20 fakti tumeda šokolaadi kohta, mis panevad sind seda maiust veelgi enam armastama!

 (1)
20 fakti tumeda šokolaadi kohta, mis panevad sind seda maiust veelgi enam armastama!
Photo by Krista McPhee on Unsplash

Tume šokolaad on parim tujutõstja ja magusaisu leevendaja. Ei usu? Loe siit!

Toimeained

  • Tume šokolaad sisaldab katehhiine. Need võimsad antioksüdandid aitavad tugevdada südame ja veresoonte seinu ning kaitsta keharakke vabade radikaalide kahjuliku mõju eest.

  • Tume šokolaad mõjub veresoonte seinte rakkudele lõõgastavalt. Selle tulemusel laieneb veresoonte valendik ning alaneb kõrgenenud vererõhk.

  • Uuringud kinnitavad, et šokolaadist saadavate flavonoidide mõjul tõuseb nn hea kolesterooli (HDL-kolesterooli) tase ning alaneb halb kolesterool.

  • Teise tüübi diabeedi korral aitab tume šokolaad hoida kõikuvat veresuhkru taset stabiilsena.

  • Šokolaadis leiduv epikatehhiin on kasulik ajurakkudele, kuna soodustab kapillaarides verevoolu ja uute kapillaaride teket.

  • Šokolaadis olev kofeiin kiirendab südame löögisagedust, teeb erksamaks ja energilisemaks.

  • Šokolaad aitab ära hoida stressi ja loob hea meeleolu, kuna stimuleerib nn õnnehormooni endorfiini teket.

  • Saksa teadlased seostavad UV-kiirguse kaitsemehhanismi tumedas šokolaadis sisalduvate flavonoididega. Need bioaktiivsed komponendid aitavad parandada ka naha verevarustust ja veesiduvust.

  • Šokolaadi koostisesse kuuluv kakaovõi vähendab happesust suus ja kaariese naastu tekke ulatust.

Seotud lood:

Mõõdukas tarbimine

  • Positiivse efekti saavutamiseks võiks päevas tarbida vähemalt 15-16 g tumedat šokolaadi. Üle 80 g tumeda šokolaadi tarbimisel päevas võib põhitoitainete omastamine tasakaalust välja minna.

  • Magusa päevaseks piirkoguseks on Eestis 2006. aastal koostatud toidusoovituste järgi 2-4 portsjonit, kusjuures 1 portsjon on 10 g šokolaadi või 2 tl suhkrut, mett või moosi. Seega võib tumedat šokolaadi päevas süüa keskeltläbi 3 tükikest.

  • 70%-lise kakaosisaldusega tume šokolaad annab 100 grammi kohta energiat keskmiselt 522 kcal. Kõige rohkem energiat annavad šokolaadis rasvad. 100 grammis tumedas šokolaadis on küllastunud rasvu 20,5 grammi, mis teeb ühe tükikese kohta 1,5 kuni 2 grammi.

  • Tumeda šokolaadi mõõdukal tarbimisel ei muuda kakao flavonoidid kehamassi indeksit. Küll aga on suurte koguste söömisel oht saada liigselt energiat. Kui süüa kolme kuu jooksul iga päev 25 g šokolaadi, võib esineda kehaalu kerget suurenemist.

Kas tead, et …

  • Šokolaad on toiduainetest kõige rikkalikuma lõhnabuketiga. Igast kakaoubade töötlemisetapist lisanduvad erinevad aroomid.

  • Šokolaadis leiduv teobromiin on inimesele meeldiv, aga koertele ja kassidele mürgine. Nende organism ei suuda seda seedida ja nii võib tekkida närvisüsteemi kahjustus või isegi surm.

  • Kombineerides tumedat šokolaadi teiste kasulike toiduainetega, võib organismile saadav kasutegur veelgi suureneda. Näiteks moodustavad tume šokolaad ja roheline tee eriti kõrge antioksüdantsusega vahepala. Tumeda šokolaadi ja peedi kooslus aitab organismil paremini köögiviljas olevat rauda omastada.

  • Antioksüdatiivsed omadused püsivad tumedas šokolaadis samal tasemel vähemalt 5 kuud.

  • Teadlased on leidnud, et tumedas šokolaadis on flavonoidide ja polüfenoolide sisaldus vähemalt neli korda kõrgem kui punases veinis. 49 g tumedat šokolaadi (71% kakaosisaldusega) on flavonoidide ja polüfenoolide sisalduselt samaväärne 196 ml punase veiniga — veini kogusega, mida soovitatakse päevas tarbida südame-veresoonkonnahaiguste ennetamiseks.

  • Kui lisada vahuveinile tumeda šokolaadi “pisar” hakkab see tänu šokolaadi ja vahuveini koostoimele pokaalis üles-alla lendlema.

Allikas: Toiduliit

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare