Alljärgneva testi abil on võimalik välja selgitada oma tugevad ja nõrgad küljed. Märkige ära oma vastusevariandi taga olev tähtede või numbrite kombinatsioon ja lõpus vaadake, milliseid — kas suuri või väikeseid tähti, ainult tähti või ainult numbreid kokku tuleb.

Kuidas te ise ennast hindate?

Mind pole kerge endast välja viia. C
Mulle meeldib vaheldusrikkus ja risk. B1
Olen arg. b2
Olen mõistlik. 3

Milline elutarkus meeldib teile kõige enam?

Kõik, mis teed, teed endale. g
Ela ise ja lase teistel elada. a3
Mida Juku ei õpi, seda Juhan ei tea. 4
Minu kodu on minu kindlus. G2

Mida tunnete, kui mees mängib lapsega?

Kardan, et ta on temaga liiga karm. A1
Tunnen rõõmu, sest nii jääb mul aega enda jaoks. c2
Mul on hea meel, sest ta õpetab lapsele midagi muud kui mina. f
Ta ei käitu lapsega õigesti. 2

Millises vanuses on lapsed kõige armsamad?

Kõige armsamad on beebid. C3
Kui nad teevad esimesi samme. e
Kui nad õpivad rääkima ja ütlevad midagi naljakat. e5
“Miksikese” eas, kui tahavad kõike teada. 1

Mida mõtlete kasvatusest?

Mind kasvatati õigesti. 7
Vahel pole ma kindel, mis kasvatuses õige, mis vale on. d
Kui oma last tõeliselt armastada, siis areneb ta õiges suunas. b1
Mida rohkem tähelepanu esimestest päevadest alates, seda parem. D3

Millest mõtlete, kui teie laps mängib teiste lastega?

Ma ei sega ennast vahele, see on nendevaheline asi. d
Jälgin, et ta käituks hästi. F2
Tähtis on, et reegleid täidetakse. 2
Peamised on lõbu ja vastastikune huvi. c1

Kuidas reageerite, kui teie laps on kurb ja nutab?

Mõtlen alati midagi välja, et teda lõbustada. 7
Tahaks koos temaga nutta. A1
Lasen tal nutta, kuni rahuneb. b2
Kahju, kuid ma ei saa teda sellest säästa. a

Kas kiitus võib halba teha?

Vaevalt et lapse jaoks kiitust liiga palju saab. C1
Jah, kui kiita selle eest, mis kergelt saadud: nii mõtleb laps, et teda ei võeta tõsiselt. a
Kasulik on selline kiitus, mis tuleb südamest. a3
Tuleb kiita heade tulemuste eest, muidu ta ei õpi õigesti käituma. 8

Teie laps ignoreerib söögirezhiimi. Mida teete?

Pole näljane, ärgu söögu. b4
See pole tähtis, oluline, et rohkem jooks. i
Ma suudan teha nii, et ta sööks õigel ajal. 4
Pakun talle aeg-ajalt midagi näksida. B9

Kas usute, et õppemängud arendavad intellekti?

Eesmärgikindlalt arendatavatel lastel on eelised võrreldes teistega. 2
Jah, isegi kõige väiksematele on tarvis vastavaid mänguasju. G5
Ei, laps õpib kõike mängides, spetsiaalsed arendavad mängud pole vajalikud. e5
Vaevalt. Lapsed, keda on asutud varakult arendama, kaotavad hiljem oma eelised teiste laste ees. 1

Mida soovite oma lapsele tulevikus?

Et ta elaks paremini kui mina. 8
Tema isiklik tulevik ei sõltu minust. c
Ma ei mõtle sellest veel. a3
Et ta leiaks selle, kes teda tõeliselt armastab. E5

Tänaval viskub teie laps karjudes pikali. Mida teete?

Olen valmis häbi pärast surema. B5
Võin veel kõvemini karjuma hakata. 2
Astun edasi. f
Ootan, kuni laps rahuneb. d

Millised on teie arvates kõige tähtsamad kasvatuse eesmärgid?

Avameelsus ja ausus. a2
Tuleb õpetada elust rõõmu tundma. f
Ettevalmistus eluks. 1
Et mu laps õpiks kohanema. A3

Laps ei taha õhtul magama minna. Mida teete?

Heidan tema kõrvale, kuni ta uinub. A2
See viib mind tihti meeleheitele. b2
Võtan mingi nipi appi. a
Minu laps on harjunud range päevaplaaniga. Ma ei tee erandeid. 11

Kiirustate, laps aga kohmitseb. Kuidas käitute?

Mu laps teab, kui mul on kiire, siis ma nalja ei mõista. d
Ratsionaalne planeerimine laseb mul vältida stressisituatsioone. 2
Mis siis ikka, lastega õnnestub harva õigeks ajaks kohale jõuda. e1
Hingan sügavalt sisse, loen kümneni ja üritan uuesti. B1

Mida arvate sellest?

Laps peab end ise lõbustama. 6
Mida noorem laps, seda rohkem tuleb teda ärgitada mängima. i
Laps vajab tingimata suhtlemist teiste lastega. e3
Kuni kooliminekuni on täiskasvanu lapse jaoks kõige armastatum mängukaaslane. B2

Milline on teie arvamus?

Kui minu laps hakkaks mulle suurt muret tegema, pöörduksin psühhiaatri poole. e
Enamus probleemidest laheneb ise. e1
Tunnen oma last läbi ja lõhki ning tean kõigist paremini, mis on talle hea. C4
Muretsen, kuid püüan ise hakkama saada. 4

Teie laps ei taha enam päeval magada. Mis nüüd?

Sätin ta mängunurka mugava kohakese. b
Rahustan teda süles ning viin siis voodisse. B2
Ei diskuteeri sellel teemal. 3
Püüan teda õhtul varem magama panna. a6

Sõnakuulmatus, kadedus, tigedus — kuidas suhtute oma lapse negatiivsetesse omadustesse?

Oleksin üllatunud, kui mu laps käituks alati eeskujulikult ja sõnakuulelikult. i
Olgu parem liiga tormakas, kui liiga vaikne. b3
Selliseid emotsioone esineb mu lapsel haruharva. A2
Lapsi on kerge huvitavate mängude abil õigele teele suunata. 5

Kutsusite lapse sööma, tema aga mängib edasi. Mis nüüd?

Kui kõht läheb tühjaks, küll tuleb. f4
Tavaliselt kutsun teda veidi varem, sest ta ei reageeri kutsele otsekohe. d
Kui kutsun sööma, siis ta ka tuleb kohe. B2
Tavaliselt toon ta ise kohale, muidu pean terve igaviku ootama. 3

Millised tähtsamad omadused peaksid lapsel olema tema edaspidises elus?

Vastutustunne ja osavõtlikkus. S3
Eneseväärikus. c4
Võime kriitikat omaks võtta. S
Austus kaasinimeste vastu. 4

Võtke tulemused kokku (arvuliselt).

- Kõige suurema arvuga variant ongi teie tüübi number. Allpool võite teada saada, mida peate lapse kasvatamisel kõige tähtsamaks.

- Kui andmed jagunevad kahe tüübi vahel, siis võib seda positiivseks pidada — te ei järgi ranget joont, vaid reageerite paindlikult olukordadele ja hetkedele vastavalt lapse arengufaasidele.

- Kui teie mees sai teistsugused tulemused, on tähtis ühise liini järgimine. Laps saab erinevaid impulsse ning õpib reageerima osaliselt erinevatele signaalidele. See on ideaalne ettevalmistus eluks. Pole tarvis karta, et ta segadusse satub. Isegi väikelapsed märkavad erinevusi inimeste vahel ning reageerivad vastavalt. Kui arvate, et teie mees ei käitu lapsega päris õigesti, tuleks tegevusplaanid kooskõlastada.