Grimmikunstnik Kaia Pihlak: olen tavaliselt esimesena kohal ja viimane, kes võtteplatsilt lahkub


Grimmikunstnik Kaia Pihlak: olen tavaliselt esimesena kohal ja viimane, kes võtteplatsilt lahkub
Foto: erakogu

Suure kogemuste pagasiga grimmikunstnik Kaia Pihlak jagab põnevaid seikasid filmide „Tenet“, „Tõde ja Õigus“ ja „1944“ võtteplatsidelt. Lisaks heidame pilgu uue draamasarja „Valguses ja varjus“ telgitagustesse ja räägime täpsemalt grimmikunstniku töö olemusest.

Ekstreemsusi täis võttepäevad

Vabakutselise grimeerija viimased suuremad projektid on sel nädalal kinodesse jõudnud „Tenet“, oktoobris esilinastuv draamasari „Valguses ja varjus“ ning hetkel filmitav „Apteeker Melchior“.

Kaia arvates vajavad viimastest projektidest kõige enam tunnustust kõik grimeerijad, kes olid filmi „Tõde ja Õigus“ võtetel. „See oli erakordne kogemus, sest näitlejatel olid mitmetunnised grimmiajad, et kleepida näole vajalikud grimmilisandid,“ kirjeldas Kaia.

Samuti toob ta välja haruldase võimaluse olla koos teiste Eesti grimeerijatega osa Christopher Nolani „Tenet“ meeskonnast. Kaia peab saadud kogemust töötada rahvusvahelises tiimis ja Hollywoodi filmile omase suure produktsioonieelarvega hindamatuks.

Kodumaistest suurfilmidest on ta osalenud sõjafilmi „1944“ võtetel, kus pidi seisma silmitsi ebatavaliste tingimustega: „Erakordselt palavate ilmadega tuli joosta kaevikutes ning varjuda plahvatuste eest,“ meenutab grimmikunstnik. Telemaastikul võib Kaia kätetööd näha „Padjaklubi“, „Miks mitte?!“ ja „Nukumaja“ seriaalides ja ka paroodiashows „Su nägu kõlab tuttavalt“. „See oli ülimalt põnev. Rakendada sai erinevaid oskuseid juukselõikusest kuni näolisandite kleepimiseni,“ kirjeldas ta.

Seotud lood:

Oluline on põhjalik ettevalmistus

Grimeerija ülesanne on luua näitlejatele grimm, mis iseloomustab võimalikult täpselt nende karakterite iseärasusi. Kaia loob alati projektiga alustades plaani, kuhu lisab näitlejatest pildid ning visualiseerib grimmi ja selle, kuidas see sarja jooksul välja näeb.

Seriaali võtted toimuvad asukohapõhiselt mitte kronoloogilises järjekorras ning selletõttu tuli Kaial ka „Valguses ja varjus“ grimeerimise plaan teha vastavalt sellele, mis järjekorras stseene filmitakse.

Ta tegi võimalikult palju eeltööd, et võtetel sujuks töö kiirelt: näiteks tegi kodus valmis prinditud tattood sinikate jaoks, et igas stseenis oleks sinikas sama kujuga ning seda oleks lihtne näitlejale peale kanda. Enne võtteid sai Kaia näitlejatega ka kokku, et arutada läbi kõik olulised aspektid. „Näost näkku kohtumine on väga oluline, sest mul on kindlasti vaja teada näitlejate erisoovide, erinevate allergiate ja muude asjaolude kohta, mis võivad minu tööd mõjutada,“ kirjeldas ta.

Võtteplatsil juba igav ei hakka

„Olen tavaliselt esimesena kohal ja viimane, kes võtteplatsilt lahkub,“ võtab Kaia grimmikunstniku töö lausega kokku. „Valguses ja varjus“ draamasarjas oli üldiselt näitlejatel naturaalne grimm, kuid sinikate, vere, tätoveeringute ning pisarate tekitamiseks tuli kasutada eriefekte.

„Grimmi tehes alustan alati juustest ning meestel korrigeerin habeme õigesse pikkusesse. Edasi puhastame näo ning niisutame näokreemiga. „Mirtel Pohla puhul polnud vaja suurt meiki tema mängitava karakteri tõttu teha. Meik tuli teha naturaalne ja soeng väga loomulik,“ kirjeldab Kaia.

Võiks arvata, et siinkohal lõppes grimmikunstniku päev, aga see polnud kaugeltki veel läbi. Tal oli spetsiaalne äpp, kust sai jälgida võttetegevust ning vajadusel kiirelt pintslitega platsile suunduda ja jumestusi korrigeerida. Võtete ajal tuli Kaial valvas olla, sest näiteks nutmise stseeni filmides tuli iga kord sama stseeni uuesti alustades näitleja meik taastada selliseks nagu see enne oli.

Kaia on sarja võttepäevadel terve aja näitlejate jaoks olemas ning tõdeb, et grimmikunstniku töö pole ainult tuimalt pintslite, värvide ja juukseharjaga näitleja välimuse muutmine, vaid kasuks tuleb ka empaatiavõime ja oskus näitlejaga suhestuda. „Tihti tahab näitleja teksti harjutada, nõu küsida või tuge saada ning mina pean seda tunnetama ja talle seda pakkuma,“ kirjeldab ta.

Pisarad võtteplatsil

„Valguses ja varjus“ draamasarjas näitleb režissöör Ergo Kulla soovil ka Kaia 12-aastane tütar Heleriin, kelle tegelaskuju areneb rahulikust neiust välja mässavaks emotsionaalseks teismeliseks. Noorele näitlejale oli see esimeseks rolliks väga suur väljakutse. „Ergo oskab algajatega imesid teha. Tänu talle sai tütar oma rolli väga hästi sisse elatud kuigi oli vaja nii vihastada, nutta, karjuda kui ka laulda. Pärast karjumise ja nutmise stseeni filmimist oli Heleriinil emotsioon veel nii tugevalt sees, et tahtsin teda kallistama ja lohutama minna, aga eks see kõik käib näitlemise juurde,“ kirjeldab Kaia tulevase näitlejatalendi esimesi samme seriaalitööstuses.

Naisele meenub seoses režissööriga ka humoorikas seik võtteplatsilt. Emotsionaalsete stseenide jaoks oli grimeerijal kaasas spetsiaalne mentooli sisaldav pisarapulk, et vajadusel näitlejatel pisarad voolama saada. Ka režissöör tahtis näitlejatega samastumiseks teada saada, kuidas pulk täpsemalt toimib ning pärast toote efektiivsuses veendumist, poetas pisaraid veel tükk aega.

Oktoobris esilinastuv “Valguses ja varjus” on Elisa uus kodumaine draamasari, kus hargnevad põnevad saladused, ootamatud keerdkäigud ning südamlikud seigad elust enesest. Seriaali peaosas on paljudest teatrietendustest ja mitmetest kodumaistest kinohittidest tuntud näitleja Mirtel Pohla. Lisaks temale löövad sarjas kaasa ka Indrek Sammul, Epp Eespäev, Saara Nüganen, Karin Rask ja teised Eesti näitlejad. Sarja stsenarist on Martin Algus ning režissöör Ergo Kuld.