Joogastiilide spikker: mille poolest Ashtanga-, Hatha- ja Kundalini jooga teineteisest erinevad?

 (4)
Joogastiilide spikker: mille poolest Ashtanga-, Hatha- ja Kundalini jooga teineteisest erinevad?
Foto: Ilmar Saabas

Joogastiile on nii palju erinevaid, et võhikul joogahuvilisel võib olla väga keeruline selles maailmas orienteeruda. Õiget stiili otsides tuleb arvesse võtta oma iseloomu, elustiili, terviseseisundit ja eesmärke. Kes soovib pigem füüsilist koormust, leiab enda jaoks kindlasti mõne tempokama joogatunni ning kärsitumate inimeste jaoks on mitmeid lõõgastust pakkuvaid joogavorme. Samuti peab teadma, kui sügavale vaimsete õpingutega soovitakse minna. Järgevalt mõned näited kirevast joogamaailmast.

Hatha jooga on Eestis ehk kõige enam levinum joogastiil. Meil mõeldakse hatha jooga all euroopalikku pehmet joogat. Tundides tehakse erinevaid dünaamilisi ja staatilisi harjutusi ning lõdvestutakse ja mediteeritakse. Hatha jooga on füüsilisele kehale orienteeritud joogastiil, mis õpetab läbi lihaste ja organite töö arendamise saavutama kontrolli ka vaimse seisundi üle. Hatha jooga põhialuseks on vastandite tasakaalustamine — füüsiline ja mentaalne energia. Indias on selle illustreerimiseks olemas üks mõistulugu. Nimelt on tulemas festival, kuhu kaks head sõpra tahavad väga minna. Kuid kuna üks sõpradest on jalutu ja teine pime, siis on minek pisut keeruline. Lõpuks lahendatakse asi nii, et jalutu mees istub pimeda kukile ja annab talle juhiseid, kuhu astuda. Just nii peab hatha jooga harrastaja endas ühendama ja harmoniseerima vastassuunalised jõud. Hatha jooga on inimestele, kes otsivad läbi keha korrastamise ja ettevalmistamise teed sügavama mõtestatuse juurde.

Seotud lood:

Šivananda jooga — klassikaline jooga, mis rajaneb viiel põhipunktil: harjutused/asendid, hingamine, toitumine, lõdvestumine ja positiivne mõtlemine. Selle joogastiili rajajaks oli arst Svaami Šivananda, kes on koostanud kava kaheteistkümnest tasakaalustatud asendist, mis toniseerivad lihaseid, sidekudet, vere- ja endokriinsüsteemi talitust. Õige hingamine korrastab närvisüsteemi ja aju tegevust, suurendab tahtejõudu, enesekontrolli ja keskendumisvõimet. Õige toitumine (taimetoit) aitab hoida keha sirge ja painduvana ning lõdvestus vabastab keha pingetest. Positiivne mõtlemine lisab intuitsiooni ning kindlustab sisemise rahu ja tasakaalu. Šivananda jooga on hea kuldne kesktee — rõhk ei ole niivõrd idamaisel filosoofial kuivõrd painduvuse arendamisel.

Ashtanga jooga on pikaajalise traditsiooniga füüsiline jooga, kus on võrdselt tähtsal kohal nii hingamine kui ka vinyasa joogaasendid — ehk asendid on omavahel seotud justkui koreograafia. Läbi treeningu paraneb painduvus, lihasvastupidavus ja tasakaal, samuti rahuneb meel. Ashtanga jooga on oma dünaamilisuse ja jõulisuse tõttu just sportlaste lemmikstiil, muutes keha avatumaks ning meele selgemaks.

Babadži kriya jooga on iidne joogaliin. Viieosaline praktiline õpetus on teadliku muutumise tee eesmärgiga oma elu paremaks juhtimiseks. Õpetus tuleneb Tamiili mahasidda’de ehk täiuslikkuse saavutanud joogameistrite poolt ning tehnikaid antakse edasi otse õpetajalt õpilasele kolme pühenduse käigus. Joogaasendid füüsilisele kehale on väljatöötatud nii, et iga asend on eelnevat täiendav ja tasakaalustav. Staatilisemad tehnikad on pranayama’d ehk hingamistehnikad vitaalsele kehale (tunded, emotsioonid), dhyana jooga ehk meditatsioonid mentaalsele kehale (mõtted, kujutlused), mantra jooga intellektuaalsele kehale (taip, arukus), bhakt’i jooga vaimsele ehk õndsuse kehale. Sellise viie keha süsteemi praktiseerimise tulemusel asenduvad järk-järgult ego poolt põhjustatud kannatused teadlikkuse ja õnnega. Kriya jooga sobib seega pisut vaimsemate huvidega inimesele, kelle eesmärgiks on saavutada teadvelolek ja nautida ideaalset füüsilist tervist ja rahu kõigil tasanditel.

Kundalini jooga on iidne joogavorm, mis läänemaailma jõudis 1960. aastate lõpul. Kundalini joogat peetakse kõikide joogastiilide emaks, kuna aitab avada meis kõigis peituva loova eluenergia. Oma olemuselt on tegemist dünaamilise joogavormiga, mis hõlmab endas füüsilisi harjutusi ja kehaasendeid, hingamistehnikaid, käteasendeid ehk mudraid, paljusid mantraid ja meditatsioone. Läbi palvetamise ja visualiseerimise saavutatakse täielik lõõgastumine. Kundalini jooga aitab avada ning lahti hoida energiakanaleid, tasakaalustada näärmete tegevust ja tugevdada närvissüsteemi. Seeläbi tõuseb üldine heaolu, juurde tuleb elujõudu ning elavneb ka loometegevus. See mitmekülgne ja põhjalik joogastiil sobib neile, kes soovivad end teadlikult proovile panna ning puhastada oma keha ja meelt.

Iyengari jooga on täpne, staatiline, rahulik ja range joogavorm, mille põhiosadeks samuti füüsilised asendid, hingamisharjutused ja meditatsioon. Omanäolisuse annavad kõiksugu abivahendid, mida liigutuste sooritamisel kasutatakse: rihmad, plokid, liivakotid, polstrid, toolid jms. Need abivahendid aitavad joogaharjutusi sooritada ka inimesel, kes mingi tervisehäire tõttu mõne asendi sooritamisega hätta jääb. See joogastiil sobib inimesele, kelle eesmärgiks on pühenduda peamiselt kehale ja saavutada harjutuste sooritamises suurem sümmeetria ja täpsus.

Tiibeti yantra jooga jõudis Tiibetisse 8. Sajandil ning on sellest ajast säilitanud algupärasuse, kandudes kirjaliku ja suulise traditsioonina õpetajalt õpilasele. Yantra joogas kasutatakse keha (asendid, harjutused), kõnet (hingamisharjutused) ja meelt (keskendumis- ja kujutlemisharjutused), mille eesmärk on jõuda teisele poole hindavat ja kaalutlevat meelt — kontemplatsiooniseisundisse. Inimese olemasolu kolme tasandi (keha, kõne ja meel) arendamisel on võimalus pääseda oma algupärase oleku mõistmiseni. Asanadest olulisem on liikumine, mis on jagatud neljataktilisteks ajavahemikeks — asendisse minek, selles olemine ja lõpetamine. See joogastiil sobib oma keerukuse tõttu pigem edasijõudnutele.

Lisaks eelkirjeldatule on veel väga palju joogastiile, mis on põhisuundadest omavahel kombineeritud või suunatud spetsiaalsema huviga harrastajale: akrojooga (akrobaatika elementidega jooga), häälejooga, naerujooga, bikram ehk kuum jooga (praktiseeritakse 40-kraadises ruumis), tantra (seksuaalenergia avardumisele suunatud jooga), tantsujooga, rasedate jooga ja paljud muud.

Jooga sobib igaühele vanusest ja soost olenemata. Tavaliselt jõutakse enda jaoks sobiva stiilini läbi katse- ja eksitusmeetodi, nii et tuleb ainult katsetamisega alustada!

Selle suve Joogafestivalil on esindatud 14 põnevat joogastiili, parimad õpetajad, väemuusika, bazaar ja lasteprogramm. Osta pilet siit https://shop.ticketpro.ee/et/external/link?ei=2396&af=1101

Haapsalu linnusehoovis on igal täistunnil kavas uus esineja, palju muusikat ja vaheldust. Algajate joogatundideks on avar kaunis saal ning kultuurikeskuses ohtralt loenguid ja töötubasid. Joogafestivali teemaks on sel aastal “Heli ja vaikus”, peaesineja India juurtega Rudra Shivananda USAst, välisesinejad on ka tantraõpetajad Shashi ja Kiya, joouusik Ram Singh, tantsujooga õpetaja Sat Darshan ning õhtuse tantsuraputuse juhendaja Magalie Bonneau. Kokku on kavas üle 40 sündmuse mitmes paigas üle Haapsalu.