ENNE JA PÄRAST FOTOD | Naistekaga Kaalust Alla osaleja Heldin tunnistab: kõige raskem oli menüüst välja visata võileivad ja poolfabrikaadid. Kuidas ta seda siiski suutis?

 (10)
Lisatud toitumisnõustaja soovitused
ENNE JA PÄRAST FOTOD | Naistekaga Kaalust Alla osaleja Heldin tunnistab: kõige raskem oli menüüst välja visata võileivad ja poolfabrikaadid. Kuidas ta seda siiski suutis?
13 kg kaalust kaotanud Heldin tunnistab, et elab nüüd hoopis teistsugust ja palju põnevamat elu kui enne!

Sügisel alustasid Naistekaga Kaalust Alla projekti raames oma teed tervislikuma elu suunas Silja ja Heldin. Nad osalesid toiduklubi Toiduga Sõbraks klubiõhtutel ja kirjutasid oma edusammudest kaalulangetusel iganädalaselt ka Naistekasse. Heldin võttis nelja kuuga alla 13 kg ning tunnistab, et tema elustiil on kategooriliselt muutunud ning vanade harjumuste juurde ei pöördu ta enam iialgi tagasi!

“Minu elus on nüüd üks tähtis etapp läbi saanud. Projekt koostöös toiduklubiga “Toiduga sõbraks” ja Delfi Naistekaga küll lõppes, aga see ei ole veel lõpp. Kõik alles algab!

Esiteks on mul väga-väga hea meel, et ma sain kõigest sellest osa. Õppisin päriselt ka väga palju ja suhtun sööki ning söögitegemisse hoopis teisiti kui varem.
Teiseks oli päris põnev ka kogu protsessi juures avalikult ise kirjutamine, mida ma pole mitte kunagi varem teinud. Teengi seda siis käesolevaga veel viimast korda.

Projekti alguses tegime Synlabis vereanalüüsid ja nüüd projekti lõpus ka. Kõik näitajad olid endiselt normipiires, aga alleriga näitajad olid seekord kõrgemad. Olen otsustanud, et lähen teen Synlabis endale eraldi allergia testi.

Kogu protsessiga olen rahul, sest ma tunnen ennast oluliselt paremini kui varem ja minu elustiil päriselt ka on muutunud. Ma liigun rohkem ringi, teen trenni ja toitun hoopis teistmoodi kui varem. Need on kõige suuremad elustiili muutused, mis selle projekti jooksul toimusid.
Enne projektiga liitumist oli liikumine isegi mitte teisejärguline, vaid kõige viimasem asi, millele ma mõtlesin. Ma tegelikult ei mõelnudki sellele, sest liikumine oli raske. Ma ei jõudnud midagi teha, sellepärast ei tahtnudki teha ja ei teinudki. Söömisele ehk toidule ma ka väga ei mõelnud, läksin lihtsalt kõige kergema vastupanu teed ja sõin seda, mis parajasti kätte juhtus — poolfabrikaate, võileibu ning magusat ja rämpstoitu. Seda sai kiirelt ja lihtsalt kätte ehk siis ei pidanud palju pingutama.

Seotud lood:

On kaks asja, mida ma enam mitte kunagi peale projektiga liitumist ei tee. Esiteks ma ei kavatse enam mitte kunagi süüa saia. Teiseks näksimine, selle harjumuse juurde ma samuti enam mitte kunagi ei naase. Olen need 2 asja enda jaoks nii selgeks mõelnud, et lausa hirm hakkab.

Ma pidin projekti käigus muutma väga palju, nii füüsilises kui ka vaimses mõttes. Mõtteviisi muutmine oligi alguses väga raske, et lähed poodi ja ostad korvi täie juur- ning puuvilju. See tundus täiesti võimatu missioonina, sest kogu aeg oli tunne, et mul pole ju mitte midagi süüa kodus. Kõige raskem oli muuta harjumust osta valmistoitu ja võtta võileib, kui kõht tühi. Need võileivad olid ikka niiiii head ja mugav kiire viis kiirelt nälga kustutada. Köögiviljade osakaalu tõstmine enda söögis oli väga raske. Arvasin ise alguses, et magusast loobumine saab raske olema, aga sellega sain väga lihtsalt hakkama.

Mul on väga hea meel, et ma ikkagi suutsin oma vanades harjumustest lahti rebida. Tänu sellele ma ju langetasin enda kehakaalu ning see omakorda parandas minu enesetunnet. Mul on oluliselt rohkem energiat. Jõuan rohkem teha ja olen positiivsema ellusuhtumisega kui varem. Olen hakanud rohkem väljas käima ja inimestega suhtlema. Veedan tütrega rohkem aega, sest nüüd ma jõuan temaga aktiivselt aega veeta. Enesetunne on super!

Kuna ma tunnen ennast just tänu projektile nii pagana hästi, siis ma natuke kardan selle lõppemist. Projektis olid inimesed minu ümber, ma olin distsiplineeritud iganädalaselt tänud avalikult inimeste ette tulles läbi Naisteka. Kui see kõik läbi saab, siis võib olla raske õigel teel püsida. Ilmselt saab olema nii tõuse kui mõõnasid, aga kuna minu mõttemaailm on juba nii muutunud, siis usun et suurt tagasilangust ei tule.

Alustasin projektiga, kui kaalusin 112.6 kg. Tänaseks kaalun 99.6 kg. Kaotanud olen täpselt 13 kg. Ma ei kavatse enam kunagi üle 100 kg kaaluda.

Toitumisnõustaja Kristin Salupuu: Heldini suhtumine on muutunud, energiat on rohkem ja tuju parem

Loe veel

Iga klient on erinev vajades individuaalset lähenemist, mida rohkem toitumisvaldkonnas tegeleda ja ennast täiendada, seda rohkem tekib tunne, et õppida on veel palju. Delfi Naisteka projekt oli hea näide sellest, kuidas osalejate iganädalane blogimine motiveeris ja distsiplineeris Heldinit ja Siljat harjumusi vähemalt kolme kuu vältel püsivalt muutma. Ma väga loodan, et selle projekti lõpp ei tähenda nende jaoks vanade harjumuste juurde tagasipöördumist.

Kindlasti on projekt muutnud Heldini ja Silja söömisharjumust, tõstnud nende enesekindlust, aga muutunud on ka suhtumine. Kui varasemalt oskasid nad palju paremini leida põhjendusi mitteliikumiseks, sest „muud tegemist oli ju nii palju”, tegid teisi toiduvalikud, kuna tasakaalustatud toitumine on ju „kallis”, siis täna on nad ka ise tunnistanud, et harjumuste muutmine on aidanud neil piirata kulusid toidule, energiat on palju rohkem ja meel palju parem.

Kuigi öeldakse, et Sa oled see, mida sööd. Siis kindlasti ei toiks seda tõlgendada selliselt, et see, mida Sa sööd, ütleb, milline Sa inimesena oled. Ei kehakaal, välimus või toiduvalikud ei ole näitajad, kas me suhtume endasse austusega, oleme teistele head sõbrad, kolleegid, ja kaaslased ning kas inimestel meie ümber on meilt midagi õppida.

Millest soovitaksid alustada neil, kellel normaalkaaluni jõudmise tee alles ideena peas?

Mu esmane soovitus inimesele — kes aeg-ajalt või suve lähenedes mõtleb, et peaks tervislikumalt toituma, kehakaalu langetama ja rohkem trenni tegema — on: ebamääraste unistuste mõlgutamise asemel võta endale eesmärgiks hästi mõõdetavad muudatused, mida suuremal või vähemal määral elukaare vältel jälgida.

  • Näiteks söön igapäevaselt lõuna ja õhtusöögi kõrvale köögivilju, janu korral tarbin puhast vett või magustamata teed, ei näksi toidukordade vahel ja ei lohuta ennast toiduga.
  • Liikumise osas leia endale meelepärane ja tee seda järjepidevalt. Olenevalt varasemast liikumisest suurenda mõistliku tempoga liikumisaktiivsust ja ära treeni üle.
  • Ka unel on väga oluline roll meie tervisele, meeleolule ja isudele, mistõttu unekvaliteeti ei tasu alahinnata. Püüa saavutada vähemalt 7-8-tunnine ööuni ning väldi üleväsimust.

SYNLABi laboriarst dr Meeli Glükmann soovitab Heldinil kindlasti kaalulangetusteekonda jätkata:

Kaal esmakordsel analüüside andmisel 7.12.17 112kg

Kaal teistkordsel analüüside andmisel 23.03.17 99kg

Ülekaalulise inimese puhul on oluline hinnata veresuhkru taset. Heldini tühja kõhu glükoosi ehk veresuhkru väärtus oli 3 kuud tagasi 6,7 mmol/l, mis oli normaalväärtusest kõrgem (referentsväärtus 4,1-6,1 mmol/l). Pärast 3 kuu möödumist oli see langenud 6,3 mmol/l-ni, mis on ikkagi üle normi, kuid märgatavalt alanenud. On väga oluline, et Heldin jätkaks oma senise dieediga, et vähendada suhkruhaiguse tekkeriski.

Heldini vitamiin D tase oli detsembris keskmisest tunduvalt madalam. Ta sai soovituse D-vitamiini lisaainena juurde manustada, mistõttu märtsikuuks oli vitamiin-D sisaldus veres tõusnud igati tervislikule tasemele. On väga oluline teada, et suurema kehakaaluga inimene peab võrreldes normaalkaalus oleva inimesega D-vitamiini lisaks võtma suuremas annuses, seda sai Heldinile ka soovitatud.

Sageli on ülekaalulisus seotud kõrge kolesteroolitasemega veres, mis on üks esimesi metaboolse ehk ainevahetussündroomi märke. Heldini kolesteroolitase oli normis ja see on väga positiivne. Kaalulangetamine mõjutas tema kolesteroolitaset veelgi, see langes 3 kuuga märkimisväärselt.

Ka vabade rasvade ehk trigütseriidide tase verepildis oli normide piiris, kaalulangetamine viis selle näitaja veelgi rohkem alla.

Rasvumisega kaasnevad organismis mitmed hormonaalsed muutused, mis kaalu langedes on enamasti taaspöörduvad. Samas on ka teada, et rasvumise põhjuseks võivad olla mõned endokrinoloogilised ehk sisenõrenäärmete haigused, sagedamini kilpnäärme alatalitlus. Endokriinsetel põhjusteltekkinud rasvumine hõlmab siiski vaid 2-3% kõigist rasvumise juhtudest. Sellest saab teha järelduse, et enamikel juhtudel on ülekaalulisus seotud pigem toitumise, vähese liikumise ning elustiiliga. Heldinil sai kontrollitud ka kilpnäärme seisundit jt hormoonide taset. Tema analüüsidest tulenes, et kilpnäärmehaiguseid tal ei esine ning ka teiste hormoonide tase on korras.

Heldini vereproovist määrati ka leptiini taset, mida sekreteeritakse proportsionaalselt rasvkoe hulgaga. Detsembrikuus antud analüüsidest nähtub, et Heldini leptiini tulemused olid normist kõrgemad, kaalulangetamisega langes tase jällegi normi piiridesse, mis oli ootuspärane.

Heldini puhul on seega oluline märkida, et ta peab kindlasti jätkama oma uue eluviisiga, sest enne ja pärast elustiili muudatust antud vereanalüüside põhjal võib järeldada, et tema ülekaalulisuse põhjuseks olid toitumine, vähene liikumine ning varasem elustiil tervikuna.

Vaata ka: VIDEO | Arst selgitab, miks peaks alati enne dieediga alustamist kõigepealt vereanalüüsid ära tegema

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare