Coca-Cola, Groupe Danone, Kraft Foods, Masterfoods, Nestlé, PepsiCo, Unilever ja Kellogg’s võtavad tootepakenditel kasutusele uue märgistussüsteemi, mis pakub tarbijatele ülevaatlikku ja tasakaalustatud toitumisalast teavet lihtsal kujul. Uued etiketid ilmuvad kõigile nende ettevõtete toodetele kogu Euroopa Liidus.

Uus märgistus põhineb toitainete soovitatava päevase tarbimise kogusel (Guideline Daily Amounts ehk GDA), aidates tarbijatel teha informeeritud otsuseid oma igapäevase menüü tasakaalustamiseks ning erinevate toiduainete kombineerimiseks.

Soovitatava päevase tarbimise kogused näitavad, kui palju kaloreid, suhkrut, rasva, küllastunud rasvhappeid ja soola võib inimene keskmiselt päeva jooksul tarbida, põhinedes 2000 kcal suurusel energiavajadusel.

GDA-märgistus võimaldab anda tarbijale kiiresti ja arusaadavalt kogu vajamineva teabe: informatsioon kalorite arvu kohta on pakendi esiküljel, täpsem teave erinevate toitainete kohta pakendi tagaküljel. Alles jääb ka praegu pakenditel olev 100g või 100 ml kohta toodud informatsioon.

Märgistuse arendas välja Euroopa Toiduaine- ja Joogitööstuste Konföderatsioon CIAA.

„Tarbijatel peab olema võimalus koostada oma igapäevast menüüd vastavalt oma vajadustele, maitseeelistustele ja harjumustele. Pakenditel olev toitumisalane info peab seega olema kergesti mõistetav ning toimima praktilise nõuandjana toidu ostmisel,” ütles Mariusz Kiepas, AS Coca-Cola Balti Jookide Baltikumi regiooni juht.

Eesti toitumisekspert Mai Maser tervitab algatust ning on nõustunud tootjaid aitama uue süsteemi rakendamisel Eesti turul. „Praegu ei pööra inimesed piisavalt tähelepanu pakenditel olevale toitumisalasele teabele, samuti on paljudel raskusi sellest arusaamisega.

Eesti Haigekassa poolt 2006. aastal tellitud üleriigiline elanikkonna uuring näitas, et 64% Eesti inimestest ei pööra üldse või pöörab väga vähest tähelepanu tooteetikettidel olevale informatsioonile,” rääkis Maser.

Tootjate algatust toetab ka Eesti Toiduainetööstuse Liit.