Supermarketi reisijuht
Antud juhul on meie eesmärgiks leida ja osta kasulikke toiduaineid supermarketist. Skeptikud kinnitavad, et selliseid pole kauplusest võimalik saada — tahate naturaalset piima, minge maale; tahate värskeid puuvilju, sõitke lõunasse ning sööge apelsine otse puu otsast.
Marketite omanikud on optimistlikumalt meelestatud: kaasaegsetes kauplustes on tooteid, mida võib kasutada, kartmata oma südame ja mao pärast — need on nn. tervislikud ja orgaanilised toiduained. Orgaanilistel puu-ja köögiviljadel on palju plusse.
Esiteks kasvatatakse neid ilma keemiliste väetisteta. Teiseks säilivad need ilma konservantideta ning on vaieldamatult parema maitsega. Miinuseks on vaid nende kõrge hind. Mida siis teha, kui neid teie kaupluses ei leidu? Otsige tervislikke kaupu, lugege etikette, silte, tähistusi — neid on poes kirjus reas päris palju ja nii mõnigi vajalik võib teinekord üldises kirevuses märkamata jääda.
See on esimene sadam teie teekonnal, sest piimatooted on meie toiduvalikus tähtsal kohal. Kaks klaasitäit kvaliteetseid piimasaadusi sisaldavad endas 20% valkusid, 72% kaltsiumit, 10% fosforit, 22% joodi ja 30%vitamiine kogu meie ööpäevasest vajadusest.
Heade piimatoodete tunnused:
Seilanud piimajõgedel, suundugem leivasadamasse. 100 grammis leivas on palju valku (8,2 g), süsivesikuid (41,8 g), kaaliumi (167 mg), magneesiumi (41 mg), fosforit (153 mg), rauda (3,2 mg) ning B1, B2 ja E vitamiine.
Õige leib…
Varustanud end leiva ja piimaga, võtame kursi edasi. Taimeõli sisaldab linoolhapet, fosfolipiide (bioloogilised ühendid, mis osalevad rasvade ja kolesterooli transportimises), fosfatiide (parandavad närvisüsteemi, maksa ja aju tööd, takistavad rasva kogunemist organismi), A-vitamiini (ainult sinepiõlis), D-vitamiini (kõige enam sinepiõlis), E-vitamiini (kõige rohkem päevalilleõlis), F-vitamiini (kõige enam linaõlis).
Hea õli tundemärgid:
Tasapisi jõuame lihasadamasse. 100 g liha sisaldab: valku 14-20 g, rauda 1,5-2,8 mg, fosforit 130-210 mg, B-grupi vitamiine 80-113 mg ja PP-vitamiini 2,7-6,21 mg.
Hea liha:
Kala on lihast hulga kasulikum: selles pole peaaegu üldse südamele ja veresoonkonnale kahjulikke küllastatud rasvu, selle eest leidub seal hulgaliselt küllastamata rasvu, sealhulgas ka Omega-3 rasvhappeid (mistõttu on parim valida rasvaseid kalaliike nagu seda on lõhe, heeringas või sardiinid). Kalavalku omastab inimene hoopis kergemini kui lihavalku.
Hea kala tundemärgid:
Häid puuvilju on supermarketitest raske leida. Enamasti on need lihtsalt liiga kaugelt transporditud koos kõikide sellega kaasnevate tagajärgedega.
Head puuviljad:
Õige aeg on purjetada tangude — parimate kiudainete tarnijate — lahte. Sealt leiame ka E-, PP-, ja B-grupi vitamiine, aga ka mineraalaineid (kaaliumi, magneesiumi, fosforit, rauda)
Raske on öelda, mis on kasulikum, kas riis või tatar, kaerahelbed või odratangud. Igal neist on omad plussid, seetõttu võiks neid kõiki aeg-ajalt süüa.
Hea teravili:
Väldime veealuseid karisid ja kaldaäärseid madalikke
Supermarketis nagu igas mereski, on algajatele kaptenitele üles seatud palju lõkse. Need peavad kinni ning eksitavad meid õigelt kursilt kasulike toodete järele. Seetõttu oleks parem neid vältima õppida.
Sundimatu ning mõnus muusika
Muusika on tänapäeval üks tähtsamaid tingimusi supermarketi eduka töö tagamisel. Et sundida külastajat ostma, tuleb talle eelkõige luua rahustav muusikaline taust, seejärel aga äratada ta reklaamiteadetega. Ostja kuulab kogu loo ära ning suundub korvi täitma reklaamitud „odavate” kaupadega, unustades seejuures oma kasulikud müslid ja kohupiima.
Kogenud personal.
Kõikjal sagivad naeratavad müüjad. Nad seavad riiulitele värsket kaupa ning on nii ülepeakaela oma töösse süvenenud, et kohe ei julgegi neilt küsida näiteks jogurtite valiku kohta. Nende toimekus kandub üle ka meile ning me täidame hüpnotiseeritult oma toidukorvi äsja riiulile laotud viineritega (need on ju kindlasti värsked!) ning reklaamidest tuttavate jookidega. Aga kas neid oli meile üldse tarvis…
Tagamõttega laotud kaubad.
Ostjate vood on allutatud teatavatele reeglitele: vool juhib käruga inimest vastu kellaosuti suunda, tema pilk libiseb mööda parempoolseid riiuleid. Just sinna paigutavad kavalad kaupmehed kauba, millest tahavad kõige kiiremini lahti saada. Kallid kaubad asuvad silmade kõrgusel, kuna odavamad paigutatakse alla või nihutatakse hoopis riiulite sügavustesse.
Suurtesse püramiididesse seatud kaup aga lööb mõtlemise üldse sassi. Ja kui sel on veel allahindlus… Rahu, ainult rahu! Emotsioonid on viimased, mida tõeline kapten usaldada tohib. Kogemus ütleb, et seadnud kaubad virna, on kaupluse omanikul lihtsam maha müüa hapukoort, mille tähtaeg hakkab otsa lõppema või toonikut, mida keegi seni pole tähelegi pannud.
Et laeva veelgi enam teelt eksitada, võib ju mingi hästi ostetava kauba lähedale asetada sellega sobiva kraami. Näiteks haarate korvi pudeli õlut, sealsamas müüakse aga ka mitmesuguste maitsetega soolaküpsiseid. Ja mida te teete? Õige: haarate pudeli kõrvale veel mõned küpsisepakid ning väljamüük aina suureneb. Sama eesmärk on ka kaupade „rändamisel”. Juustu otsinguil satub teie korvi veel hulk muid kaupu.
Poolfabrikaadid.
See lett on tõeliselt isuäratav, eriti kui satute sinna peale tööd tühja kõhuga. Kuid mitte kõik, mis on kiire, pole kasulik. Me ei tea, kui ohtralt kaloreid kõik need hõrgutised sisaldavad… ja ka hind on ju soolane.
Degusteerimine.
Tihti pakuvad pikakoivalised kaunitarid või nägusad noormehed naeratades üht või teist kaupa maitsta. Ja kui oled ikka ise maitsnud, võid olla päris kindel, et seda toodet tasub osta. Aga kas seda jällegi vaja on?
Kitsad käigud.
Riiulite vahelised käigud on umbes 2,5 m laiad. See on just nii palju, et kaks käru saaks üksteisest mööduda. Sageli tekivad sellistes vahedes ummikud. Paratamatult heidab ostja juhusliku pilgu ka naabri korvi — ja mõistab, kui palju kasulikku temal veel ostmata on jäänud.