Kuidas läbipõlemisega toime tulla? Viis nõuannet väsinud emale


Kuidas läbipõlemisega toime tulla? Viis nõuannet väsinud emale
Foto: Finn Hackshaw/Unsplash

Millegipärast arvatakse, et ema ei tohi olla väsinud ega kurta millegi üle. Lapse eest hoolitsemine on aga raske töö. Samas ei tohiks ema ka ennast unustada. Mida siis ette võtta?

1. Ära ürita kõike ideaalselt teha

Vähe sellest, et laste kasvatamine on niigi keeruline, ootavad lähikondlased emadelt veel sedagi, et nad jõuaksid teha kõik kodused toimetused ning lisaks ka tööl kenasti käia. Tegelikult on see võimatu. Inimesed on erinevad ning ka nende ressursid on erinevad. See, millega üks ema mängleva kergusega toime tuleb, võib teisele emale olla uskumatult keeruline. Pole mingit vajadust piinliku puhtuse ja korra järele. Ka rangetest reeglitest lapse eest hoolitsemisel pole tarvis kinni pidada. Lisaks ei olegi oluline tegeleda kõikvõimalike asjatoimetustega. Osa neist saab kindlasti kõrvale jätta või mõnele lähedasele delegeerida.

2. Ära võistle teiste emadega

Sotsiaalvõrgustikud soosivad just sellist käitumist. Kuhu ka ei vaataks, on igal pool eeskujulikud emmekesed. Ühed hoolitsevad ühe käega mudilaste eest, teisega valmistavad õhtusööki ning näevad seejuures fantastilised välja. Loomulikult arenevad nende lapsed kiiremini kui teistel emadel, nad ei kapriisitse kunagi, söövad kõike ja hea isuga ning magavad hästi. Me vaatame ja näeme seal vaid mõningaid hoolikalt retušeeritud eluhetki. Ole kindel, et nendel eeskujulikel emmedel pole samuti kerge, täpselt nii, nagu sinulgi.

Seotud lood:

3. Ära häbene abi paluda

Seejuures nimelt sellist, millist vajad sina. Vahel juhtub nii, et ema või ämm on siiralt veendunud, et aitavad sind. Näiteks puistavad nad su üle märkustega, kus ja kuidas on teil kõik valesti, mitte nii, kui vaja oleks. Loomulikult pole see abi. Ja isegi see pole abi, kui nad võtavad sinult lapse tunniks ajaks, tehes sulle ettepaneku „lõpuks see segadus ära koristada“. Tõeline abi seisneb selles, kui nad küsivad, kuidas nimelt nad saaksid sind aidata. Ning teevad siis seda.

4. Ära unusta enese eest hoolt kanda

Mida enam on sul füüsilist jõudu, seda kergem on lapse eest hoolitseda. Mida enam on psühholoogilisi ressursse, seda lihtsam on oma päevaga toime tulla. See näib küll iseenesest mõistetav, ent sul on vaja regulaarselt süüa, kindlasti magada (näiteks päeval koos lapsega) ning viibida värskes õhus. Ka suhelda tuleb teiste täiskasvanutega ning vahel teha seda, mida just sina tahad, mitte seda, mida peab ja mis on kasulik.

5. Ära oota, et su laps oleks see „õige“

Loomulikult on olemas näitlikud laste arengu skeemid ja tähtajad. Ent lapsuke võib näiteks roomamise etapi hoopiski vahele jätta ning tõusta kohe jalgadele. Või siis hakkab ta käima teistest lastest hulga hiljem. Ta võib sageli haige olla või tulevad tal hambad suurte raskustega. Ta võib olla teistest lastest palju aktiivsem (või siis rahulikum).

Suure tõenäosusega loksuvad kõik need erisused paika. Kui aga sinu laps võtab kaalust kenasti juurde, kasvab kiiresti ja näeb välja rahulolevana ning ka lastearstil pole pretensioone, siis tähendab see, et kõik on korras.

Allikas: Domašni Otšag, august, 2018

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare