Väikelaste puhul on päris tavaline, et neil pole veel domineerivat kätt välja kujunenud. Enamik lastest kasutab alguses mõlemat kätt võrdselt ja valdavalt enne 7-9 kuu vanuseks saamist neil kindlaid eelistusi veel tekkinud ei ole. Samas ei pruugi dominantsus olla välja kujunenud veel ka kolmandaks-neljandaks eluaastaks.
Kui lapsel ei ole lasteaia alguseks dominantne käsi välja kujunenud, tasub tema arengus tähele panna järgmist:
Vasakukäeline laps püsib paremini tasakaalus vasakul jalas seistes. Riidesse pannes torkavad nad meelsasti esimesena jala paremasse püksisäärde.Mis põhjustab vasakukäelisust?
1. Geneetiline ehk loomulik vasakukäelisus. Kui mõlemad vanemad või ka ainult ema on vasakukäelised, on suurem võimalus, et ka lapsest saab vasakukäeline.
Peredes, kus mõlemad vanemad on paremakäelised, on keskmiselt üheksa protsenti lastest vasakukäelised ning kui üks vanematest on vasaku- ja teine paremakäeline, esineb vasakukäelisust umbes 19 protsendil järeltulijatest.
2. Patoloogiline ehk pealesunnitud vasakukäelisus tähendab, et tegelikult pidi lapsest saama paremakäeline, aga mingi kahjustuse tõttu vasakus ajupoolkeras toimus vahetus parema poolkera vastu. Paljudel juhtudel on sellistel inimestel ka muid probleeme, nende hulgas on protsentuaalselt rohkem düslektikuid või õpiraskustega indiviide.
Kas lapse vasakukäelisust peaks hakkama ümber muutma?
Vastus on lühike — ei! Dominantne käsi kujuneb välja tänu ajupoolsele juhtimisele, mitte välistele teguritele. Kui sundida vasakukäelist last midagi parema käega tegema, tähendab see, et ta peab kasutama nõrgemat ja vähem koordineeritud kätt, mis teeb ka liigutused kohmakamaks ja väsitab kiiremini. See nõuab lapselt rohkem pingutust ja keskendumist, muutes seeläbi ka sooritatava ülesande vähem lõbusaks, mõjutades omakorda lapse enesehinnangut, kui ta asjaga eriti osavalt toime ei tule.
Positiivse suhtumise ja julgustamise abil võivad vasakukäelised jagu saada paljudest takistustest, mis neid valdavalt paremakäelises maailmas ees ootavad. Enesehinnangut tõstab kindlasti tegelemine kas mõne spordiala või muusikaga, vasakukäeliste hulgas leidub palju mõnel kunstialal andekaid inimesi.
Õnneks ei sunni ka õpetajad lapsi kätt vahetama enam niipalju, kui seda ehk varem tehti, kuid kindlasti on meie hulgas täiskasvanuid, kes omal ajal kooli või kodu mõjutusel ümber pidid õppima. Tänapäeval on suur osa inimesi mõistnud, et sundusel pole mõtet, pigem võib see lapse arengut halvemuse suunas mõjutada.
Kuidas ise paremakäelisena lapsele igapäevatoiminguid õpetada?
Paremakäelisel lapsevanemal saab üsna varakult selgeks, et vasakukäelisele lapsele tavapäraste toimingute õpetamine nõuab pisut rohkem pühendumist. Pükse jalga tõmmates hüppab ta tõenäoliselt vasakul jalal ja proovib esimesena paremat jalga säärest sisse lükata. Nööpide kinnipanekul on lihtsam toime tulla tüdrukutele mõeldud pluuside ja jakkidega, kuna seal paiknevad nööbid mugavamal poolel kui poiste riietel.
Õpetades kinganööride sidumist, lipsusõlme tegemist või ka näiteks mingit käsitööd, on targem istuda lapsega vastakuti, mitte tema kõrval, kuna siis näeb laps tegevust automaatselt peegelpildis ning tal on seda lihtsam imiteerida. Üldiselt on tegemist hea rusikareegliga, mida võiksid kasutada kõik paremakäelised lapsevanemad või õpetajad.
Kas kahvlid ja noad tuleks paigutada teisiti?
Enamasti pole see vajalik, kuna vasakukäelised söövadki ju vasaku käega ning seetõttu ei valmista noa ja kahvli käsitsemine neile erilisi probleeme. Küll aga võivad nad eksikombel endale haarata vasakul istuva lauanaabri klaasi või kasutada tema leivataldrikut.
Kas minu lapsel võib vasakukäelisuse tõttu koolis probleeme tulla?
Oluline on meeles pidada, et vasakukäelisus võib avalduda mitmeti ja kuigi enamikul vasakukäelistest probleeme ei esine, on ka üksikuid juhtumeid, kus laps tõesti abi vajab. Õnneks on igasugu kitsaskohti piisava teadlikkuse korral võimalik vältida.
Õpetajatel tasuks jälgida järgmisi nõuandeid: