Niisiis: mees, heteroseksuaalne. Tundlik, hea haridusega linnaelanik, kes tunnetab oma loomuse naiselikku külge. Võimalik, et käib iga nädal regulaarselt maniküüris ning laseb juukseid hooldada mainekas salongis, mitte mõnes tavalises pügalas. Talle meeldib sisseoste teha. Võib kanda ehteid. Tema vannitoa riiulid on täis meestele mõeldud hooldustooteid, võib-olla leiduvad seal isegi mõned jumestusvahendid.

Võimalik, et ta käib terviseklubis (mitte jõusaalis). Tema välimus äratab arvatavasti tähelepanu — ning iga pilk teeb talle rõõmu. Ameerika seltskonnakriitikud ja turundajad peavad vaid aja küsimuseks seda, millal sõnast “metroseksuaal” saab igapäevase sõnavara lahutamatu osa.

Sootunnused hägustuvad

New Yorgis ja veel 200 linnas esindatud turundusfirma Euro RSCG Worldwide raport pealkirjaga “Meeste tulevik: USA” teeb tutvust Ameerika mehe uue näoga ning uurib 21-48-aastaste meeste maskuliinsusega seotud aspekte. Raporti järeldus on: järjest rohkem mehi astub piirangute ja traditsioonilise meherolli vastu. Uue ajastu mehed teevad, mida nad tahavad, ostavad, mida tahavad, ja naudivad, mida tahavad — hoolimata sellest, et teised võivad seda pidada ebamehelikuks.

Metroseksuaalne mees on tundlikum ja nii mõneski mõttes naiselikum, kui ta isa oli. Metroseksuaalid on valmis nihutama traditsioonilisi sugude piire, aga nad ei tunne end seetõttu sugugi vähem mehena. Enese hellitamist ja kaunistamist peeti kunagi iginaiselikuks, aga uuemal ajal on see rohkem lubatud ka meestele.

Metroseksuaalsed mehed on oma seksuaalsuses väga kindlad. Aga nad ei näe mingit probleemi kosmeetiku juures või pediküüris käimises. See ei tee neid vähem mehelikuks ega vähem heteroseksuaalseks.

Üks selgeid metroseksuaalsusele viitavaid märke ongi see, et mees soovib enese eest hoolitseda: olgu selle väljenduseks kallis ülikond, tervisekeskuse külastus, massaaž või näohooldus. Ta võib kulutada terve pärastlõuna sellele, et valib õhtuseks väljaminekuks riideid. Ta võib aga ka põlle ette siduda ja valmistada sõpradele lihata pastaroa.

Mees: midagi enamat kui testosteroon

Mis paneb mehi murdma välja traditsioonilise mehestereotüübi piiridest? Võimalik, et Ameerika meest mõjutavad uut tüüpi meestele suunatud ajakirjad, näiteks FHM ja Maxim, mis pühendavad kaunis palju lehekülgi moele. Igatahes vastandub metroseksuaal seni meedias üles puhutud pungis lihastega mehe imagole.

Tundub, et ka homoseksuaalid on oma heteroseksuaalseid sookaaslasi mõjutanud. Kuigi metroseksuaalid on sajaprotsendiliselt heteroseksuaalid, on homoliikumine aidanud ühiskonnal aktsepteerida naiselikke omadusi ja elustiili. Ühiskond suhtub homoseksuaalsusesse praegu liberaalsemalt, see ei ole enam tabu, sellest räägitakse televisioonis ja heteroseksuaalsed mehed suhtuvad homokultuuri suurema sallivusega.

Asja irooniline aspekt on aga see, et kui metroseksuaalide üks eesmärk on oma välimuse eest hoolitsemisega muutuda “tibimagnetiks”, siis võib nende energia ometi olla valesti suunatud. Mõningad uuringud näitavad, et välimuse viimistletus ei pruugi naisi huvitada sellisel määral, nagu mehed tavaliselt arvavad.

Vaadake ringi, te tunnete neid

Kes on siis metroseksuaalsete meeste silmatorkavamad näited? Johnny Depp skaala ühes otsas ning Bill Clinton selle teises otsas. Raporti autorid märgivad, et ekspresident suhtub oma välimusse tõsiselt, on avalikult tundlik ning ei karda oma tundeid näidata. Kuulsad metroseksuaalid on ka Brad Pitt ja George Clooney. Briti jalgpallistaar David Beckhamit, keda võib pidada aga lausa metroseksuaalide musternäidiseks, lakib muide mõnikord küüsigi.

Kuigi kõige suurem tõenäosusega elab metroseksuaalne mees suurlinnas, eriti New Yorgis või Los Angeleses, ei piirdu nähtus ei nende kahe linnaga ega USA-ga. Metroseksuaalsusega eksperimenteerivaid mehi leidub mujalgi. Vaadake ringi, ehk on mõni selline teie naaber?

Mehedki lasevad järjest sagedamini oma nägu korrigeerida, kuigi veel põlvkond tagasi oleks mõni mees vaevalt ilukirurgi juurde läinud. Psychology Today uurimus näitab, et 43% mehi ei ole oma välimusega rahul. 63% häirib eriti kõht ja iseäranis populaarne ongi kõhupiirkonna rasvaimu. Huulte lopsakamaks muutmise protseduur muutus Ameerikas meeste hulgas populaarseks 2002. aastal: lõikusi tehti eelnenud aastaga võrreldes 421% võrra rohkem.

Meeste kosmeetilised protseduurid on muutunud aktsepteeritavamaks kui need kunagi varem on olnud, ent samas ei taha mehed sellest eriti rääkida. Iluoperatsioon on tavaliselt ka viimane samm meeste välimuse kohendamise teel. Tavaliselt alustavad nad sellega, et riietuvad hästi ja hoolitsevad enese eest. Koos kasvava jõukusega saavad nad endale lubada ka ilukirurgiat, näiteks silmalaugude kohendamist, lõua vormimist või naha korrigeerimist laseriga.