Kõrvaklapid ja rattaga sõitmine ei käi kokku

Kõrvaklappide kasutamine liikluses on väga ohtlik. “Ühesliiklemisel on väga oluline, et olukordadele reageerimiseks on valmis kõik meeled. Kaasliiklejate signaale eirav rattur on ohuks nii endale kui teistele,” nendib Marley. Klappide asemel soovitab ta pähe panna hoopis kiivri: “Kuigi kiiver pole Eestis kohustuslik, siis autoteel liigeldes võiks seda siiski kanda, et väike kukkumine ei lõppeks suure traumaga.”

Tea oma õigusi

Liiklusseaduse kohaselt peab jalgrattur sõitma sõiduteel, mitte kõnniteel, kus võivad sõita vaid alla 13-aastased ratturid ja nende saatjad, väikelast rattatoolis sõidutav jalgrattur ja rattur juhul kui sõiduteel ei saa miskipärast sõita. Viimase tõlgendamine jääb igaühe sisetunde küsimuseks.

“Kõige tähtsam on teadvustada seda, et jalgrattur on linnaliikluses alati nõrgem osapool. Oma eesõiguse nõudmine elu või tervise hinnaga ei ole seda riski väärt,” palub Hawaii Expressi esindaja olla liikluses mõistlik.

Tee ennast kuuldavaks ja nähtavaks

Kergliiklusteel liikuvad inimesed, kellest igaüks on süvenenud oma mõtetesse või tegevustesse, ei pruugi sinu vaikset linnaratast tähele panna. “Seetõttu peavad kõik rattad olema varustatud signaalkellaga ning ratta pidurid peavad olema töökorras. Pimeduses või halva nähtavuse korral sõites peab jalgrattal põlema ees valge ja taga punane tuli ning rattal peavad olema küljes helkurid,” loetleb Marley ratta kohustusliku varustuse elemente.

Kott õlal või lenksu küljes — halb idee!

“Õlakott, mis ka jalutades pidevat kohendamist vajab, on ratta sadulas eriti ebameeldiv aksessuaar. Mahalibisev kott hajutab Su tähelepanu ning ratas võib kaotada juhitavuse,” ütleb Lembe Marley. Samal põhjusel ei soovita ta kotti kanda ka lenksu küljes. Raske kott viib ratta tasakaalust välja ning ratturil on raske teha kiiret ümberpõiget ootamatu takistuse vältimiseks. “Parem kasuta asjade kaasaskandmiseks seljakotti või aseta need rattakorvi,” soovitab ta.

Ära hoia telefoni käes

Linnaliikluses, kus iga hetk võivad olud muutuda, tuleb mõlemad käed kindlalt lenksul hoida. “Kui Sul on ilmtingimata vaja kõnele või sõnumile vastata, on mõistlik ratas hetkeks teepervel ohutus kohas peatada. Kaardirakenduse jälgimiseks on mugav kasutada lenksule kinnitatavad telefonihoidjad. Kõige turvalisem on siiski see, kui paned telefoni ära taskusse või kotti — kasuta võimalust jätta hetkeks kõrvale kõik töömured ja segavad tegevused ning keskendu ümbritseva liikluse jälgimisele,” sõnab Marley.

Riietu sobivalt

Mis seal salata — ilusal päikselisel päeval kleidiga ratta seljas kruiisides tunneb iga naine end kui kaanestaar! Esimene tuuleiil, mis pika kleidiääre üles puhub, toob aga tagasi reaalsusesse ning võib osutuda ka ohtlikuks.

“Kirglikele maxikleidi-kandjatele on rattapoodides saadaval nutikas lahendus — ketikaitse, mis ei lase kleidisabal jalgrattaketi vahele sattuda. Niisamuti võib halvasti mõjuda ka miniseelikus sõitmine või liiga madala värvliga püksid — pidev riiete kohendamine ei võimalda piisavalt liiklusele keskenduda. Jälgi, et riietus oleks mugav ja mitte liiga lendlev. Paika peab ka fakt, et mida erksamaid värve kannad, seda paremini näevad sind kaasliiklejad,” annab Pirita Hawaii Expressi rattapoe juhataja oma viimase nõuande turvaliseks sõiduks.