Just sel põhjusel tasuks loobuda suhkrust ja eriti fruktoosist

 (10)

Just sel põhjusel tasuks loobuda suhkrust ja eriti fruktoosist
Foto: Panthermedia/Scanpix

Katkend Bernadette Fisersi raamatust "Väike raamat suurest kaalulangetamisest".

Ma ei tarbi suhkrut, eriti fruktoosi… Miks? Sest see teeb paksuks ja tekitab sõltuvust. Nii lihtne see ongi.

Suhkrule ja suhkrut sisaldavatele magustajatele on antud üle 60 nime – pole siis ime, et me ei saa isegi aru, kui me suhkrut tarbime. Agaavinektar, aurutatud suhkruroo mahl, Barbadose suhkur, datlisuhkur, dehüdreeritud suhkruroomahl, dekstriin, dekstroos ehk viinamarjasuhkur, Demerara suhkur, fariin­suhkur, fruktoos, fruktoosisiirup, glükoos, granuleeritud suhkur, hele suhkrusiirup, HFCS (suure fruktoosisisaldusega maisisiirup), invert­suhkur, karamell, karamellsiirup, kollane kristallsuhkur, kookossuhkur, kookospalmi­suhkur, kuldne siirup, kuldne suhkur, küpsetussuhkur, leivasiirup, linnasesiirup, linnasesuhkur ehk maltoos, magus sorgo, maisimagustaja, maisisiirup, maltodekstriin, maltitool, maltoos, mannitool, melass, mesi, Muscovado suhkur, palmisuhkur, peedisuhkur, peensuhkur, pruun suhkur, puuviljamahl, puuviljamahlakontsentraat, rafineeritud suhkur, riisisiirup, roomahla kristallid, roosuhkur, sahharoos, siirup, sorgosiirup, suhkruroo mahl, sukraloos, tahke glükoos, tahke maisisiirup, toorsuhkur, tuhksuhkur, tume suhkrusiirup, turbinado suhkur, vahtrasiirup jpt.

Seotud lood:

Fruktoosi leidub kõikjal. Kes oleks võinud seda arvata? See oli minu ülekaalulisuse peamine põhjus, sest ma olen tõest suur magusasõber.

Šokolaadiküpsised lausa kutsusid mind valjusti nimepidi, võisin neid terve pakitäie 10 minutiga alla kugistada. Kuid üks pakitäis sisaldab 93 g suhkrut ehk umbes 23 teelusikatäit.

Aga suhkrut ei leidu üksnes maiustustes, seda kohtab ka paljudes soolastes toitudes, näiteks grillkastmes, mis võib sisaldada lausa kuni 50% suhkrut. Kas pole hämmastav fakt?

Toiduainetööstuses nimetatakse seda „õndsus­punktiks”. Suhkru lisamine magusatele ja soolastele toitudele annab neile parema maitse — ja muudab need veelgi enam sõltuvust tekitavaks.

Suhkruid võib leida ligikaudu 75 protsendis supermarketis müüdavatest toitudest. Sageli ka sellistest toitudest, kust ei oskaks seda oodatagi, näiteks leivast. Kõige suurema suhkrusisaldusega on tavaliselt järgmised toidud: magustatud karastusjoogid, küpsetised, piima baasil valmistatud magustoidud, kommid jm maiustused ja… oot-oot… hommikusöögi­helbed?! Kas pole mitte õudustäratav?

Loe veel

Mina olen seadnud endale sihiks tarbida päevas alla 3 teelusikatäie toitudele lisatud suhkruid. Üks teelusikatäis on 4 grammi. Ehk üldiselt: mida vähem suhkrut ma tarbin, seda kiiremini kaal langeb. See on minu kõige tähtsam reegel, mille arvele panen 50% oma kaalukaotusest.

Kuidas suhkur meid paksuks teeb.

Kui kõht saab täis, vallandub organismis tavaliselt leptiini-nimeline hormoon, mis saadab ajule signaali söömine lõpetada. Kui te aga sööte fruktoosi (ehk suhkrut), siis leptiin ei vabane. Teie keha ei saa aru, et teil on kõht täis, ja te hakkate üle sööma. Maks näeb kõvasti vaeva, et suure fruktoosikogusega toime tulla, ja saab nii lisakoormuse.

Teisisõnu: te olete paks ega tunne, et kõht oleks täis, ning jätkate söömist. Mida rohkem te sööte, seda suuremaks kasvab isu — see on nõiaring. Mõelge, kui lihtne on ära süüa terve hunnik magusat, tundmata sealjuures, et kõht oleks täis! Minul tekib enne täiskõhutunnet pigem iiveldus.

Suhkur muundub kohe rasvaks — kui te ei ole just olümpiasportlane või superaktiivse eluviisiga — ja avaldab liigsel tarbimisel organismile toksilist mõju.

Samuti on suhkur tõsist sõltuvust tekitav aine (nagu olete ehk tähele pannud) — isegi suuremal määral kui kokaiin, nagu on tõestanud mitmed usaldusväärsed meditsiinilised uuringud.

Et suhkrusõltuvusest vabaneda, peab teil olema tugev iseloom, et alati kindlameelselt suhkrust loobuda; aga kui olete seda juba teinud, tunnete lausa ulmelist erinevust.

Suhkrust loobumine ei nõua kaua aega, küll aga otsusekindlust. Umbes nädalaga hakkate tundma end imehästi: te olete vähem väsinud ja teil on rohkem energiat, halb meeleolu kaob ja üldine olek on positiivsem, rääkimata muudest kasuteguritest.

Mina ei ole enam suhkrusõltlane. Ma ei tunne enam vajadust kaupluses kätt välja sirutada, et tõsta ostukärusse kolm tahvlit šokolaadi, millest üks juba koduteel nahka panna. Ma ei kujutanud ette, kui suures sõltuvuses ma olin, aga nüüd on mul lihtne ei öelda.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare