Prügikasti mood

 (9)
prügi demeulemeester
Ann Demeulemeester

Riietuse nõudlikkus ja luksuslikkus ei kutsu seni veel esile tüdimust, ometi on paljud moeloojad võtnud juba täna tarvitusele profülaktilisi meetmeid selle vältimiseks.. Suvekollektsioonid õpetavad ignoreerima tavasid, astuma üle piiride ning väljuma raamidest. Esialgu vaid riietuses.

Frankensteini pärand

Õigesti õmmeldud naha-, metalli- või kangatükid võimaldavad elu sisse puhuda saatuse ja aja poolt äratrööbatud asjadele, aga ka luua absoluutselt uusi ning kaasaegseid shedöövreid. Värvilistest ning erineva faktuuriga ruutudest, hulknurkadest ning triipudest kokku seatud kleidid (Balenciaga, Gaultier Paris, Dirk Bikkembergs ja Missoni), pluusid (Kenzo, Veronique Leroy ja John Galliano), kotid (Etro ja Louis Vuitton) ning saapad (Le Silla ja Free Lance) on ekstravagantsed, kuid mitte hirmuäratavad, kuna meenutavad pigem kodust lapitekki.

Hussein Chalayan

Ehmatada võivad vaid omapärased õmblused ning “armid” Junya Watanabe kleitidel, Paco Rabanne´i trikoodel, Fred Sathal´i kübaratel ning Givenchy kostüümidel ja kottidel – neist hoovab skalpelli ja kirurginõela külmust.

Kõik praod

Tänasel päeval peetakse väärtuslikeks kangaid, mis on tulvil minevikuhõngu ning ettearvamatut tulevikku. Keetmine valgendaja, värvide ning kivide lisamisega võimaldab luua unikaalseid laike teksaskleitidel, -kostüümidel, -jakkidel ja –mantlitel (Véronique Branquinho, Jean Paul Gaultier ja D&G). Oskuslikud meistrid kraabivad, määrivad ja hõõruvad Gucci, Charles Jourdan´i ja Denis Simachevi loodud samsist ja nahast kotte, D&G, Ann Demeulemeester´i ning DKNY jakke ja pükse ning Cesare Pacciotti ja Anna Molinari kingi ja saapaid.

Hussein Chalayan

Ianis Chamalidy ja Calvin Klein Jeans´i erisuguste värvidega kaetud teostel moodustuvad aja jooksul sügavad praod ja lõhed. Levi´s vintage ning Mötivi ja Block 60 mudelid näevad välja haprad ning liigutavad oma “endiste omanike poolt kulunuks kantud” puusapiirkonnaga.

Plekimäng

Idee kaunistada rõivaid plekkidega näib esmapilgul olevat liberaalne ja praktiline. Ometi ei suuda juhuslikud olmelise päritoluga plekid võistelda määretega, mida kangale on kandnud kunstniku sulg. Omavalmistatud võltsingut tabab armutu paljastamine. Tom Ford jättis valge guashi jäljed mustast siidist topile. Roberto Cavalli määris teksased pronksvärviga. Givenchy kasutas hõbeda varjundeid, et “ära rikkuda” valge pükskostüüm.

John Galliano segas roosat, valget ja rabavärvi otse kleidil. Seredin & Vasiliev kaunistasid lumivalge keebi granaatõunamahla pritsmetega. Hammish Morrow lumivalged rõivad kasteti demonstratsiooni eel tindi sisse – kleitide allääred ja vedikud jätsid jälgi poodiumile. Antoni & Alison kallasid heledale kleidile piimakohvi ning veenvuse mõttes palusid modelli astuda lavale, tühi tass käes.

Auklik renessanss

Ann Demeulemeester

15.sajandi lõpu Itaalias oli kombeks varrukaid vaid osaliselt kleidi külge õmmelda, küünarnuki kohale tehti aga sisselõige. Järgneval aastasajal oli liigutuste vabadus garanteeritud rõivaste vaba lõikega, kuid lõhikud, mis olid pikapeale täitnud kogu euroopa kostüümi, jäid kinni õmblemata. Need ääristati brokaadi ja sametiga, kinnitati kallihinnaliste prosside ning siidist lintidega. Veneetsias kanti luksuslikke rõivad, mis olid kaunistatud tõeliste aukudega.

Vaoshoitud hispaanlastel oli nõrkus väikeste, filigraansete ning korrapäraste lõhikute vastu, mis ometi takistasid nägemast aluskleiti. Meie päevil kõigub mood auklikuks kulutatud teksaskostüümide (Victor Anisimov, D&G, Plein Sud, Chloé ja Junia Watanabe), lõigutud, trikotaazhist ja nahast pleedide, kleitide ja jakkide (Irina Tantsurina, Trussardi ja Fendi) ning perforeeritud, st arvukate vigurlike avadega kaetud mudelite (Gianfranco Ferre, Christian Lacroix ja Iceber) vahel.

Vaene mood

John Galliano kevad-suvine kollektsioon 2000 Diori Moemajale kutsus prantsuse moehullude - kelle elulaad ja esteetilised ettekujutused olid kehastunud moegurude mudelites - seas esile sügava hämmingu. Käesoleval hooajal kipuvad moeloojad kerjuste riiete kallale. E-Play kõrvetab ära klassikalise särgi krae, mansetid ja allääre. Jelena Tihhonova leotab valget pitsi tee sees. Aleksei Shalenõi taotleb kõduefekti, Jean Paul Gaultier aga triikrauaga põletatud kanga efekti. Hussein Chalayan´i kleidid meenutavad iidseid arheoloogilisi leide.

Vivienne Westwood, Plein Sud, Victor&Rolf, Ianis Chamalidy, Lilia Kisselenko, Gucci, Atsuro Tayama ja Chanel muudavad oskuslikult peened tualetid kortsutatud kanga, kangatükkide, rebitud käiste ja taskute, jooksma hakanud silmade, kulunud äärte ning lõpuks rüüzhide ja zhaboode - mis vaid ausõna peal koos püsivad - abil “kantuteks”.

Siiski ei tasu esialgu moe kutsel lähimale prügimäele tormata, alustuseks võiks linna mugavates ja puhastes boutique´ides ringi käia!