Nahktoodete valmistaja Stella Soomlais: kaotasime just ligi 80% oma käibest. Tõenäoliselt väga pikaks ajaks
Nahktoodete valmistaja Stella Soomlais tunnistas eile õhtul oma Facebooki lehel, et tema ettevõte kaotas just 80% oma käibest ja seda tõenäoliselt väga pikaks ajaks.
Avaldame Stella postituse täispikkuses:
Pean oma tiimiga Tallinnas väikest nahastuudiot, poodi ja kunstigaleriid ning korraldame töötubasid turistidele ja kohalikele, kes endale meie juhendamisel nahast esemeid valmistavad. Lisaks viime läbi erinevaid vestlusõhtuid ja koolitusi. Oleme sisuliselt avatud stuudio — kõik, kes meile külla tulevad, saavad kohapeal ka näha, kuidas tooted valmivad.
Alates sellest nädalast pole aga enam ei avatud stuudiot, poodi ega galeriid. Pole töötubasid ega turiste. On karantiin, tühjad tänavad ja vaikus. Ja on veebipood, mis varem tõi viiendiku meie tuludest. Väike veebiäri, mis peab järgnevatel kuudel olema kogu meie eluliin.
Pidasime mõni päev tagasi kriisikoosolekut nagu ilmselt kümned tuhanded teised ettevõtjad üle Euroopa ja otsustasime, et kavatseme vastu kõiki ootusi ellu jääda. Sõprade ja tuttavatega rääkides olen aru saanud, et paljudel pole päris selget pilti ühe väikeettevõtja elu köögipoolest ja nii on raske tajuda ka koroonalaviini mõju ettevõtlusele — peale selle, et turismisektor kukub kildudeks. Jagan seepärast enda näitel plaani, kuidas praegusest olukorrast välja kavatseme tulla. Ehk leiab keegi siit endalegi kasulikke mõtteid — või oskab meile mõne juurde anda.
Esimene vajadus kulude kokkutõmbamise kõrval on ilmne — veebipoe käive peab kordades kasvama, et meid pinnal hoida. Ja seda olukorras, kus seoses majanduse rööbastelt välja sõitmisega inimesed päev-päevalt, nädal-nädalalt üha enam oma ostusid edasi lükkama või ära jätma hakkavad.
Kuidas käivet kiiresti tõstetakse? Soodustused. Oleme selliseid kampaaniaid teinud väga vähe ja väga piiratud ulatuses ning kavatseme sama joont hoida ka edaspidi. Sellest hoolimata kuulutasime reedel välja midagi risti vastupidist — 30% soodustuse netiostudele. See pole turunduskampaania. See on tahtmine ellu jääda. Meil polnud sellist sammu plaanis veel isegi neljapäeva õhtul.
Eelmisel aastal tuli 37% meie käibest stuudiopoest ja 13% edasimüüjatelt. Töötoad koos ärikingitustega olid kokku ca 27% ning ülejäänu tõid veebi ja e-posti tellimused. Suvine müük toimus suuresti tänu turistidele. Olime enda arvates targalt riske maandanud ja tegevusi hajutanud, et oleks võimalus üht valdkonda teise abil toetada.
Meie müüginumbrid näitasid esimesi jahenemisi nädala alguses. Neljapäeva öösel välja kuulutatud eriolukord peatas müügi täielikult. Olles vastutav 8 inimese töökoha säilimise eest (sh ei arvesta ma ennast ega hooajalist abi), oli meil reedeks laual mitu erinevat plaani, mida käiku lasta, ekstreemseim neist kõigi koondamine.
Selleks, et hoida lähedaste ja kõigi kaasmaalaste tervist ning panustada omalt poolt nakatumiste kasvukõvera madalal hoidmisse, otsustasime uksed külalistele sulgeda. Ja vastupidine otsus ei muutnuks midagi — kliente lihtsalt ei tule. See tähendab, et meie avatud stuudio kontseptsioon läks teadmata ajaks pausile. Pidime tundidega välja mõtlema teistsuguse mudeli, et meil oleks minimaalselt järgnevad 2 kuud tööd ja tulusid.
Oleksime me stuudiopoe pausile pannud ilma e-poe müüki üles surumata, poleks meil juba õige pea tööd, sest:
- vähesed mõtlevad nahast koti ostule, kui vaja varuda sööki-jooki-ravimeid, liiatigi veel e-poest, kus toodet ei saa katsuda (aga samal ajal on materjal suur osa meie toodete olemusest);
- me ei saa pidada töötubasid, sest see on viiruse potentsiaalse leviku ohus välistatud ning (Prantsuse-Hispaania värskel näitel) peagi ilmselt ka keelatud;
- me ei saa arvestada ka äritellimustega, sest need on tihedalt seotud nii turismivaldkonna kokkukukkumise kui ka sellega, et ettevõtetel on raha ärikingitusteks, mis täna on suure küsimärgi all, sest eelarveread tõmmatakse tublilt koomale;
- ma ei saa jääda lootma edasimüüjate edule, sest ka nemad on olukorras, kus käive drastiliselt väheneb või nende poed samuti üldse suletakse.
Oleksime võinud soodustuse ka 10% või 20% peale seada, muuhulgas ka selleks, et hiljuti täishinna eest ostusid teinud kliente mitte kummalisse olukorda panna. Ent miski muu kui erakordne meede ei aita, miski muu ei paneks inimesi tegutsema.
Pea kolmandiku võrra hinna langetamine käsitöö-rohkes ja seeläbi kõrgete kulude ning madala marginaaliga äris on muidugi kõrge riski võtmine — raha enam kätte ei jää ja paratamatult hakkab kogunema miinus.
Ent me saame nüüd võita aega ja teha möödapääsmatuid ümberkorraldusi nagu näiteks müügipersonali kodutööle suunamine, töötamine tootmises kahes vahetuses seitse päeva nädalas (esimene vahetus E-K ja teine N-L, üle nädala ka P), osade puhkuspäevade väljavõtmine, kauba tarnimine pakiautomaadi abiga, klientidega suhtlemine virtuaalselt (fotode ja videode saatmine, et materjali omadused oleksid mõistetavamad). Ja muidugi ka juba varem mainitud füüsilise poe sulgemine ning töötubade, näituste avamiste jm ürituste tühistamine ja korraldamata jätmine.
Oleks enesepett arvata, et edasine asjade käik on selge. Palju hakkab jooksvalt sõltuma nii valitsuse otsustest, partnerite käekäigust, meie pöidlahoidjatest kui ka pandeemia kulgemisest. Iga päev, lausa iga tund võib olukord muutuda. Peame kõik adapteeruma ning olukorra volatiilsusest tulenevalt tuleb mõnedel meist seda lihtsalt teistest kiiremini ja loovamalt teha. Oleme tiimiga loovinimesed ja usun, et küll me midagi välja mõtleme ka järgmiste takistuste saabudes — piirsituatsioon paneb aju tööle.
See postitus ei ole mure kurtmiseks, vaid tagamaade avamiseks. Anumad on ühendatud. Kõigil on raske, aga koos üksteist toetades on meil kõigil pehmem maandumine ning majandus põrub vähem. Kui meie nahatöömeister ei kaota tööd ning sinu maja all tegutsev pagar ei lähe pankrotti, siis on ka sinul, kes sa töötad mõnes valdkonnas, mis saab vähem pihta, tulevastel aastatel kergem ja su õlul on vähem riigivõla koormat.
Parafraseerides ühte hea huumorisoonega klienti — meil kõigil on oma nahk mängus. Minu puhul on sellel lausel lihtsalt teine kiht tähendust peal.
Ühtlasi tahan tänada oma seniseid kliente varasema toetuse eest ja ka neid, kes juba on drastilisele olukorrale reageerides meie püsimajäämist toetanud. Vabandan südamest ka nende ees, kes tundsid nördimust, et nemad veel neljapäeva õhtulgi pidid maksma toote eest täishinda. Palun kirjutage mulle isiklikult — siis saan teie murega eraldiseisvalt tegeleda ning lahenduse välja mõelda ja teie pettumust vähendada.