Kirg on nagu soojendav lõkketuli — seda tuleb jälgida ja lisada vahel kütet, et see ära ei kustuks.
Muidu leek lihtsalt hääbub ning sul hakkab külm ja kõhe. Kirg ei kao sinust tegelikult kunagi, sest see kuulub sinu isiksuse juurde. Ent kui oled armusuhtes või tööl üle pingutanud ja teinud pikka aega kõik, mis sinu võimuses, võib ühel hetkel tunduda, et jaks on otsas. Ära heida meelt, kirg on sinus endiselt olemas, lihtsalt veidi tuhmunud kujul. See hõõgub nagu tuli tuha all, oodates, et teda jälle märgatakse ja toidetakse.

Võta eeskuju Vana-Rooma Vesta neitsidest, kes valvasid jumalanna templis põlevat tuld. Just samamoodi tuleb ka sinul hoolt kanda, et su sisemine tuli ei kustuks. Püüa pidevalt olla ühenduses sellega, mis sind positiivselt erutab. Hoia end nende inimeste lähedusse, kes toovad sinus esile su parimad iseloomujooned, kellega koos tunned, et elad täiel rinnal, ja kes ärgitavad sind mõtlema.

Tee endale selgeks, millised olukorrad, tegevused, vaatepildid, lõhnad ja muusikapalad sind erutavad ning aitavad sul areneda. Fikseeri endale oma elu pidepunktid ja toetu nendele.
Kirg on iga inimese siseasi, mis tuleb otse südamest. Seega ära oota, et keegi teine seda elus hoiaks. Oleks ju tore, kui ülemus või ümberkaudsed sind aeg-ajalt mõne innustava sõna või teoga taas käima tõmbaksid, kuid peamine vastutus on ikkagi sinul endal. Igaühel tuleb see endast ise üles leida.

Kui tunned, et su eluind ja kirg on kustunud, püüame aidata sul neid üles leida. Järgi meie nõuandeid.

1. Uuri välja, mis su leeki lämmatab
Kirge võivad jahutada rutiinsest päevarütmist tingitud igavus, kiiresti muutuvad prioriteedid ja väsimus. Teadvusta, mis just sinu puhul tüdimust tekitab, ning võta probleem käsile. Leia aega omaette olla, et mõelda kõigest, mis sind puudutab — tööst, inimsuhetest, ühiskondlikest ja vaimsetest tegevustest.

KÜSI ENDALT:
Kas ma teen seda, kuna see meeldib mulle, või on see lihtsalt harjumus?
Teen ma seda selleks, et kardan, mis juhtub siis, kui ma selle tegevuse lõpetaksin?
Teen ma seda selleks, et teised inimesed vajavad seda? On see ikka tõesti minu kohustus? (Mõnikord on tõesti.)
Teen ma seda selleks, et ühiskond ootab minult selle tegemist? Kas see läheb mulle korda?
Kas ma teen seda oma enesehinnangu tõstmiseks?
Mis juhtuks, kui ma seda enam ei teeks või teeksin teistmoodi?
Mis mind tagasi hoiab?

2. Otsi seda
Selleks, et oma eluindu taas leida, tuleb vahel loobuda seda otsimast vanast kohast — ehk avastad selle hoopis mujalt. Üks leiab selle üles maakera kuklapoolelt, teine, nagu näiteks 25aastane Maria, vaid paari korruse kauguselt. “Mul oli väga hea ülemus ja ka mu töö meeldis mulle — ma lihtsalt ei armastanud seda enam nii palju nagu vanasti,” ütleb naine. Tõele näkku vaadates oli ta sunnitud tunnistama, et teeb tööd vaid vormitäiteks — lihtsalt selleks, et ülemusele ja emale-isale mitte pettumust valmistada. “Boss on mu isa vana sõber,” räägib Maria. Siis aga tekkis turundusosakonnas vakantne koht. “Äkki tabas mind vana tuttav elevus — tahtsin ülesannet, mis mind pingutama paneks, ja tundus, et see hetk on nüüd käes.”
Maria siirdus tööle teise osakonda. Mullu novembris tegi ta aga veel ühe vangerduse — ta rajas väikese turundusfirma ja asus oma vana bossi konsultandiks. “Ma ei ole iial nii kõvasti tööd teinud. Olen veetnud palju unetuid öid, aga ma pole kunagi rohkem õhinas olnud,” rõõmustab ta. “Tunnen, et elan taas täiel rinnal.”

ET OMA KIRGE ÜLES LEIDA:
Avasta sind ümbritsevad võimalused ja erutavad katsumused ning kasuta neid.
Või… võta hoopis aeg maha ning sõida puhkama — terita värsket pilku.
Uuri ajakirju, uudistekanaleid, veebilehti ja raamatuid — ehk leiad neist ideid, mis sind taas sütitavad.
Hakka tegelema mõne vana hobiga, mis sul hästi välja tuleb, näiteks mängi üle pika aja taas kitarri või meisterda ehteid. See annab sulle energiat ja turgutab enesehinnangut.
Katseta midagi uut (maalimist, peotantsu), millest oled küll mõelnud, aga mille proovimiseni pole veel jõudnud. Ehk leiadki siis selle, mis sind innustaks.
Otsi inspiratsiooni ja hingekosutust kunstigaleriist, muuseumist, teatrist, pargist, metsast — kas või mõnelt erialamessilt, mis su mõtteid virgutaks.
Löö kampa loominguliste tüüpidega. Otsi endale mentor või veeda aega sõbra või kolleegi seltsis, kes sinus uusi mõtteid äratab ja kelle peal saad testida oma ideid.

3. Sõnasta see uuesti
Inimesed muutuvad ajapikku. Nõnda muutuvad ka sinu soovid, ihad ja prioriteedid.

PÜÜA PIDADA PÄEVIKUT JA LEIDA VASTUSEID:
Milline on minu elueesmärk?
Millised on mu sihid — suhetes, tööl, ühiskondlikult, vaimses plaanis?
Millest mulle meeldib rääkida, mida lugeda ja mida enda lõbuks teha? Mida see on mulle andnud?
Mida mulle meeldis lapsena teha? Mis mind elevile ajas? Kuidas saaksin need tegevused oma täiskasvanuellu lülitada?
Millist sorti infot ma teistele jagan? Mis tüüpi nõu ma annan?
Millised lahendused on mul kodus, tööl või ühiskonnas valitsevatele probleemidele?
Mis mulle kõige rohkem närvidele käib ja kuidas saaksin neid asju positiivselt lahendada?
Mida ma teeksin, kui võiksin tegeleda kogu elu üheainsa asjaga?
Mis töö mulle niivõrd meeldib, et teeksin seda isegi tasuta?

4. Leia jälle sellega side
Põhilised kiresummutajad on kohustused ja ootused, mis inimsuhete ja karjääri edenedes kuhjuvad. Selleks, et taas eluindu leida, tuleb taastada side põhjustega, miks asi sind kunagi üldse erutas. “Mind lummas vanasti Tomi juures, kuidas ta tantsis,” ütleb 23aastane sekretär Eva. Nüüd rabab Tom tööd teha, Eva käib korra kuus kaugõppes ja neil on kolmeaastane laps. Mõni ime, et nad enam tantsimas ei käi. “Olime kogu aeg nii hõivatud ja väsinud,” tunnistab Eva. “Oli tunne, et kirg on kustunud.”
Eval tekkis kange tahtmine suhtele lõpp teha. Ent siis tuli sõprade pulmapidu ja talle meenus, mis teda ja Tomi kunagi kokku viis. “Tantsisime kella kaheni öösel.” Nüüd proovivad nad korra kuus klubis tantsimas käia või tiirutavad kodus muusika saatel. “Praegu sellest piisab.” Kui tal kool läbi saab, jääb neil teineteise jaoks ka rohkem aega.

ET TAASTADA KIRG ARMUSUHTES:
Meenutage, kuidas te armusite.
Tehke neid asju, mida te tegite kahekesi enne seda, kui te teineteisega ära harjusite.
Näidake iga päev teineteise vastu üles hellust — tehke kas või üksteisele õlamassaaži.
Saatke õrnu ja seksikaid SMS-e.
Julgustage partnerit sõprade ja hobidega tegelema. Nii saate uusi impulsse ja annate neid ka partnerile.
Abistage teineteist vabatahtlikult majapidamistöödes. Nii seksikas on näha ärgates puhtaid nõusid ja häbelikult naeratavat meest.

ET TAASTADA KIRG TÖÖ VASTU:
Meenuta, miks sa kunagi just seda töökohta tahtsid ning millised olid su toonased sihid ja unistused.
Pane kirja kõik positiivsed asjad, mida sa oma töö, firma ja kolleegide kohta öelda oskad.
Hoia töö, kodu ja seltskondlik elu tasakaalus.
Mine mõnele kursusele, mis su anded valla päästaks.
Palu end kaasata mõnda eriprojekti või hakka kellegi mentoriks.
Võta juhtida projekt, mis pole tööga seotud, kuid mis mõnd su kirge toidab — näiteks hakka korraldama kolleegidele bowlingu-õhtuid või võta südameasjaks mõni heategevusfond.
Kujunda oma töökoht ümber — nii motiveerid ennast ja teisi.

Peamised kirehävitajad

MAGAMISTOAS

Värske Itaalias tehtud uuring näitas, et paarid, kellel on magamistoas telekas, seksivad poole harvemini kui teised.
Vimma kogunemine. Rääkige probleemid selgeks või minge nõustaja juurde.
Majanduslike probleemide eiramine. Arutage neid isekeskis ja finantsnõustajaga.
Loomad-lapsed teie voodis. Kupatage nad välja.
Halb hingeõhk ja kõhutuule laskmine voodis. Me kordame, pole erutav.
Välja veninud ööriietus. Võta sihiks mugavus, ent ära hülga seksikust.

TÖÖ JUURES

Tunned, et see, mille kallal sa töötad, pole oluline ja sa ise pole samuti oluline. Tee muudatusi või vaheta töökohta.
Tunned, et sind koheldakse ebaõiglaselt või mõistetakse valesti. Selgita rahulikult oma õigusi ja kehtesta need.
Kontoriintriigid. Mõtle, kui kurnavalt need sulle mõjuvad, ning võta sihiks neid vältida.
Ebarealistlikud ootused, eriti siis, kui lahkunud töötajale ei leita asendajat ning sa pead tema kohustused enda peale võtma. Probleeme tekib ka siis, kui su oskused ei vasta tööülesannetele. Ütle, et oled valmis raskel ajal küll abiks olema, ent vajad rohkem aega või koolitust.
Kehv juhtimis- ja suhtlusstiil. Kui su võimuses pole seda parandada, proovi leida uus töökoht.
Kehvad töötingimused, lärmakad kolleegid või privaatsuse puudumine. Nõua olukorra parandamist.
Arenguvõimaluste puudumine. Algata ise projekte või mine kaugõppesse õppima.
Tunnustusepuudus. Palu hinnangut oma tööle või premeeri end hästi tehtud asjade eest ise. (Tähista sõpradega või mine massaaži!)
Läbipõlemine. Tee pause ja planeeri igasse päeva midagi meeldivat, mida oodata, olgu see kas või su lemmikseriaal.