Põhjused, miks kodumaine supertoit punapeet ei tohiks sügisel puududa ühegi naise toidulaualt!

 (3)
Põhjused, miks kodumaine supertoit punapeet ei tohiks sügisel puududa ühegi naise toidulaualt!
Photo by rawpixel.com from Pexels

Punapeet sisaldab vähe kaloreid, kuid suures koguses kasulikke aineid, mis tugevdavad sinu immuunsüsteemi.

Punapeet on pärit Aasiast ning jõudis Euroopasse aastal 200. Punapeeti on erinevaid sorte, kuid tavalisen on punakas-lilla peet. Punapeedid on tundlikud sooja, külmakahjustuste ja kuivamise suhtes. Neid tuleb hoida jahedas — parim säilitustemperatuur on 3-4 kraadi.

Miks peet kasulik on?

Punapeet sisaldab kiudaineid, mis läbivad keha muutumatuna, pannes seepärast korralikult tööle soolestiku, mis aitab hästi kõhukinnisuse korral. Lisaks aitab kiudainete kogus tõsta veresuhkru taset aeglasemalt, tasakaalustades energiataset. See aitab tunda täiskõhutunnet kauem ning vähendada magusaisu.

Peet puhastab ka neerusid, maksa ja sapipõit, ergutades samas neerude ja maksa talitlust. Suure rauasisalduse tõttu sobib hästi kehvveresuse raviks ja profülaktikaks, aitab südame-veresoonkonda korras hoida.

Lisaks sisaldab punapeet foolhapet, mis on hädavajalik rakkude ainevahetuseks ning uute punaste vereliblede loomiseks. Foolati ehk foolhappe puudus tekitab kehvveresust ning seepärast on just rasedate puhul oluline foolhappe tarbimine.

Soovitav päevane foolhappe kogus keskealistel naistel ja meestel on 300 mikrogrammi ning naistel, kes soovivad rasestuda 400 mikrogrammi. Rasedatel ja rinnaka toitvate naiste puhul on päevane kogus 500 mikrogrammi. Teised punapeedis sisalduvad ained on nitraat, magneesium, raud, kaalium ja naatrium.

Seotud lood:

Kõrge vererõhu vastu sega üks klaasi värskelt pressitud peedimahlaga 2 teelusikatäit mett ja võta seda neli-viis korda päevas, korraga supilusikatäis.

Kuidas peeti toiduks kasutada?

Punasel juurikal on mullane, magus maitse, mida peaks tasakaalustama värskete ja teravate maitsetega, et punapeedi parim osa tuleks esile. Soovitav on kasutada võid, tilli, fetajuustu, kitsejuustu, suitsutatud kala, veiseliha, pressitud apelsinimahla, pähkleid.

Väldi punapeedile küüslaugu, kala, mereandide ning kõva juustu lisamist.

Punapeeti võib marineerida, röstida ahjus õliga, kitsejuustu ja tüümiani või rosmariiniga. Sobib eraldi söögikorrana või liha kõrvale.

Punapeet sobib keedetuna hästi ka salatitesse, lisa veidi õli, sidrunimahla ning söö seda süsivesikute asemel. Riivi, pane suppi, pressi värskeks mahlaks, rösti. Ole aga köögis ettevaatlik, sest plekkidest on raske lahti saada.

Peet keedetakse tervelt ja koorimata. Erinevalt teistest köögiviljadest pannakse peet keema külma veega, soola ei lisata (see halvendab peedi maitset). Peeti ei keedeta kuigi kaua: 20–30-minutilise keetmise järel “ehmatatakse” teda külma veega. Lastakse seista jahtumiseni ja kooritakse vastavalt vajadusele.

Peedi kasutamiseks supi sees tükeldatakse peet ribadeks või riivitakse jämeda riiviga, kuumutatakse vähese rasvaga, lisatakse veidi vett ja hautatakse kaane all. Hautamise lõpus lisatakse äädikhapet, mis taastab peedi punase värvuse.

Kui tarvitatakse toiduks toorest mahla, siis hoitakse peeti 1–4 tundi külmkapis, et lenduksid ärritavad ained, mis võivad mõnel kutsuda esile iiveldust. Toorest peeti peaks siiski sööma ettevaatlikult — iga kõht ei pruugi suurt peedikogust välja kannatada.

Allikad: Kaaluabi, Telegram, Toitumistarkus

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare