Sugu

Meestel on tavaliselt energiavajadus suurem. Ja seega on nende ainevahetus kiirem. Meeste lihasmass on suurem ja kuna lihased põletavad kiiremini kaloreid kui rasvarakud, siis tänu sellele on nende ainevahetus ka kiirem.

Vanus

Ainevahetus aeglustub vanusega ja päevane energiavajaduse väheneb.

Kehamass

Kehakaal mõjutab ka energia tarbimist. Väga suur erinevus on sellel, kas sa kannad endaga kaasas üht või kaht lisakilo või on sul üleliigseid kilosid kümme. Kui lisakaal koosneb lihasmassist, siis on see positiivne, sest lihased muudavad ainevahetuse kiiremaks.

Tervis

Ka mõned haigused mõjutavad ainevahetust, nii nagu kilpnäärme alatalitluse puhul ainevahetus aeglustub, kilpnäärme ületalitlus aga kiirendab ainevahetust.

Liikumine

Füüsiline aktiivsus mõjutab kõige rohkem energia kulutamist ehk siis teiste sõnadega ainevahetust. Sinu ainevahetuse kiirust määravad harjutused, mida sa teed; sinu töö, spordiga tegelemine ja elukvaliteet.

Kuidas muuta oma ainevahetust kiiremaks?

Hakka trenni tegema!

Üks kõige lihtsam võimalus, mille abil oma ainevahetust kiiremaks muuta, on tegeleda regulaarselt spordiga ning teha rohkem harjutusi. Keha põletab tänu spordile rohkem kaloreid ja mida rohkem on sul lihaseid, seda rohkem vajab keha energiat.

Söö 5-6 korda päevas

Selle asemel, et süüa kolm korda päevas ja suuri portse, söö viis korda päevas ja väiksemaid portse. Ainevahetus muutub aeglasemaks, kui keha ei saa piisavalt toitu. See on keha võime kaitsta end nälja eest. Kui sa sööd ükskõik millal või liiga harva, võib su keha hakata varuma reserve. Kui sa sööd aga tihedamini ja väikeseid portse, näiteks iga 23 tunni tagant, siis kiireneb ainevahetus ja sul ei teki näljatunnet.

Söö vürtsikaid toite

Tugevad vürtsid kiirendavad ainevahetust. Tšillipipar sisaldab näiteks kapsaitsiini, mis aitab ainevahetust kiirendada. Ka ingveris leiduvad ühendid stimuleerivad seedeensüümide tootmist maos ning kiirendavad seedimist.

Söö palju kiudaineid ja proteiini

Proteiinide tarbimine nõuab kehalt palju energiat, sest neid ei ole kerge seedida. Söö kiudaineid iga söögikorra ajal, neid leidub aed- ja puuviljades ning täisteratoodetes.

Tarbi looduslikke toiduaineid

Väldi valmistoite, mis sisaldavad liiga palju lisaaineid. Kõik see, mida su keha ei vaja, mõjutab ainevahetust, sest kehal on raske neist vabaneda ja sageli ladestuvad lisaained rasvana.

Rohkem vedelikku

Vedelikupuudus võib tekitada näljatunnet ja sa võid kogemata süüa rohkem, kui vaja.

Allikas: Kodused Lood