Vali jalgratas vastavalt individuaalsele vajadusele

Tänapäeval on jalgrataste valik väga suur, mis tõttu üht ratast valida on keeruline ülesanne. Spetsialistid soovitavad enne uue ratta ostmist vastata ausalt mõnele küsimusele: Miks on mul jalgratast vaja? Kui tihti ma jalgrattaga sõita kavatsen? Kus ma sellega sõidan? Nendele küsimustele vastates on lihtsam otsustada, millist jalgratast vaja on.

  • Universaalrattad ehk hübriidrattad on loodud pakkumaks sportlikule inimesele suurima hulga võimalusi ratta kasutamiseks. Universaalratas on mõeldud kasutamiseks keskmiselt rasketes tingimustes — tavamaastikul, metsateel ja väiksemates mägedes. Universaalratta eelis mägiratta ees on kõvemal pinnasel sõitmine — olgu selleks siis kas asfalt, kruusatee või tavaline metsatee. Välimuselt sarnaneb hübriidratas igati mägirattaga ning sportlikkusest tal puudu ei jää. Kui aga rattale lisada pakiraam ja tuled, on tegemist ideaalse matkarattaga.
  • Maanteratas on, nagu nimigi ütleb, mõeldud sõiduks asfaldil ehk siis linnatänavatel ja maanteel. Tegemist on sportmudelitega, mitte aga pühapäevasõitjale sobiliku mugava ja ohutu sõiduvahendiga. Kogu ratta kontseptsioon viitab sportlikkusele ja võimalikult heale suutlikkusele, mille tagavad ratta aerodünaamilisus ja komponentide valik. Maanteeratas on neile, kes soovivad läbida pikemaid distantse vaid asfaldil — maanteeratas on vaieldamatult kiireim inimjõul liikuv sõiduvahend.
  • Linnarattal on hea sõita kõval teel. Linnarattal on mugav sadul ning tihti pannakse lisatakse neile ka korv, peeglid, kell jms, mida linnatänavatel vaja oleks. Mugavad linnarattad on näiteks Burghardt 26” ning DHS Confort.
  • Maastikuratas ehk mägijalgratas on eelkõige mõeldud sportlikule inimesele, kes kasutab ratast nii mägedes kui ka mujal raskelt läbitaval maastikul — näiteks juurikate või kividerohkel või pehmel ja liivasele metsateel. Kui soovite rattaga ka võistlema minna, tuleb kindlasti valida mägiratas, sest universaal- ehk hübriidrattaga pole see lubatud. Tavaliselt mägiratta juurde ei kuulu ostes lisavarustust — porilaudu, tulesid, pakiraami — samas on aga võimalus nimetatud komponendid lisada lisavarustusena. Eestis on mägirattad saavutanud võrreldes teiste rattatüüpidega tunduvalt suurema populaarsuse ning figureerivad konkurentsitult müügitabeltite tipus. Neil ei ole eriti mugav sadul, aga maastikul sõitmisel ei ole sadula otsas aega istudagi. Vastupidavad mägijalgrattad on näiteks DHS Contura ja DHS 2624.
  • Elektrijalgratas on jalgratas, millele on täiendavaks energiaallikaks paigaldatud elektrimootor. Elektrijalgratas on õige valik kui soovid sihtpunkti jõuda kerge vaevaga, hindad mugavust ja kindlust, hoolid puhtast loodusest.

Niisiis, iga sõitja saab valida jalgratta enda vajaduste järgi, ent lisaks velje tüübile on veel kriteeriume, mis valiku tegemisel määravad on.

Jalgratta raami materjal ja kuju
Jalgratta raam on ratta juures üks tähtsamaid komponente, mis mõjutab sõidumugavust ja jalgratta kvaliteeti. Praegu valmistatakse raame terasest, titaanist, alumiiniumist, süsinikkiust ja muudest materjalidest, mistõttu on loomulik, et lai raamivalik muudab jalgratta soetamise veelgi keerulisemaks.

Raami valides saate tugineda juba väljakujunenud ja katsetatud traditsioonidest. Näiteks maastikuratta raam on valmistatud vastupidavast alumiiniumist, mis talub suurt koormust ja keerulisi marsruute. Maanteerataste puhul on alumiiniumist raam liiga raske. Sellistel ratastel on õhuke titaanist raam, mis lubab sõitjal kiiremini ja lihtsamalt ka pikki vahemaid läbida — kas või 200 km päevas.

Süsinikkiust jalgratta raami kasutatakse nii linna- ja maanteesõiduks, kuid parim materjal jalgratta raami jaoks see kindlasti ei ole. Süsinikkiust raamiga jalgratas on mugav valik, kui on vaja kerget ja tugevat ratast.

Ratta valik sõltub sõidustiilist
Lisaks jalgratta raamile sõltub jalgratta valik ka ratturi sõidustiilist. Rahulikuks igapäevaseks kasutamiseks soovitavad kaup24.ee eksperdid valida alumiiniumist või terasest jalgrattaraami. Kui ratturil on üsna agressiivne sõidustiil, on ideaalne alumiiniumist raam.

Jalgratta raami määrab mitte ainult materjal, millest see on valmistatud, vaid ka ehitus. Traditsiooniline karkass koosneb kahest kolmnurgast, kuid mõned jalgrattatootjad üritavad pidevalt disainiuuendusi teha, kuid need muutused massidesse läinud pole. Põhilised konstruktsioonid jalgratta raami ehituses pole viimase saja aasta jooksu peaaegu üldse muutunud. Parandatud on vaid materjale ning täiustatud tehnoloogiat, mis on suurendanud kaasaegse jalgratta stabiilsust ja usaldusväärsust.

Jalgratta pidurid — millist valida?
Kvaliteetsed jalgratta pidurid on vajalikud ohutuse ja turvalisuse jaoks, mis äärmuslikes olukordades võib päästa elusid. Ei üllata, et ka kogenud jalgrattur mõtleb, millised on parimad pidurid: standardsed V-pidurid, ketaspidurid või hüdraulilised pidurid.

V-pidur — leistangil kangi vajutades pidurdab tross jalgratast, surudes piduriklotsid rummi vastu. Olenevalt sõidustiilist ja sõidutihedusest võib v-pidur kiiresti kuluda. Kindlasti tuleb kontrollida v-piduri regulatsiooni ning pidurdusvõimet. V-piduril on tähtis, et ratas on puhas, õli ja mustusevaba, vastasel juhul piduriklotsid lihtsalt libisevad rummil ning pidurdamine on ebaefektiivne.

Ketaspidur — ketaspidurid pidurdavad tõhusamalt kui v-pidurid, kuna pinnal ning ilmastik pidurdamist ei mõjuta. Pidurile vajutades peatab ketas hoo ning tagumine ratas lõpetab täielikult pöörlemise.

Hüdraulilised pidurid on kõige tõhusamad. Nende pidurite tööpõhimõte on nagu mopeedi või auto piduritel — pidurile vajutades surub vedelik kolbile, mis surub omakorda kettale. Tõsi, hüdraulilised pidurid ei ole väga odavad, teisalt, need ei vaja erilist hooldust ning purunevad harvemini.

Hoolimata sellest, millised pidurid valida, on alati vaja kontrollida pidurdusvõimet ja vajadusel pidureid puhastada.

Jalgratta suurus
On palju valemeid jalgratta suuruse määramiseks. Mõned neist nõuavad raskeid otsuseid, teised lihtsustatuid. Kuid valem — see on lihtsalt matemaatiline arvutus, mis ei ole võimeline hindama ratturi harjumusi, sõidustiili ja individuaalseid anatoomilisi tunnuseid. Seega on põhimõtteliselt valemist vähe kasu. Isiklik kogemus — ainus õige lahendus.

Asetage ratas enda kõrvale. Kui jalgrattaraami toru asub puusade kõrgusel või kõrgemal kui jalgevahe, siis on ratas liiga suur, kui poole reie peal, on liiga väike. Kui toru on täpselt jalgevaheni, on jalgratas õige suurusega.

  • Kui sa ei ole kindel, millist ratast valida, pea nõu spetsialistidega. Nad kuulavad Teid, teie vajadusi ja pakuvad alati parimat jalgratast vastavalt Teie soovidele.
Jaga
Kommentaarid