Kuidas jaanipäeva grillipidudest tervena välja tulla?

 (1)
Eestlaste Jaanituli Soomes
Foto: Taavi Sepp

Suve lahutamatuks osaks on grillipeod — laud on lookas, grillilt saabub aina uusi hõrgutisi ning ka tujutõstvaid jooke korgitakse üha lahti. Aga kuidas selle kõige juures terveks jääda?

Tihti kujuneb jaanipäev lõputuks lihasöömise peoks. Toiduga liialdades muutub mõnus olek aga kiiresti piinavalt halvaks enesetundeks. Küllap oleme kõik vahel tundnud, et kõhus on raske ja tõdenud, et söömisega sai liiale mindud. Paraku jõuab signaal oma keha mitte just hellitavast tegevusest ajju tunduvalt hiljem, ajal, kui tekib seedeorganitele ülekoormus. Magu mahutab korraga üsna palju toitu, võimaldades inimesel olla pikemat aega söömata. Enamasti kestab täiskõhutunne kolm — neli tundi, see sõltub söödud toidu süsivesikute sh kiudainete, valkude ja rasvade sisaldusest. Kui aga liiga palju süüa, tekib liigsest maovenitusest ebameeldiv täiskõhutunne ja isegi valu kõhus.

Toitu tuleb närida

Informatsioon täiskõhutundest jõuab ajju umbes 20 minutit pärast kõhu täis saamist. Kui süüa kiiresti, jõuab selle aja jooksul mitmekordse koguse süüa, enne kui aru saad, et oleks pidanud varem lõpetama. Seega aitab ülesöömise vastu see kui toitu nautida, see hästi läbi närida ja söömisega mitte kiirustada.

Seotud lood:

Ülesöömise tulemus ei pruugi olla ainult lisakilod, välja võivad lüüa ka seedeorganite nõrgad kohad. Kergemal juhul kõrvetised, gaasivalud, kõhulahtisus või -kinnisus. Ägeneda võivad maohaavandid, sapikivid, hemorroidid. Suurem koormus on kõigil organitel, sest toidukogus, millega nad peavad hakkama saama, ei ole tavapärane.

Vali kergemad toidud

Ennetamaks toidust ja liigsöömisest, aga ka alkoholist tulenevaid tervisehädasid, on mõistlik esmane nälg ja janu peletada klaasitäie vee ja tervisliku salatiga. Praegusel ajal saab edukalt pakkuda erinevaid maitsevee variante -kurgi, rabarberi, mündi jms.

Õhtuse grillimise ootuses ei tohi end päeval näljas hoida. Samuti peaks korralikult magama, sest unepuudus aeglustab seedimist. Vältida võiks gaseeritud jooke, sest nende tarbimine koos rasvase toiduga võib tekitada liigselt gaase.

Kindlasti ei ole mõistlik süüa iga päev sealiha, vaid valmistada võiks ka kergemaid toite -linnuliha ja kala. Omal kohal liha kõrval olgu kindel koht toorsalatitel, kuna puhtal kujul suure koguse liha söömisel tekib organismi liigne happeline keskkond. Kindlasti tasub grillida ka puu- ja köögivilju: suvikõrvitsat, paprikat, tomateid, lillkapsast, brokolit, peeti, kaalikat, porgandeid, ube, maisi, ananassi.

Tuge apteegist

Seedimist aitavad ergutada ka mitmed lisandid, näiteks nagu sinep, mädarõigas ja astelpajutooted. Ka apteegist leiab abistavaid vahendeid. Näiteks toidulisand, mis sisaldab artišokilehtede pulbrit ja ekstrakti aitab muuta raskesti seeditava toidu organismile kergemini omastatavaks.

Samuti on olemas seedetrakti geelid, mis aitavad leevendada selliseid sümptomeid nagu kõhuvalu, iiveldus, oksendamine, puhitus ja kõhulahtisus. Inimene, kellel on kroonilised seedetrakti häired, võivad neid kasutada ka pikaajalise kuurina (kuni 6 nädalat).

Erinevad suus lahustuvad graanulid sisaldavad puhitumisvastast ainet, neid kasutatakse seedetraktis gaasi kogunemisest põhjustatud kõhupuhituse leevendamiseks ning sellega seotud kõhu pingetunde, ülakõhu survetunde ja kuuldava sooleperistaltika korral. Graanuleid ei ole vaja võtta koos veega ja neil on meeldiv sidrunimaitse.

Jalutamine toob leevendust

Kui ülesöömine on juba tõsiasi, tuleb oodata, et seedeorganid jõuaksid söödud koguse seedimisega hakkama saada. Mõistagi ei tohi enam ootamise ajal igavuse peletamiseks midagi peale näksida. Tähtis on rahulikult olla, aga pigem tasub end mõõdukalt liigutada kui magama minna.

Igati tervitatav on pärast rikkaliku söögi ja joogi nautimist võtta ette jalutuskäik värskes õhus pere või lemmikloomaga. Omas tempos liikumine mõjub vereringele ja lihastele toonust tõstvalt.

Alkoholiga hoia mõõdukust

Loe veel

Alkoholiga tuleb piiri pidada. Alkohol koormab eelkõige maksa, aga samas ka kogu organismi. Kiirelt toimub tähelepanu kiiruse langus ja tihti tehakse just jaanipäeval alkoholist tingitud otsuseid, mida kahetsetakse kogu elu, rääkimata eluohtlikest situatsioonidest. Alkoholist tingitud maksakahjustus on nii Eestis kui ka Lääne-Euroopas kõige sagedasem maksahaiguse põhjus. Teiseks tasub võtta ennetusabinõud kasutusele. Apteegis on saadaval näiteks Eestis välja töötatud pohmelliplaastrid, mis sisaldavad erinevaid A, B, C ja D vitamiine. Plaaster tuleb nahale paigaldada soovitatavalt enne alkoholi tarbimise alustamist ning toimeained hakkavad imenduma alles 30 minuti möödudes alates plaastri paigaldamisest.

Apteegist leiab ka preparaate, mis aitavad maksarakkudel kiiremini taastuda ja pakuvad kaitset kahjulike mõjude eest. Samuti on olemas kapslid, mis on mõeldud alkoholi jääknähtude kõrvaldamiseks.

Igal juhul soovitan juua ohtralt gaseerimata vedelikke, et aidata organismil toime tulla alkoholi jääkproduktide eemaldamisega. Alkohol stimuleerib neere tootma rohkem uriini ja põhjustab seeläbi organismis vedelikupuuduse. Sellest on tingitud ka peavalu. Seepärast on vee joomine ja tasakaalu taastamine eriti oluline. Alkoholi tarvitades ei ole kunagi liiast rõhutada, et peamine on säilitada mõõdukus.

Ka kohvi võib toimida seedimisele ergutavalt. Teisalt võib see aga tekitada olukorra, kus tekib probleeme uinumisega. Lisaks võib kohvi tõsta liigselt vererõhku ja südame löögisagedust ning tundliku maoga inimestel põhjustada kõrvetisi ja ebamugavustunnet maos.

Kindlasti on järgmisel hommikul esimene asi puhas vesi, võib ka mineraliseeritud vesi olla, et organismi mineraalid jälle tasakaalu viia. Ka vitamiinipreparaadid on toetavalt omal kohal.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare