Ole arukas ja hoidu neist: viis kõige halvemat "imedieeti"

 (13)
Ole arukas ja hoidu neist: viis kõige halvemat "imedieeti"
Foto on illustreerivPanthermedia/Scanpix

Söö mida tahad, millal tahad ja vaata, kuidas kilod kaovad! Oled ju kuulnud või isegi pidanud dieete, mis lubavad imesid vähima vaevaga. Selliseid on sadu, alates greibi- kuni detox-dieetideni. Kuidas teha vahet, millisest võiks tõesti kasu olla?

Isegi need dieedid, mis mõne aja pärast sind hoopis ümmargusemaks muudavad, toovad esialgu kaasa kaalulanguse. Aga mis kasu sellest on, kui see tuleb varsti mitmekordselt tagasi?

Ära lase ennast lollitada: ükski imerohi, võlutablett või nõiajook ei tee sind saledamaks. Kaalulangust põhjustab ainult üks asi: kui sööd vähem kaloreid kui põletad. Äärmuslikke dieete ei suudeta tavaliselt pidada kauem kui paar nädalat. Hiljemalt siis tabab inimest masendus ja ta annab alla. Sellele järgneb läbikukkumistunne, mis ainult süvendab masendust ja suunab kiiresti tagasi ebatervisliku toidu juurde.

Igasugused moedieedid ei muuda sind saledaks. Vastupidi. Need tekitavad tunde, et oled millestki ilma jäetud, kaal mõne aja pärast hoopis suureneb ja lõpuks oled täiesti ära heidutatud. Pärast sellist dieeti on kõik veel hoopis halvem kui enne.

Need dieedid ei aita enamasti kellelgi kaalu langetada:

1. Dieedid, mis keskenduvad ainult mõnele toiduainele või toiduainegrupile, näiteks kapsasupi-, greibi-, toortoidudieet ja paljud teised, mis põhinevad madalal süsivesikutesisaldusel. Inimesel on vaja süüa mitmekesist toitu, et saada kõiki vajalikke toitaineid.

Seotud lood:

Siiski toovad sellised dieedid esialgu kaasa kaalulanguse. Kapsasupidieediga saab tõepoolest kaalu alandada. Aga kui palju kapsasuppi võib üks inimene süüa? Varsti kurnab see sind täielikult, hakkad igatsema oma lemmiktoite ja peagi sööd samamoodi nagu varem.

Võid süüa kõike, kui tahad tervislikult toituda. Aga — normaalses koguses! Isegi sealiha, jäätist ja krõpse. Kui dieet keelab ära mingite toitude söömise, ei suuda sa seda ka pidada. Iga kord, kui keelad endale midagi, tekib just isu selle järele.

On olemas ka dieete, mis lubavad ühel päeval nädalas süüa kõike, mida hing ihkab. See on absurdne.

2. Detox-dieedid. Need äärmuslikud dieedid peaks väidetavalt puhastama maksa, kogu keha, käärsoolt jne. On aga äärmiselt kahtlane, kas nad seda tõesti teevad. Igasugune puhastamine, läbiuhtmine jne on arstide sõnul täiesti ebavajalik. Maks ja neerud saavad keha puhastamisega võimalikest mürkidest ise väga hästi hakkama.

3. Dieedid, mis sisaldavad “imettegevaid” koostisosi, näiteks toidulisandid, mõruapelsin, roheline tee, õunaäädikas. Dieedipidajad otsivad kogu aeg mingit imerohtu, kuid kahjuks pole seda olemas. Ühelgi toidul pole iseenesest kaalualandavat mõju. Suhtu seepärast umbusuga dieetidesse, mis sisaldavad riiulitäit toidulisandeid või ensüüme, eriti kui sul tuleks neid osta mõnelt dieediraamatu autorilt või kindlast firmast.

4. Paast ja väga madala süsivesikutesisaldusega dieedid (näiteks Hollywoodi dieet)
Paastumine on sajandeid olnud kultuuriline ja religioosne traditsioon ja päev või paar võib seda teha. Kui paastud aga kaalualandamise eesmärgil, võtad kaalus hoopis juurde.

Kui tarbid liiga vähe kaloreid, arvab keha, et käes on näljaaeg ja kohandab sellega ainevahetuse. Kui lõpetad paastu ja hakkad jälle normaalselt sööma, ei tule aga ainevahetus enam kaasa. Järelikult vajad nüüd vähem kaloreid kui enne paastu ja hakkad juurde võtma. Selle nimi on jojo-dieet.

Veel halvem: kaalukaotus paastu ajal tuleb rasva, vedeliku ja lihaste arvelt. Kui hiljem juurde võtad, tuleb juurde ainult rasva.

Madalakalorilised dieedid aga, mis lubavad nädalas enam kui 500grammist kaalulangust, pole lihtsalt realistlikud. Esialgne suur kaalulangus on seotud sellega, et keha kaotab vedelikku.

5. Dieedid, mis tunduvad liiga imepärased, et tõsi olla. Kõik dieedid, mis lubavad kaalukaotust mingi saladuse abil, mida autoriteedid ei luba paljastada vms, on väga kahtlased.

Loe veel

Milline dieet mulle siis sobib?
Pole olemas dieeti, mis sobiks igaühele.Tuleb leida selline, mis sobib just sinu elustiiliga. Dieet, mida suudad kogu aeg pidada. Mis oleks lihtne ja iga päev teostatav. Sobiv dieet peab olema ka paindlik, muidu ei saa sa seda igapäevaelus pidada, elus tuleb ette ju kõiksugu olukordi. Sobiva dieedi saad kokku panna, keskendudes sellele, et toit oleks tasakaalustatud, mitmekesine ja portsjonid paraja, mõõduka suurusega.

Ühesõnaga, parim dieet polegi üldse dieet.

1. Unusta dieeditamine ja mõtle parem sellele, kuidas rahuldada nälga vähema kalorihulgaga. Igaühel on mingi nõrk koht, püüa see üles leida. Näiteks mõni paneb taldrikule mitu kuhja peale. Mõni kukub kella kolme-nelja ajal ohjeldamatult õgima. Mõni joob ehk liiga palju alkoholi. Teine on aga maiasmokk. Nii saad aru, miks õieti oled paksuks läinud.

2. Määra kaks-kolm pisikest sammu, mida saad kohe teha. Need võivad puudutada nii söömist kui ka liikumist. Kuigi tahad kiiresti saleneda, on ju parem, kui ülekaal kohe tagasi ei tule.

3. Kahe-kolme nädala jooksul vaata, kas suudad neid väikesi muutusi tõesti läbi viia. Kui jah, siis muuda veel, mida vaja. Tulemusi näed nii kolme kuu pärast.

Allikas: WebMD

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare