Iga viies uus töötaja lahkub

Kui kaua tuli otsida uut tööd ning milline stress tuli üle elada kõikidel nendel vestlustel! Ja kuigi öeldakse, et uuest töökohast on halvem üksnes lahutus, on seda töökohta ikkagi ju väga vaja.

Seetõttu oleks äärmiselt rumal seda kaotada oskamatusest leida uute kolleegidega ühist keelt. Samas lahkub suure vaevaga hangitud töölt umbes 20% uutest töötajatest, kuna ei suuda ega oska kollektiivi sulanduda.

Sest kohanemine selles on ju samuti stress. Mitte üksnes uue liikme, vaid kogu kollektiivi jaoks, kelle õdusasse maailma võõras on sisse tunginud. Mida meeldivam on uus, seda kiiremini suudab ta sisse seada head suhted kolleegidega. Kusjuures esimene mulje on kõige määravam.

Niisiis peaksid need, kellel on raskusi suhtlemisega, püüdma seda hoolega varjata. Ja seda juba esimesel tööpäeval.

Ära kunagi püüa märkamatult oma töölaua taha hiilida. Vastupidi, tervita kõva häälega, et sind kuuldaks, naerata ning vaata kolleegidele otse silma. Alles seejärel astu rahulikult oma töölaua poole.

Ole heatahtlik, kaotamata valvsust

Ei tasu arvestada sellega, et sind otsekohe hakatakse omaks pidama. Enamgi veel — „võõra” eemalepeletamine on kolleegide normaalne reaktsioon.

Mingi aeg võib tunduda, et uut töötajat pole nende jaoks olemaski. Teda küll jälgitakse, kuid suhtlemisest hoidutakse. Abiks võib olla vana kontrollitud võte: lõunavaheajal võiks kutsuda uued kolleegid kohvile ja tordile. Otsekui tahaksid tähistada ühise töötamise algust.

Enne tasuks siiski järele uurida, kuidas juhtkond sellisesse ettevõtmisse suhtuda võib.

Nii väga kui sa ka ei tahaks võimalikult kiiresti kollektiivi sulanduda, oleks esimesel kuul targem rohkem kuulata kui rääkida. Ei mingit aktiivset tegevust, üksnes ümbritseva olukorra jälgimine. Endale tuleb selgeks teha vastastikuste suhete süsteem, teada saada, kelle poole millise küsimusega pöörduda, kellele ning milles aru anda.

Tuleb välja uurida ka sellised lihtsad asjad nagu tööle tulemise ja töölt lahkumise, suitsutundide ja lõunale mineku ajad. Lisaks võiks jälgida kolleegide riietusstiili ning käitumismaneere.

Seega tuleks õppida võimalikult kiiresti kõiges orienteeruma, kaotamata seejuures valvsust. Isegi kui kõik on väliselt häälestatud sinu suhtes heatahtlikult, leidub pea alati neid, kellele sinu tulek ei valmista rõõmu.

Üks võib kahtlustada, et oled „ülemuse soosik”, teine võib näha ohtu oma karjäärile, kolmandale võib näida, et sa riietud liiga hästi. Varjatud vaenulikkuseks leidub alati põhjusi.

Loo suhted eduka kolleegiga

Eelkõige tuleb välistada nii palju kui võimalik pretensioonid sinu kui spetsialisti suhtes. Hea oleks selleks visandada plaan. Enne aga tuleb veenduda, et oled tõepoolest oma kohustustest õigesti aru saanud, kuna juhendamine on tavaliselt suhteliselt üldsõnaline. Kui mõistad ülesannet valesti, ei saa sa seda korralikult täita. Nii oleks õigem kõiki tingimusi täpsustada.

Lisaks erineb tõeline proff rohelisest uustulnukast just selle poolest, et ei häbene küsida.

Vaadanud tähelepanelikult enda ümber ringi, vali välja kolleeg, kes teeb sinuga sarnast tööd ning kellel on kollektiivi ammuse liikmena suur autoriteet. Temast peavad lugu nii kaastöölised kui ka juhtkond. Just sellise inimese poole tuleb abi saamiseks pöörduda.

Samas tuleb seda teha diskreetselt, et teda mitte häirida. Kui sul õnnestub temaga head suhted luua, muutub kollektiivi sulandumise protsess hulga kergemaks ja valutumaks.

Ära hakka kõike ümber korraldama!

Liigne initsiatiiv ning auahnus on halvim, millega saab alustada tööd uuel kohal. Jah, sul pole veel katseaeg lõppenud, kuid eks igaüks meist tahaks nii väga end sellises olukorras parimast küljest näidata.

Teed suure vea, kui püüad esimestest päevadest alates muuta töökorraldust enda meelest paremuse suunas või teed sel teemal märkusi. Võimalik, et ülemus jääbki sinu tormakusega rahule, kuid kolleegid koonduvad ilmselt sinu vastu, pidades sind ennasttäis karjeristiks selle sõna halvimas mõttes.

On veel üks tüüpiline oht, mis varitseb uut töötajat — kolleegide katsed tema staatust alandada või siis teha tast hoopis alandlik käsutäitja. Pole vaja kolleegide sümpaatiat iga hinnaga võita. Ära püüa alati kõiki nende palveid täita. Nii ei jätku sul enam ei aega ega ka jõudu enda tööde tarvis.

Seetõttu on parem kohe alguses taktitundeliselt keelduda, viidates näiteks ülemuselt saadud kiireloomulisele ülesandele. Ütle kolleegile, et niipea kui vabaned, aitad teda kindlasti. Peamine — ei mingit negatiivsust. Kõik toimugu armsa naeratuse saatel.

Kuuldused levivad

Vahel takistab uuel töökohal kohanemist … eelmine töökoht. Isegi kui lahkusid sealt oma õiglast solvumist varjates, ära löö ust enda järel pauguga kinni. Leidnud endale hea töökoha, hoidu endist ülemust kõiges halvas süüdistamast.

Vihasel ülemusel on õige lihtne välja uurida sinu uue ülemuse telefoninumber ning välja laduda kõik, mis ta sinust arvab. Halba aga kipuvad inimesed meelsamini uskuma. Ja teame ka vanasõna „kus suitsu, seal tuld”.

Ellujäämise reeglid

  • Pea meeles, et oled professionaal. Sest just sind valiti kandidaatide seast sellele ametipostile.

  • Igas kollektiivis on omad seadused ning on täiesti normaalne, et võid neid tundmata valesti toimida. Mida kiiremini endale need selgeks teed, seda vähem arusaamatusi. Ei eksi vaid see, kes midagi ei tee.

  • Jälgi inimeste suhtlemist, püüa mõista seoseid, mis neid ühendavad. Määra jõudude vahekorrad. Uuri välja, kas sul on kolleegidega ka ühiseid kokkupuutepunkte (lapsed, loomaarmastus, käsitöö, lilled…) — see aitab kiiremini sulanduda kollektiivi, kus kõik üksteist tunnevad.

  • Ära vasta meeste tähelepanuavaldustele, et mitte naiskolleege ärritada, kuid ära neid ka hoopis ära põlga, et nad pahaseks ei saaks. Mõõdutunne on siinjuures äärmiselt tervitatav!

  • Ole väliselt avameelne, kuid ära pühenda töökaaslasi oma südamesaladustesse.

  • Püüa olla kõikidega ühesugustes heades suhetes, ole heasoovlik ning optimistlik.