Kuidas lihtsate tähelepanu ja meelerahu harjutuste abil oma ellu suuremat heaolu luua?



Jah, see on võimalik. Kuid ära usu mind! Tee parem kohe üks katse, mis võtab aega vaid 3 hetke, et tähelepanelikkuse mõju ise kogeda.

Niisiis, lühike katse iseendaga.

1. Kõigepealt märka korraks, milline on su praegune enesetunne, mis Sinu sees toimub.

2. Nüüd — palun uuri ja koge 3 hingetõmbe vältel, kuidas õhk liigub läbi Su ninasõõrmete. Selleks kolmeks hingetõmbeks justkui astu välja oma hetkemõtetest ja -tunnetest, ole vaid hingamise päralt.

3. Lõpetuseks märka palun uuesti, milline on Su seisund nüüd?

Mida Sa kogesid? Kosutas see „katse” sind pisut, luues natukene rahulikumat, ruumikamat olekut — kasvõi paariks hetkeks? Või said hoopis teadlikuks näiteks väsimusest, mõnest tundest või vajadusest?

Olid paari hetke vältel teadlikult „siin ja praegu“ — kontaktis sellega, mis juba on. Selliseid tähelepaneliku kohalolu hetki tasub endale päeva jooksul võtta mitmeid. Kuid võib-olla mõtled Sa nüüd, et Sul pole selleks aega, sest on kiire? Paljudel inimestel on see uskumus ja omamoodi on Sul õigus. Õigus, sest suur osa inimeste tähelepanust on juba hõivatud — mõtete pideva liikumise või lausa tormamisega minevikumeenutuste ja tulevikuplaanide vahel. Nii püüab mõistus endast kogu aeg anda parimat. Ning kui seda uskumust, et aega pole, uskuma jääda, tundubki Sulle, et korraks mõtetest välja astumise hetki pole endale justkui võimalik võtta. Kuid ometi tasuks seda teha. Sest „siin ja praegu”-hetked annavad võimaluse märgata, mis meiega toimub ja seeläbi teha paremaid valikuid. Nendel hetkedel saad ka luua ühenduse rahuga, mis meie sisimas on tegelikult alati olemas.

Loe veel

Seotud lood:

Kuidas võtta endale päeva jooksul kohalolu hetki, kui „tegelikult” on kiire?

Alustuseks võid endale lausa mõttes öelda: „ Ma tahan seda, see on mulle väärtuslik. Mu mõtted võivad nüüd paar hetke puhata. See on lubatud.” (Pisut skisofreenne? Ometigi, natuke uurides, võid hakata märkama, et räägime iseendaga oma mõtetes üsna pidevalt.) Ja siis võid hakata avastama järjest rohkem võimalusi, et näiteks 3 hingetõmbe vältel teadlikult „siin ja praegu” kohal olla, kontaktis iseenda ning olevikuhetkega. Autos, oodates valgusfoori taga rohelist tuld või bussis sõites. Kontoris kohviautomaadi juurde jalutades või selle ees seistes, ka trepil käies või liftis. Enne koosoleku algust kolleege oodates. Poe kassasabas, jne.

Teiseks, võid valida olla teadlikult kohal väikestes naudingu, ilu- ja heaolukogemustes.

Esimene sõõm kuumast joogist, esimene toiduamps — naudi neid mõni hetk kõigi meeltega. Kui märkad midagi ilusat, pikenda seda hetke teadlikult, et saaksid seda kogemust endasse vastu võtta. Märka, mis tunne Sul on, kui keegi Sulle naeratab, Sa võtad kinni oma lapse käest, Sa ise aitad kedagi. Niimoodi võib mõni üsna igapäevane hetk hoopis elamuseks muutuda.

Vaimse heaolu tööriistad — lihtsad tähelepanu- ja meelerahu harjutused.

Kui ukselink või pannikäepide logiseb, saab kruvi kinni keerata võib-olla ka noaotsaga. Kuid kruvikeerajaga on enamasti palju lihtsam ja kindlam ligi pääseda. Nii tasub kasutada tõhusaid tööriistu ka siis, kui on tarvis väljuda rahutusest, pingeseisundist, automaatsest reageerimisest või stressirohke olukorraga paremini toime tulla. Vaikuseminutite meeskond on selleks välja töötanud terve tööriistakohvri jagu hoolikalt testitud lühikesi ja lihtsalt tehtavaid harjutusi. Nende harjutuste mõju põhineb tähelepanu tahtlikul juhtimisel ning teadlikul ja heasoovlikul kohalolekul käesolevas hetkes.

Mõned näited tähelepanu- ja meelerahu harjutuste mõjust.

www.vaikuseminutid.ee/harjutused leiad 4 erineva harjutuse audiofailid, katseta neid endale kogemuse kinkimiseks.

Helide kuulamise harjutus (pikkusega vaid 01:25) aitab kiiresti rahuneda ja muutuda ärksamaks, toetab häälestumist ja keskendumist. Seda on ka põnev teha, sest võid avastada mitmeidki helisid, mida enne justkui polnud.

Keha tunnetamise harjutus (6 või 4 minutit) mõjub väga lõdvestavalt ja annab võimaluse lühikese ajaga ennast sügavalt värskendada ja puhata.

Paljude lemmik ja võib-olla kõige lihtsamini igasse elusituatsiooni üle kantav on hingamise tajumine. See aitab väljuda mõtetest ja emotsioonidest ning taasluua kontakti oma keskme ja seesmise rahuga. Rohkem harjutusi leiad hiljuti ilmunud raamatust „Keskendumisharjutused lastele ja suurtele”.

Kooskogemise võimalus — Vaikuseminutite konverents „Eneseteadlikkus igapäevaelus”. 18. novembril toimuval konverentsil on võimalik osaleda mitmes praktilises kogemuskojas, kus saab läbi teha nii kirjeldatud kui ka sarnaseid harjutusi ning kuulda, kuidas enesejuhtimisoskusi arendada ja igapäevaelus nendest tuge saada. Põnevad ettekanded ja arutelud avad teemat laiemalt ka perekonna, kogukonna, kooli ning ühiskonnas kontekstis. Oled oodatud osa saama!

Ja lõpetuseks — märka, mis tunne on Sinu kehas sellest, mis asendis Sa parasjagu oled. Märka, et Sa hingad. Millised helid ja lõhnad sinuni jõuavad? Mida Su silmad näevad?

Soovin Sulle rahulikku päeva. Kingi endale teadlikke kohaleoluhetki!

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare