Lisaks kutsus ta lapsevanemaid üles lapsi rohkem tunnustama ja toetama ning juhtis tähelepanu õpetajate rollile laste väärtussüsteemi kujunemises.

Lasteombudsmani ülesandeid täitev õiguskantsler Indreks Teder rõhutas oma pöördumises, et hea haridus tähendab midagi muud kui head hinded tunnistusel – see tähendab haritust.

Lisaks märkis ta, et selleks, et lapses säiliks loovus, uudishimulikkus ja avastamisrõõm, peab tal olema koolis hea olla.

"Lapsel on koolis hea olla ja õppida, kui teda märgatakse ja tunnustatakse ning austatakse tema erinevusi, kui teda ei kiusata, kui lapsevanemad tunnevad huvi tema koolielu vastu ning kui lisaks koolitööle jääb igas päevas aega puhkamiseks ja mängimiseks," ütles Teder.

Et tuletada koolijuhtidele ja õpetajatele meelde puhkuse ja mängu olulisust laste arengus, saatis lasteombudsman augusti lõpus Eesti koolide direktoritele ringkirja, milles juhtis tähelepanu kontrolltööde läbiviimiseks kehtestatud nõuetele, kuna õpilastelt laekunud mitmetes avaldustes kurdeti, et õpetajad ei järgi alati kontrolltööde planeerimisele kehtestatud reegleid.

Kooliaasta alguse tervituses tõstis lasteombudsman esile ka õpetajate vastutusrikast rolli laste õpetamisel ja kasvatamisel, toonitades, et lisaks teadmiste edasi andmisele on õpetaja ka eeskuju ning väärtuste kandja.

Lapsevanematele pani lasteombudsman südamele, et nad ei unustaks, kui suur roll on neil oma lapse koolirõõmu loomises ja hoidmises ning et nende lugupidav ja toetav suhtumine kooli ja õpetajatesse kandub üle ka lapsele.

Lapsed mures enda edukuse pärast

Õiguskantsleri kantselei laste õiguste osakonna juhataja Andres Aru sõnul selgus kevadel lasteombudsmanile saadetud laste kirjutistest, et Eesti lapsed muretsevad palju enda edukuse ja hakkamasaamise pärast.

"Täiskasvanud peaks mõtlema sellele, kuidas vähendada laste hirme tuleviku ees ja maandada pingeid, mida põhjustab kohustus olla edukas," ütles Andres Aru.

Laste kirjutistest võis Aru sõnul välja lugeda veel seda, et lapsed vajavad vanematelt rohkem tunnustust, tuge ja tähelepanu ning et laste jaoks on oluline turvalisus nii koolis, kodus kui avalikus ruumis.

Lapsed soovivad, et õpilaste omavaheline läbisaamine oleks parem ja üksteise kiusamist oleks vähem.