kõik autos viibivad inimesed oleksid kinnitatud turvavöödega. Poekotid, tehnika ja kõik teised lahtised objektid on kõik potentsiaalsed ohu allikad lapse jaoks.

Kõige tähtsamateks näitajateks turvahälli juures on turvalisus ning mugavus lapse jaoks. Lisaks on aga mitmetel turvahällidel veel mõned lisavõimalused — võimalus asetada turvahälli vankri või kergkäru raamile, Isofi x alus autosse kinnitamiseks ning on turvahälle, mille seljatuge on võimalik asetada täislamavasse asendisse (kindlasti aga mitte autosõidu ajal).