Terve lapsepõlve tuli mul kuulata lugusid sellest, kuidas vanaema pidi omal ajal vaid sõjalese pensionist toitma ja katma viit last. Seepärast mängisin väikesena tihti mõttega, et minul on tulevikus palju raha. Ja vähem lapsi. Lisaks kujutlesin, et täiskasvanupõlv toob kaasa ka mittemateriaalseid hüvesid, nagu enesekindlust ja teatud määral ka kontrolli oma elu üle, mida pidasin õnne retseptiks. Oh neid lapsepõlve fantaasiaid!

Tegelikkuses on nii, et mida vanemaks ma saan, seda enam haaravad mind erinevad neuroosid ja kontroll oma saatuse üle paistab aina nõrgenevat. Nädalad mööduvad kohutava kiirusega ja nad kõik on tulvil tähtaegu, asjaajamisi, pesupesemist ja spordiklubis käimise vältimist. Iga ebaõnnestumise järel kuulen peas pragavat häält. Ma ei ole see rahulik ja enesekindel naine, kelleks end lapsepõlves kujutlesin saavat. Minus ei ole ei sisemist ega välist rahu. Ma kõlgun pidevalt kaose äärel. Ja mis puutub minu rahaasjadesse — mida vähem sellest rääkida, seda parem. On aeg ennast kokku võtta. Õnneks on enese täiustamise ja edu saavutamise ümber tekkinud täiesti omaette tööstus. Uus ja parem mina on vaid ühe finantstehingu kaugusel.

Enesekindluse otsingul

Kui ma vaid endas kogu aeg ei kahtleks, oleksin kindlasti veidigi rohkem niisuguse täiskasvanu moodi, kellega oleks leppinud minu 11-aastane mina. Olen valmis kuulama nõuandeid Paul McKennalt, kelle raamat ja “mõtteid programmeeriv” CD “Muuda oma elu seitsme päevaga” (u 200 krooni, Amazon.co.uk) lubab aidata just eespool mainitud sisemiste konfliktide puhul. Raamat sisaldab märkimisväärselt palju eneseabivõtteid. Peamine printsiip seisneb paremate mõttemustrite kujundamises läbi keskendumise aegadele, mil tundsid end rõõmsa ja enesekindlana.

Nii tuleb seda mõttepilti aina tugevamaks ja suuremaks kasvatada ja siis püüda sellesse siseneda. See tähendab, et mitmel päeval võib abikaasa näha mind kinnisilmi diivanil lebamas, taustaks mängimas malbed meloodiad, ja manamas silme ette pilte oma pulmadest ja lõpuaktusest. See häirib teda. Järgmiseks hakkan pöidlaid ja nimetissõrmi kokku suruma, mille mõte on selles, et seostades füüsilise tegevuse eelnevalt loodud positiivse meeleseisundiga, peaks lõpuks viimase saavutamiseks piisama vaid sama tegevuse kordamisest. Juurdepääs enesekindlusele peaks olema alatiseks tagatud. Muidugi mitte juhul, kui sa mõnda masinavärki kasutades sõrmedest ilma peaks jääma… Mees on nüüd juba selgelt murelik. “Sa oled nagu hipi,” ütleb ta. “Ma vihkan hipisid.”

Kui olen härra McKenna nädalase programmiga poole peal, on mul tekkinud kaks probleemi, mille lahendamisel vajan tema abi. Esiteks, kuhjunud on tohutult palju tähtaegu, ja teiseks, pean nädalavahetusel minema kooli kokkutulekule ja see ajab mind endast välja.

“Sa suudad saavutada kõike, kui lammutad ülesande väikesteks tükkideks,” ütleb Paul, ja see on arvatavasti kõige kasulikum nõuanne, mida ma elus kuulnud olen. Ma ei leba enam hommikuti voodis, kedrates peas kõiki lugematuid eesootavaid kohustusi ja keskendun hoopis õigel ajal ülestõusmisele. Järgmiseks vaid sellele, et oleksin kella üheksaks arvuti ees. Siis esimese loo sissejuhatuse kirjutamisele. Ning aegamööda, hoopis vähesema närvikuluga kui tavaliselt, olengi omadega mäel ja kõik nimekirjas olnud tööd on tehtud.

Tundes nüüd, et püsin veepinnal, püüan rakendada kõiki McKenna võtteid, et valmistuda kooli kokkutulekule minemiseks. Kujutan end ette enesekindlana. Manan silme ette palju rõõmsalt tervitavaid nägusid. Saan veidike julgust juurde, aga kokkutulekul põgenen peolt siiski juba tund aega pärast selle algust. Liiga palju on nõuda ühelt raamatult ja CD-lt, et need vähem kui nädalaga suudaks tühistada kahekümne aasta võrra allasurutud ängi. “Mis nüüd?” küsib abikaasa sarkastiliselt. “Kas sõrmede kokkusurumine ei aidanudki?”
“Oma mina täielik ümberõpetamine võtab aega,” vastan ma. Ja naeratan. Hädavaevu.

Rahaasjade klaarimine

Unustage enesekindlus, raha paneb rattad käima. Ja tänapäeval ei pea nõustamise saamiseks isegi kodust välja minema. Veetke vaid kuus minutit päevas veebilehel Sixminutestosuccess.com ja peagi saate nii rikkaks, kui vähegi ihkate. Nii väidab vähemalt selle saidi asutaja, 74aastane kanadalane Bob Proctor. (Või juhtub see Bobi endaga, kui piisavalt palju inimesi maksab igakuise 39-dollarilise tasu.) Ta on rikastumise strateegiat jutlustanud juba 40 aastat ning esinenud muuhulgas ka Larry Kingi ja Ellen DeGenerese jutusaadetes.

Esimese sammuna tuleb fikseerida ihaldatav summa ja kuupäev, mis ajaks seda tahaksite saada. “Fookus suurendab vibratsiooniulatust,” ütleb Bob. Sellest ei saa ma küll midagi aru, aga kõlab igatahes hästi. Iseenesestmõistetavalt sean ma summaks miljoni ja tähtajaks järgmise neljapäeva, aga taipan siis, et esiteks, kõikide Bobi nõuannete ärakuulamiseks sellest ajast ei piisa, ja teiseks, praegu valitseb siiski majanduskriis. Sestap muudan oma soovid reaalsemaks ja fikseerin, et tahan saada 25 000 järgmiseks aastaks.

Istun igal hommikul arvuti ees ja vaatan tema veebivideot. Esimese nädala lõpuks on mulle õpetatud, et pean välja mõtlema, kuidas seda raha teenida ja vajaliku plaani töösse rakendama. Teise nädala lõpuks olen teada saanud seitse negatiivset emotsiooni, mida pean eemale peletama. Need on hirm, kadedus, viha, ahnus, kättemaksuhimu, ebausk ja tigedus. Kolmanda nädala lõpuks saan aga teada, mida positiivset pean omaks võtma: iha, usk, armastus, seks, romantika, entusiasm ja lootus. Neljandaks nädalaks olen rikkam vaid illusioonide purunemise võrra.

“Bob,” lausun ma ekraanile, “sa oled vaimustavalt ontlik hallipäine kanada multimiljonär ja sinu keelekasutus on ülimalt isikupärane, aga kui mul oleks äriplaan, millega võiksin teenida 25 000 naela, ei oleks mul selle käivitamiseks tarvis end tasulise veebilehe kasutajaks registreerida. Ja see, et ma saan kahe nädala jooksul teada vaid seda, et peaksin mõtlema positiivselt, on liig mis liig. Ma ei ole rikkam. Ma olen iga päevaga vaesem. Ma kardan, et meie teed lähevad siinkohal lahku.”

Järeldus

Eksperdid võivad pakkuda kasulikke juhiseid, aga ma ei ole kindel, kas enamat kui see, milleni võiks igaüks jõuda omapäi ja tasuta, vaid paari tunni keskendunud mõtlemise järel. Samas — kui järgmisel neljapäeval miljonäriks saan, võtan kõik siinöeldu tagasi. Aga ega mul sellesse suurt usku ei ole.

Muuda oma elu rõõmsamaks:

  • Ela oma väärtuste järgi.
  • Meenuta, kuidas lapsena oma lemmiktegevustesse süvenedes “ära kadusid”. Püüa täita oma vaba aega tegevustega, mis pakuvad samasugust unustust.
  • Kujuta ette, et põed surmahaigust. Pole tõhusamat moodust taipamiseks, mis on sinu jaoks tõeliselt tähtis.
  • Tee loetelu inimestest, kes sind kriisihetkel toetaksid, kes lepivad sinuga sellisena, nagu sa oled. Südamesõpru ei peagi olema rohkem kui paar.
  • Analüüsi nii oma õnnestumisi kui ka läbikukkumisi. Positiivne psühholoogia õpetab meid keskenduma headele asjadele elus, aga õppida tuleb vigadest.
  • Mõtle enda jaoks selgeks, millised aspektid oma tööst on sulle kõige loomuomasemad ja keskendu eelkõige nende teostamisele. Nii järgnebki edu.