TEST: Hea teada! Kuidas ja kui palju reklaamid sind mõjutavad?

 (3)

Coca-cola pop up pood
Coca-cola pop up poodFoto: Priit Simson

Tuntud Kanada kirjanik ja ökonomist Stephen Butler Leacock on märkinud, et reklaam on kunst lülitada inimese teadvus välja teatud ajaks, mis on piisav selleks, et temalt raha kätte saada. Mõned meist arendavad endas psüühilist vastupidavust reklaamitrikkidele, ent enamus satub nende võrku. Kelle hulka kuulud sina?

1. Jätka lauset: „Elu on ilus, kui …“

a) Kõrval on lähedased inimesed 2
b) On palju raha 1
c) Jood kiirustamata 0
d) Teed midagi meeldivat 3

2. Mis meenutab kõige enam sinu deviisi?

a) Oleme nii erinevad, ent ikkagi koos 2
b) Võta elult kõik, mis saad 1
c) Ära luba endal närtsida 0
d) Juhi oma unistusi 3

3. Milline olukord oleks sinu jaoks kõige ebamugavam?

a) Jääda kauaks ajaks ilma söömata 0
b) Kaotada sõpru, olla välja arvatud lähedaste ringist 2
c) Tunda oma töös puudust uutest ideedest 3
d) Teada, et mind ähvardab pidev oht 1

4. Stereotüübid on …

a) Mugavad, sest aitavad teisest riigist või teise eriala inimesi paremini mõista 1
b) Mineviku igand, igal inimesel on oma individuaalsus 3
c) Normaalne, kõigil on need olemas 0
d) Enamasti on see vale, vahel ka solvav 2

5. Kuidas reageerid, kui võõras inimene pakub sulle oma abi?

Seotud lood:

a) Ma ei usalda võõraid inimesi 2
b) Üritan välja mõelda, kuidas teda abi eest tänada 1
c) Veendun, et maailmas on olemas häid inimesi 3
d) Selliseid olukordi ei ole olemas 0

6. Mis aitab sul tööga toime tulla, kui pead üheaegselt tegema mitut asja?

a) Miski ei aita, sellises olukorras on raske tööd teha 0
b) Pean alati meeles kõige tähtsamat eesmärki ning seetõttu valin alustuseks just selle 3
c) Pöördun abi saamiseks teiste poole 1
d) Üritan alustada kergematest ülesannetest, et kiiremini lõpule jõuda. 2

7. Kuulasid pealt võõrast vestlust ning sul on sel teemal midagi öelda. Mida teed?

a) Märgin endamisi ära, milles vestluskaaslased eksivad. Kuid nende vestlusesse ma ei sekku 2
b) Kuulatan, millest nad räägivad, äkki kuulen midagi kasulikku 1
c) Kindlasti ütlen oma kaaluka sõna sekka, võin vestelda igal teemal 0
d) Ma ei poolda pealtkuulamist. Võib ju olla, et nende jutt pole minu kõrvade jaoks 3

8. Kujuta ette pilti, millel istub üksik inimene, pea põlvedel. Mida võiks see pilt reklaamida?

Loe veel

a) Ravimit peavalu vastu 0
b) Sotsiaalne reklaam üksindusest 1
c) Psühholoogilise abi keskust 2
d) Kaasaegse kunsti näitust 3

9. Näed sageli ühte ja sama reklaamiklippi, mis näib sulle kvaliteetne või lõbus. Kuidas sa sellesse suhtud?

a) Õpin tahtmatult moto pähe, pole ju pääsu 0
b) Üritan telerit mitte vaadata 3
c) Mõtlen, et see peab olema hea asi, kui sellist väärt reklaamikampaaniat tehakse 1
d) Liiga pealetükkiv reklaam ärritab mind alati 2

10. Kui palju sa usaldad ostude tegemisel reklaami?

a) Ostan alati tuntud kaubamärke, nii on kindlam 0
b) Enne ostmist uurin vastukajasid või küsin tuttavate arvamust 1
c) Ei usalda üldse, see on inimestega manipuleerimine 2
d) Ei pööra reklaamile mingit tähelepanu 3

Loe oma vastuste punktid kokku.

0 — 6 Naiivne

Sa oled reklaamitegijatele hea saak. Sinu jaoks on kõige olulisemad põhivajadused söök, soojus, õdus olustik. Seetõttu on sinuga lihtne manipuleerida. Piisab, kui demonstreerida sulle ohuolukorda (nälga, janu, külma, haigust), ning igasugune reklaamilahendus näib sulle tõelise pääsemisena.
Ürita mõneks ajaks (päevaks, mõneks nädalaks, kuuks) hakkama saada ilma massiinformatsiooni allikateta. Kui see on liiga raske, siis vähemalt ürita kaitsta oma alateadvust reklaami mõju eest — ära lülita telerit sisse kohe pärast ärkamist või enne magama heitmist.

7 — 16 Pragmaatiline

Sa usaldad teadlikult reklaamitegijate hoolast tööd, et teha õnnestunud ja kasulik valik. Sulle meeldib ümbritseda ennast kvaliteetsete ja mugavate asjadega, ent püüad veel ka võimalusel kokku hoida. Otsuse langetamisel eelistad sa enne järjekordset ostu kuulda võtta „spetsialisti“ nõuandeid ekraanilt. Ent kui pakutav kaup võib tõesti näida enamvähem kindel, püüa siiski reklaamitrikkidele vähem alluda. Arenda endas kriitilist mõtlemist, sea kahtluse alla kõlavad hüüded ja lubadused. Küsi endalt sagedamini, kas sa ikka tõepoolest vajad seda, mida reklaam sulle peale surub.

17 — 24 Kriitiline

Kõik reklaamitegijate trikid on sinu puhul jõuetud. Sa sead kahtluse alla igasugused lubadused ja prognoosid. Valmis lahendused, mida sulle hõbekandikul pakutakse, näivad vaid petiste katsena sinu kulul rikastuda. Kõige rohkem usaldad sa omaenda kogemusi ning orienteerud isiklikele veendumustele. Erinevalt reklaamiklippide kangelastest ei huvita sind mitte nälg ega kallihinnalise kella omamine, kuivõrd koosolemise tunne inimestega.

Seetõttu võiksid ehk mõelda sellele, kuidas olla vähem kriitiline lähedaste suhtes. Usalda, aga kontrolli — see on kasulik printsiip. Ent vahel pole sugugi halb puhata keerulisest ja raskest skeptitsismist.

25 — 30 Idealist

Sa elad omas maailmas, kus reklaamile pole lihtsalt kohta. Üritagu kogu maailma reklaamitegijad sundida inimesi ostma ja tarbima, sina aga tegeled sel ajal oma vaimse kasvu ning eneserealiseerimisega. Ilmselt on vähe asju, mis võivad sind eemale meelitada lemmiktegevusest ja kultuursest ajaviitmisest. Materiaalseid väärtusi sa lihtsalt ei hinda. Sa usud, et iga inimene püüdleb oma hinges millegi kõrgema poole. Ent ära unusta aeg-ajalt maa peale laskumast. Isegi tõelised geeniused on elusad inimesed. Nemadki peavad enda eest hoolitsema ning endale meelde tuletama ka maiseid asju, ilma milleta ei ole jõudu ega innustust suurte saavutuste jaoks.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare