Lastearst Ülle Einberg: veganlus ei sobi lastele

 (10)
Lastearst Ülle Einberg: veganlus ei sobi lastele
Foto on illustreerivUnsplash.com

Kuigi veganlus on erinevatel põhjustel järjest populaarsem ja juur- ning puuviljade söömine on kasulik, tõi lastearst Ülle Einberg tasakaalustatud toitumise konverentsil välja kümme põhjust, miks veganlus ei sobi lastele.

Lapse toiduenergia vajadus sõltub vanusest, soost, geneetikast ja liikumisest, kuid peaks koosnema 10-20 protsendi ulatuses valkudest, 50-60 protsendi ulatuses süsivesikutest ja 25-35 protsendi ulatuses rasvadest. Lisaks pani Tallinna Lastehaigla pediaater Ülle Einberg südamele, et laps peab sööma segatoitu, mis tähendab, et kuni 25 protsenti peaks olema loomse päritoluga.

Veganlus ei sobi lastearsti sõnul järgmistel põhjustel:

Taimne toit on väikese toiduenergiaga
Selleks et saada kätte vajalik energiahulk, tuleb süüa suures koguses toitu, mis koormab piisavalt seedekulglat.

Asendamatu aminohapete puudus.
Taimsed valgud, mis tulevad kaunviljadest, sisaldavad lektiini. Kui süüa palju tooreid kaunvilju, võib see tekitada iiveldust, oksendamist, kõhuvalu ja kõhulahtisust.

Valkude defitsiit
Taimsed valgud on valdavalt seotud kiudainetega ja seetõttu seedeensüümidele raskesti kättesaadavad.

Oomega-3-rasvhapete defitsiit
Need on tähtsad kesknärvisüsteemi ja silmade võrkkesta arenemisel.

Seotud lood:

D-vitamiini defitsiit
D-vitamiini saab vaid loomsetest toiduainetest: kalaõli, maks, munakollane, või ja pärm.

B12-vitamiini defitsiit
B12 defitsiit viib kesknärvisüsteemi kahjustumiseni, tekitab krampe ja kehvveresust. Soolestiku mikrofloora on võimeline teatud koguses B12 vitamiini sünteesima, kuid omastamine on kaheldav.

Kaltsiumi defitsiit
Kaltsiumi saab piimast ja piimatoodetest. Taimsest toidust imendub kaltsium vaid 30 protsendi ulatuses.

Raua defitsiit
Rauapuudus tekitab rauavaegusaneemiat. Väikelastel on raua vajadus suur, samuti kiires kasvueas lastel ja naistel raseduse ja rinnaga toitmise ajal. Teraviljas olev fütiin vähendab nii raua imendumist.

Joodi defitsiit
Joodipuudus toob kaasa kilpnäärme talituse häired. Joodi sisaldavad jodeeritud sool, meresool, kalad, munad, piim ja piimatooted. Veganid söövad küll vetikaid, kuid joodisisaldus võib olla neis väga kõikuv.

Seleeni defitsiit
Seleenil on oluline organismi immuunsuse reguleerimises. Seda saab läätsedest, hernestest ja seentest. Paraku leidub Põhjamaade pinnases vähe seleeni, seetõttu on taimede seleenisisaldus väike.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare