Vaibagalerii müüja-konsultant Harry Liber kinnitab eri suuruses ja materjalist valmistatud vaipu tutvustades, et kõige kvaliteetsemad vaibad on villast ja siidist. Ehtsa käsitööna valminud naturaalsetest materjalidest vaip on tõeline investeering ning sellist põrandakatet naljalt iga aasta välja ei vaheta. Sellised vaibad kestavad aastakümneid, kuid vajavad ka hoolt.

“Interjöör ja elustiil tingivad vaiba valiku. Kui peres on väikeseid lapsi või lemmikloomi, siis ehtsast siidist vaiba võiks ootele panna,” märgib ta. Lastetuppa vaipa soetades tuleks peale materjali silmas pidada ka vaiba disaini, sest kvaliteetne põrandakate kestab märksa kauem kui lapse eelistused. “Soovitan mõelda mõni aasta ette ja osta sellise kujundusega vaip, mis võiks lapsele ka viie aasta pärast meeldida,” räägib Harry.

Vaip kasutaja ja ruumi järgi

Vaiba valikul tulebki lähtuda nii ruumist kui ka kasutajast. Käidavamates ruumides — näiteks esikus, köögis ja arvutinurgas — kasutatavad vaibad peaksid sõnul olema vastupidavamad ja kergesti hooldatavad ning seetõttu pole ehk hea käsitöövaipu kasutada.

Saab ka mängida värvide ja mustritega. Tumedamad ja kirjumad vaibad taluvad paremini igapäevast kasutamist, eriti arvestades siinset pikka porist ja märga aega. Selle kinnituseks näitab Harry Liber Vaibagalerii kaupluse kõige käidavamas kohas põrandat katvat kvaliteetset villavaipa, mis on vastu pidanud lugematul hulgal poriseid jalanõusid, kuid mis näeb tänu mustrile ja tumedamatele värvitoonidele ikka hea välja.

Heledamat tooni käsitöövaibad nõuavad seevastu samasugust elegantset kasutamist nagu peen lõunasöök kindlat etiketti.

Moodsad ja siledad

Kaubamaja Kodumaailma vanemostujuht Ulve Gailan tõdeb, et tänapäeva moodsates kodudes kasutatakse vaipu väga vähe või üldse mitte. Põhjustena toob ta välja mugavuse, kuna vaipu peetakse suurteks tolmukogujateks, samuti kenad põrandamaterjalid ja ka põrandakütte kasutamise. Ometi loovad just tekstiilid tema sõnul tõelise kodutunde.

“Vaip teeb kodu soojemaks, võtab heli maha ning jalal on ka mõnusam,” ütleb ta. Inimeste muutunud harjumustega on vaibatootjad aga arvestanud ning nii leidubki valikus madala karusega vaipu. Eesti vaibatootja Narma puhul võib sellist siledust isegi kaubamärgiks pidada.

Narma vaibad meeldivad eelkõige neile, kes soovivad ja julgevad millegi poolest eristuda, elagu nad Türgis, Soomes või Eestis. Neis Läänemaal Lihulas valmistatud vaipades on ühendatud naturaalsus, skandinaavialik lihtsus, Eesti disain ja värvid. Samas tuleb disaini luues arvestada ka tarbijaga, kes on paljuski traditsioonide ja harjumuste kütkes.

“Üks võti ebaluse vältimiseks on kasutada mustrites tuntumaid motiive. Uues NewWeave silesidusvaipade kollektsioonis olemegi sisse toonud klassikalise kelimvaiba stiili (gelīm — pärsia keeles) ja sel on silesidus kangas. Nii on tarbijal lihtsam meie ideid vastu võtta. Paneme ju sinna sisse oma tunde ja stiili, kasutades omi ainulaadseid tehnilisi võtteid,” räägib Narma juht ja omanik Janek Vipre.

Trendi hindamine tagantjärele

Sisustustekstiili trende ei saa kindlasti võrrelda moetööstusega, kus stiilid muutuvad mitu korda aastas. Põhjus on lihtne — kodude sisustust vahetatakse harvem ning traditsioonid on tugevad. “Kodu näitab eelkõige traditsiooni või siis tõesti trendi. Lihtsam on rääkida sellest, mis on moes olnud,” arutleb Janek Vipre.

Trendiks võiks nimetada aga kindlasti moodsat tehnoloogiat. Juba paar aastat on üheks suurimaks vaibatrendiks tükkidest kokku õmmeldud vaibad (vintage patchwork) ning nüüd võib Narmat oma moodsa “kaltsuvaiba” tehnoloogiaga lausa trendiloojaks nimetada. Tuntud käsitöövõtted on tänapäeval paljuski masinatele üle kantud.

Narma 2011. aasta NewWeave kollektsiooni kuuluv, Kaidi Ploomipuu vaip BOG 4053 on pärjatud maailma ühe mainekama disainiauhinnaga Red Dot. Vaiba teeb uudseks kanga kudumisel kasutatav sidus, mis võimaldab mitmekihilise vaiba mõlemad küljed kujundada erineva mustriga. Sisuliselt on see tavalise puuvillast kaltsuvaiba tõus täiesti uuele kvalitatiivsele tasemele.

Pikemalt loe ja vaata TM Kodu ja Ehituse jaanuari numbrist.