Ole ise oma õnne sepp: nipid, mille abil end töökohas kuuldavaks teha ja karjääriredelil tõusta
Kuidas siis ikkagi seda varvast ukse vahele saada ja enda olemasolust rohkem märku anda?
Ega siin muud lahendust polegi kui lihtsalt rääkida, proovida tabada sobivat hetke, et vestlusse sekkuda. Jutu alustamiseks on hea esitada küsimusi ning tunda üldist huvi teiste vaadete ja põhimõtete vastu. See tähendab eelkõige, et tuleb olla hea kuulaja.
Psühholoogid on aegade jooksul välja pakkunud mitmeid erinevaid tüübikäsitlusi ja rolle, mida inimesed suhtlemisel endale võtavad.
Allpool tutvustamegi üht võimalikku rollijaotust, kus osalised on koondatud nelja kategooriasse. Kui uurid lähemalt mõnd parasjagu vestlevat gruppi, siis tabad ehk ka ära, millist rolli keegi hetkel kannab. Nähes, et mõni roll on vabaks jäänud, on sul alati võimalus sellele “tühjale kohale” hüpata ja ennäe — oledki mängus sees. Edasi sõltub juba sinust, kas jätkad sama rolliga või teed “etenduse” käigus sujuva rollivahetuse, vastavalt sellele, kuidas sulle hetkel vajalikum tundub.
MOOTOR
…annab kätte suuna, teeb ettepanekuid, juhib mingi küsimuse lahendamist. Tavaliselt juhitüüpi.
OPONENT
…korrigeerib mootorit, teeb oma hääle kuuldavaks erinevate seisukohtade respekteerimisega.
TOETAJA
…täiendab, selgitab, teeb valmis, lisab. Ei tõstata omapoolseid küsimusi, vaid uurib selleks, et edasi minna, jõuda järgmise astmeni.
PEALTVAATAJA
…annab uue perspektiivi, näeb protsessi väljastpoolt, ei juhi ega oponeeri, kuid tuleb välja tüüpiliste küsimustega nagu: Kas te selle peale ikka olete mõelnud?
Päris alguses on mõttekas enda peale võtta kas pealtvaataja või toetaja roll. Selleks tuleb palju küsida ja huvitatult kuulata. Nii on võimalik teemast osa saada, mis siis, et esialgu pisut passiivsemalt kui planeeritud.