Meil on vist polaaröö! Loe, kuidas valguse puudus sind mõjutab ja mida teha, et end uuesti normaalsena tunda

 (9)

sügislehed
Foto: Andres Putting

Täna polegi valgeks läinud! Selline ilm ei soodusta töötamist, sest lihtsalt ei jõua midagi teha. Aga miks on nii, et kui pole päikest, pole töö- ega eluisu?

Valgusepuudus teeb paksuks

Keha kulutab teatud osa energiast sooja tootmiseks, mistõttu külmal ajal kasvab isu paratamatult, eriti rasvasema toidu järele. Samal ajal on ka vähe päikesevalgust — ainevahetus aeglustub ja keha hakkab rohkem ülejääke ladustama. Kui lisandub veel stress, siis kipumegi talveks rasvapolstrit koguma, nagu talveunne minevad imetajad seda teevad, kirjutab toitumisteadlane Mai Maser raamatus “Kogu pere toiduraamat”.

Vähe valgust — suurem uni

Meie ajavööndis on suvel kehas umbes kaks korda rohkem serotoniini kui napi päikesevalgusega aastaajal. Serotoniin on heaoluhormoon, mis tagab aju töövõime, lisaks soodustab närvirakkude koostööd, kindlustab hea une, õnnetunde ja toetab normaalset elurütmi. Serotoniin vabaneb piisava tugevusega valguse toimel, pimedal aastaajal suureneb seevastu hormoon melatoniin tootmine, mis reguleerib organismi ööpäevast rütmi ja vastutab hea une eest.

Vähene loomulik valgus — vähe D-vitamiini

Seotud lood:

D-vitamiini puudus aga toob kaasa lugematul hulgal terviseprobleeme. D-vitamiini piiratud kättesaamine toidu kaudu ja meie kliimas osaliselt valitsev pime aeg loovad aga olukorra, kus toidulisandeid tarbimata on enamikel inimestel D-vitamiini tase liiga madal.

Loe veel

D-vitamiini on aga väga vaja, sest see:

parandab luude tervist;

vähendab diabeeti haigestumise riski;

parandab südame tervist

alandab riski haigestuda teatud tüüpi vähki;

vähendab depressiooni sümptomeid;

kasvatab lihasjõudu;

vähendab astmahooge;

aitab vältida levinud külmetust ja grippi;

kaitseb Parkinsoni tõve eest;

vähendab vanusega seotud seniilsust.

Kui seda ülitähtsat vitamiini on meie kehas liiga vähe, tunnemegi ennast väga halvasti ja meie organism ei funktsioneeri normaalselt.

Kuidas ma tean, et mul on D-vitamiini puudus? Siit saad teada: Kuus märki, et sul on D-vitamiini puudulikkus

Kust D-vitamiini saab? Loe siit: Üheksa kõige paremat D-vitamiini allikat meie toidulaual

Valguse puudus tekitab stressi ja isegi depressiooni

Mida vähem me päikesevalgust näeme, seda suurem sügismasendus meil tekib ning sümptomid võivad olla väga ekstreemsed: meeleolu kõikumised, ärevus, uneprobleemid, enesetapumõtted… Naisi kimbutab sügismasendus rohkem kui mehi.

Mida siis teha, et terve olla?

Piisab, kui viibida väljas värskes õhus käes vähemalt tund aega päevas hoolimata ilmast. Jaluta õues ka siis, kui vihma sajab, sest kuigi meil päikest ei ole, aitab värske õhk sul taastuda, keha normaalsesse rütmi tagasi viia ja tugevdab immuunsüsteemi. Hoidu ebatervislikust ja rasvasest toidust ja maga hästi. Kuula lemmikmuusikat ja suhtle sõpradega. Nii lihtne see ongi!

Aga kui tunned, et masendus siiski on ligi hiilimas, siis saad siit loost nippe, kuidas ennast paremini tunda: Sügismasendus vaevab? Need on 10 asja, mida nüüd kohe teha

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare