Ligi neli aastat tagasi Eestisse jõudnud pingetest ja stressist vabastavad TRE-harjutused ehk tension and stress releasing exercises on üks kiiremaid viise, kuidas pikaaegsest stressist taastuda. Abi on ka lühiajaliste pingete ja traumade puhul. Lihtsad venitusharjutused tekitavad kehas õrna loomuliku vibratsiooni, mis saab alguse keha keskmes asetsevast nimme-niudelihasest ning liigub piki selgroogu, vabastades lihaskiududesse kinni jäänud pinged ristluust pealuuni.

“Nende harjutuste puhul on fookus kehatajul, nad õpetavad inimesele kohalolu ja kontakti oma kehaga,” selgitab psühhoterapeut ja TRE-juhendaja Aili Tamming. “Mõni ütleb, et pärast harjutusi on tunne, nagu aju oleks end taaskäivitanud, või on tunne nagu pärast tugevat orgasmi.”

Kuhjuvad pinged

Pingelises olukorras tõmbuvad lihased kokku ja kui stress möödas, peaksid taas lõtvuma, ent pideva stressi korral ei lahtu pinged kehas enam nii lihtsalt ning kipuvad kuhjuma. Kergesti talletuvad need just alaselja piirkonnas asuvasse süvalihaste rühma (nimme-niudelihas ehk psoas). Ületoonuses süvalihased võivad tekitada ebamääraseid valusid alaseljas või kõhus, liigeste jäikust ja valulikkust, hingamisraskusi, südame rütmihäireid, unehäireid, kroonilist väsimust, kõhukinnisust, rühivigu ja muudki segavat.

TRE-harjutused aitavad nende probleemide puhul, lisaks vähendavad menstruatsioonivalusid ja ärevust, muudavad orgasmid paremaks ning aitavad kaalu langetada, sest kõhu ümber kogunev “päästerõngas” on sageli seotud stressiga. Kroonilist pingesolekut maandades muutub inimene rahulikumaks ja tasakaalukamaks ning saab igapäevaeluga paremini hakkama.

Värisemine on tegelikult keha loomulik reaktsioon ärevasse olukorda sattumisel, see tasakaalustab ja rahustab närvisüsteemi. Lapsed ja loomad värisevad pingutuse või tugeva emotsiooni korral iseenesest, täiskasvanud püüavad seda sageli kui nõrkuse märki alla suruda, aga ei peaks.

Üksi või mitmekesi

TRE-harjutusi võib õppida nii grupis kui individuaalselt. Seansid kestavad umbes poolteist tundi ning soovitatav on osaleda vähemalt kolm korda, seejärel on võimalik venitusi juba iseseisvalt teha ja igapäevaellu kaasata. Esialgu võiks harjutada kaks-kolm korda nädalas umbes kolm kuud, edaspidi üks-kaks korda nädalas. Enamasti kogetakse värinaid juba esimesel korral pikaliasendite ajal, mõnikord ka püsti olles. Harjutusi tehakse avatud silmadega, et püsida hetkes ja mitte minna mälestustes tagasi minevikku.

Neil, kes on harjunud korrapäraselt trenni tegema, on lihtsam ka TRE-harjutusi omal käel teha, sest enesedistsipliin on olemas. Venitused võib vabalt käsile võtta ka vahetult pärast trenni, mil keha veel soe. Osa TRE-soojendusharjutusi võibki asendada tavapärase trenniga nagu sörk või jooga. Ka kodus peaks TRE-le aega varuma vähemalt tunni. Kui isiklikku aega on raske näpistada, võib venitustesse kaasata ka teised pereliikmed.

Loe edasi ajakirja Mari detsembrinumbrist.