Võibolla meenutavad neile nende juured aeg-ajalt, et nad pole mitte sündinud virtuaalses arvutimaailmas… Koos muusikutega on etnoloogiast kinni haaranud ka disainerid, arhitektid ja kunstnikud.

Etniline stiil on astunud kodudesse, ning näib, et pikaks ajaks.

Stiili EKSOOTIKA (kreeka keeles exotikos) nimetatakse veel etniliseks stiiliks. See rajaneb mitmesuguste etniliste kultuuride traditsioonidel ning suundadel. Etniline stiil on äärmiselt plastiline, interjöörne ning kogub populaarsust mitte esimest korda.

Aastatuhandete vahetusel on etniline stiil edukalt haaranud lääne interjööri-, mööbli-, tekstiili- ja aksessuaaride disainereid.

Moes on nüüd antikvaarsed, originaalsed ning stiliseeritud etnilised diivanid, lauad ja lauakesed, toolid ning sirmid Aafrikast, Indiast, Filipiinidelt, Ladina Ameerikast.

Näiteks Vietnamis on säilinud vana mööblivalmistamise metoodika: looduslike lakkidega töödeldud munakoor kautšukis. Puidu pealispind võib olla kaetud kookospähkli lihvitud kooreliistakutega, inkrusteeritud pärlmutriga või dekoreeritud pärlmutterpuruga, kaunistatud poolvääriskividega.

Käiku lähevad ka meie jaoks eksootilised materjalid: palmi- ning muude troopiliste taimede lehed ning bambuse tüved.

Interjööri esemete ja aksessuaaride valik on väga mitmekesine. Need on mustast või punasest puust aafrika pead, hinnalistest puuliikidest või värvitud suured ja väikesed maskid (Aafrika, Tseilon, Indoneesia, Ladina Ameerika,) kohalike loomade figuurikesed (elevandid, ahvid, krokodillid, jõehobud), inimeste ning loomulikult jumalate kujutised — lõigatud puust, elevandiluust, sarvest, koos kilpkonna kilpide, krokodilli- ja maonahkadega, valatud pronksi, hõbedasse ning mitmesugustesse sulamitesse.

Loomulikult on parem üks kord näha, kui sada korda lugeda. Kuna aga igas ettevõtmises eksisteerivad omad põhimomendid, siis püüdkem ette kujutada, kuidas võiks etnilist stiili korterites või majades kasutada.

Niisiis, esimene variant, mis on jõukohane sünnipäraselt hea maitsega inimestele.

Oletagem, et tegemist on standardsete mõõtudega korteriga. Otsustavalt interjööri muuta pole pererahval plaanis, kuid ometi on soov osta mustast või punasest puust aafrika “pea”.

See on tavaliselt poleeritud, originaalne ning kaalult väga raske kaunistus. Ja ometi võib ilma raskusteta sellise “pea” oma traditsioonilise või eklektilise interjööriga kokku sobitada, kui jätta “tulnuka” ümber vaba ruumi.

Kõik unikaalsed, eksootilised esemed nõuavad õhku — pole tarvis nende ümbrust teiste esemetega üle koormata.

Maski jaoks on parem eraldada üks toasein. Hästi sobivad need ka esikutesse.

Suuremõõtmelisi maske ei tohi liiga madalale riputada — nii paistavad need välja veel raskemad, ning ka mitte liiga kõrgele — ei tohi toetada lage.

Üks-kaks maski näevad ebatavalised välja suvilaseintel (rääkimata siis suurtest linnalähedastest majadest).

Kusjuures ei tasu maske riputada päikesepoolsele küljele, et kaduma ei läheks neile omane salapära. Täiesti ootamatuna mõjub suure tumedast puust maski naabrus tellistest või isegi valgendatud ahju või kaminaga.

Ometi pole seinad maskide jaoks ainus lahendus kaasaegses interjööris. Stiilselt mõjuvad need alustel, niššides, vormistatud pasportuudesse või kullatud raamidesse.

Sageli esinevad aafrika “pead”, maskid ja figuurid paarikaupa. Need kujutavad meest ja naist, ning siis tuleb need paigutada teineteise lähedale.

Kuulsad tseiloni maskid on nikerdatud puust ning värvitud naturaalsete värvidega. Igal neist on oma nimetus ning mõte. Ka need maskid nõuavad avarust või mõnda sugulaseset enda kõrvale — selliseid nagu põrandavaip, tugitoolikate või vaas.

Vahel hirmutab inimesi maskide väliselt agressiivne olek ning rituaalsus, mis on kätketud nende idees. Pole olemas kurje maske.

Kõik, mis on seotud musta maagiaga, on kaduvväike. See on kas juuksesalk või veidike villa, kivikesed, “eelajalooliste” loomade hambad, teadmata päritolu kuivatatud tükikesed.

Vastavalt iidsetele aafrika ja aasia uskumustele pelevad hirmutavad maskid kurje vaime ja õnnetusi inimesest eemale. Enamus figuure ja maske on loodud heade soovidega.

Need sümboliseerivad edu, rikkalikku saaki ning vihma, kaitsevad põua ja haiguste eest. Maskid on mõeldud hea tervise saamiseks, õnnestunud jahilkäikudeks, noorukite mehistumiseks ning tütarlaste täiskasvanuks saamiseks, kosimisteks ning pulmadeks, järglaste sünniks ja nii edasi.

Kuid tagasi interjööri juurde. Valgustades maske alt või seestpoolt, tähendab kõvasti riskida žanri ja maitse kaotusega ning võimalusega langeda äärmuslikku kitši.

Keset Indiast pärit esemeid, interjööri aksessuaare ning mööblit tuleb eristada antikvaarset, kaasaegset toodangut ning suveniire.

Kõige oma erilisusega — puu-, sarve-, luu- ja metallnikerdused — on neid äärmiselt lihtne kokku sobitada traditsioonilise stiiliga. Vast ainult peene klassikalise stiiliga ei sobi kokku india olme- ja dekoorielemendid.

Teine variant on keerulisem.

Ruumikas korteris või eramajas eksootilise interjööri loomisel on mõistlik kutsuda sel alal kogenud disainer. Alati on ju võimalus paluda tal näidata fotosid oma eelnevatest töödest. Lihtsam on sisustada aafrika või aasia stiilis tervikuna üks tuba, hall või esik.

Peab arvestama, et sel juhul tuleb ka mööbel valida vastavas stiilis, soovitav samast piirkonnast. Vaja läheb ka vastavaid kardinaid, kattetekstiili, drapeeringuid ning kohalikus koloriidis vaipu. Nende järgi tuleb valida ka valgustid.

Peaks teadma ka seda, et kui esemed pärinevad üksteisest liiga erineva asukohaga paikadest, võib see põhjustada kujuteldamatu stiilituse.

On veel üks oht — nimelt muuta eluruum külmaks ja kõledaks etnoloogiamuuseumiks. Külalistel on hirm istuda diivanile või asetada tassi lauale.

Kõik eksootilised esemed pole mitte ainult ainulaadsed, vaid need säilitavad endas ka päikese, metsa, mere ning meistrite käte soojust. Ometi nende üleküllus võõras elukeskkonnas võib esile kutsuda vastakaid tundeid. Vaid professionaal oskab vigu vältida.

Ning siin ei saa jagada nõuandeid, nägemata ruumi (selle mõõtmeid ja valgustust) ja interjööri esemeid, tundmata korteri- või majaomaniku iseloomu. See on just see juhtum, kus disainer peab töötama väga peenelt, võttes arvesse — nagu psühholoog — hulgaliselt erinevaid nüansse.