Hullud päevad on läbi, müümata kaup saadetakse tagasi

 (15)
online intervjuu
Hullud päevad on läbi, müümata kaup saadetakse tagasi
Foto: Andres Putting

Stockmanni kaubamaja turundusjuht Erica Järv vastas Delfi lugejate küsimustele ja nentis muuhulgas, et odavmüügikampaania ehk Hullude Päevade raames müümata jäänud kaup saadetakse tarnijale tagasi. Mis saab aga sellest kaubast, mis hullunud ostjate poolt kahjustatud sai?

· Mis saab kaubast, mida maha ei õnnestu müüa? Kas see jääb kuni järgmise korrani lattu seisma või on kampaaniahinnaga müügis ka peale odavmüügi lõppu?

Loodame, et oma tublide klientide abiga õnnestub meil suuremast osast spetsiaalselt Hulludeks Päevadeks ostetud kaubast vabaneda. Kuna selle kampaania puhul on tegemist erikokkulepetega, siis reeglina tagastame müümata jäänud kauba tarnijale. Kunagi ei jää kaubad lattu ootama järgmisi Hulle Päevi. Võib juhtuda, et nad ilmuvad mõne aja pärast uuesti müügisaali, kuid siis ei pruugi need enam olla sama hullud hinnad.

· Kui suur protsent kaubast hävib — tallatakse laiaks, tehakse katki vms? Kas hävitatu on arvestatud kasumiprognoosi (miinusmärgiga) või peavad selle müüjad kinni maksma?

Kauba hävimise protsenti Hullude Päevade jooksul on raske täpselt mõõta, tihti tuleb see välja hilisemates inventuurides. Iga kaupmees arvestab alati niigi teatud kadudega, nii ka meie. Meie müüjad selle pärast kannatama ei pea.

· Kas Hullude päevade ajal on kellelelgi arstiabi ka vaja läinud?

Vahel ikka. Mitte küll kehavigatuste tõttu, vaid pigem üldise tervisliku seisundi tõttu.

· Kas te ise käite odavmüükidel või peate neid pigem “ostuhullude” pärusmaaks? Kui külastate odavmüüke, siis tooge näide, mis puhul ja mida olete sealt leidnud?

Ise kaubanduses töötades olen immuunne valimatult kõikide odavmüükide suhtes. Eelistaksin osta kvaliteetset kaupa ja kui seda saab hea hinnaga, siis kasutaksin kindlasti võimalust. Ei taha kedagi ostuhulluks pidada ega muid silte kleepida, seetõttu austan inimeste valikuvabadust külastada neid kohti, mis meeldivad. Inimeste vajadused ja võimalused on erinevad.

· Kuidas saan ostjana kindel olla, et pakutavad kaubad on hea hinnaga ja konkurendi (näiteks Kaubamaja) juures pole soodsam?

Kahjuks ei suuda siin garantiid anda, sest on ette tulnud juhuseid, kus konkurendid oma hindu meie hindu nähes kas või alla omahinna lasevad, peaasi et soodsam olla. Küll aga võin kinnitada, et me püüame alati omalt poolt valida tooteid, mis ei kattu konkurentidega, saada tarnijatega läbirääkimiste käigus parimad hinnad ja teha kõik selleks, et klient ei peaks meis pettuma. Ma arvan, et klient on sellest aru saanud ja ei jäta meie kamapaaniat külastamata. Suur tänu kõigile neile inimestele, kes siia tulevad ning vapralt ja rõõmalt on valmis järjekordades seisma.

· Kuidas saaks täpsemat infot pakutavate toodete koguste kohta? Kliendina ma ei taha ehku peale kohale tulla juhul, kui mõnda toodet on ainult hommikul ja teisi võib jaguda õhtuni. Kas ei võiks kataloogis olla pakutavate toodete kogused?

Sellega, et tooted ei lõpeks esimeste minutite jooksul peale kaubamaja avamist püüame arvestada iga kord, kuid paraku on ei õnnestu alati õigesti prognoosida ega ka saada tellitud koguseid. Sageli pole kogused üldse väikesed, kuid mõne toote läbimüügikiirus üllatab meid endidki. Superpakkumiste korral on esinenud ka juhuseid, kus kaup ei saabu tellitud mahus.
Ka tootjatel esineb vahel kahjuks probleeme. Koguseid kataloogi trükkida ei saaks juba sellel põhjusel, et ei taha anda katteta lubadusi.

Teiseks põhjuseks, miks me ei saa panna kataloogi koguseid on konfidentsiaalsuse põhimõte. Hinnad, kogused, läbimüügid — see on siseinfo, mida ükski ettevõte väljapoole ei kommunikeeri. Ka meil on kurb, kui klient jääb ilma tootest, mille pärast ta just kohale tuli, kuid loodame, et ta ei pea pettunult lahkuma ja leiab meilt muud vajalikku ning toredat.

· Kas järgmine aasta on “hullude päevade” avamisaeg nihutatud hilisemaks ajaks, et need, kes kell 8 ja 9 peavad tööl selles kandis olema ei jääks ummiku tõttu hiljaks?

Meie avamisajad ei muutu, avame ikka kell 8.00. Seda sellepärast, et need, kes kella 9ks peavad tööl olema, jõuaksid ka meie juurest läbi astuda.

· Miks müüakse hullude päevade ajal ebakvaliteetset toodangut? Ostsin sealt kord sulejope, mis hakkas õmbluste vahelt sulgi ajama. Velvetpükse ei saanud kanda, sest need toimisid nagu tolmulapp: kõik, mis kuskil lendles, oli pükste küljes.

Kindlasti on meie eesmärk pakkuda kvaliteetset kaupa atraktiivse hinnaga. Toodete kvaliteedi osas oleks hea saada tagasisidet osakondades ja esitada oma pretensioonid sinna. See oleks suureks abiks, et saaksime hoolikamalt valida oma tootjaid ja tarnijaid.

· Miks seda paremat kvaliteetsemat toodet jätkub ainult esimeseks poe lahtioleku tunniks? Kui küsisin müüja käest kataloogist ühte asja, siis ütles ta, et need said kohe otsa. Meelitate inimesed oma kataloogiga poodi, lootes, et kui nad seda ei saa, siis ostavad midagi muud.

Sarnasele küsimusele sai vastatud eelpool. Siirad vabandused veel kord kõigi ees, kes pole saanud soovitud kaupa. Püüame oma koguseid küll prognoosida, kuid sageli ei sõltu asjaolud meist. Oma Hullude Päevade kampaaniaga ei taha küll kedagi põhjuseta kohale meelitada. Eks me ole ise ikka samuti müügitulemusest huvitatud ja seetõttu on meelehärm kahepoolne — klient jääb ilma soovitud kaubast ja meie müügitulust.

· Kui palju ja mille poolest erineb Soomes, Lätis ja Venemaal Hulludel Päevadel müüdav kaup Eesti omast või ostate hulgi sama kaupa igasse kaubamajja?

Kattuvat kaupa on päris palju — seetõttu saamegi suuremate koguste tellimisel ka oma klientidele head hinda pakkuda. Kuid päris 100% valik ei kattu, suuremad vahed on toiduosakonna kaubavalikus, kus kohalikud toiduainete tarnijad ja tootjad pakuvad rohkem oma maa tarbijale meelepärast toidukraami. Kuid ka näiteks Soomes on osa tooteid, mida müüakse vaid Helsingi peamajas ja mida ei ole teistes Stockmanni kaubamajades Soomes.

· Kas võib öelda nii, et kõige parem kaup müüakse maha Soome Stockmannites?

Ei või, kuna kaup suures osas kattub, siis seda väita ei saa.

· Milline on Hullude Päevade hinna- ja kaubavalikupoliitika?

Pakkuda tavamüügi kaupadest erinevat valikut väga hea hinna ja kvaliteedisuhtega. Samas eristuda konkurentidest. Tahaks igaks juhuks üle korrata meie kampaania ühe põhimõtte — meil ei ole tegu allahindlusega, nagu konkurentide puhul tavaliselt kombeks. Me oleme oma tooted selleks puhuks spetsiaalselt sisse ostnud.

· Kas praeguste Hullude Päevade hinnatase on eelmistega võrreldes kõrgem ja mispärast (näiteks seetõttu, et te ei osta enam odavamaid hilpe üldse sisse)?

Hinnatase on suhteline mõiste, me pakume ka madalama hinnaklassi tooteid, kuid kuna suurem nõudlus on riiete, elektroonikakaupade ja kodukaupade puhul tuntud ja kallite brändide järele, siis võib öelda küll, et pistut kõrgem võib üldine hinnatase olla küll, kuna kallimat kaupa on rohkem. Kuid see, mis oli eelimistel kordadel hea hinnaga on seda ka seekord.

· Olen päris kindel, et enamus kaupasid on Hhulludel Päevadel samas hinnas, kui nad oleksid tavalisel müügiajal.

Ärge olge nii kindel. Me saame häid pakkumisi oma tarnijatelt ja tuleme ka ise oma tavajuurdehindlusega allapoole, nii et kokku saame sellise pakkumise, mida muidu tagada ei saa.

· Kas te tunnistate end vastutavaks poe ümbruses toimuva liikluskaose eest? Kas liiklust tuleks poe ümbruses lisaks fooridele täiendavalt reguleerida? Kas te ei leia, et odavmüükide ajal peaksite teie maksma liikluse korraldamise eest poe ümbruses?

Ma olen nõus, et meie kampaania algusega seoses on liiklus hommikuti, eriti kampaania esimesel päeval häiritud. Sellega seoses oleme palganud kaks kvalifitseeritud liikluskorraldajat, keda saame kasutada oma parkimismaja ees sissesõidul ja kes hoolitsevad selle eest, et autod ei koguneks parkimismaja sissesõidule troppi. Linnatänavatel liiklust reguleerida pole meil õigust.

Ma arvan, et me ei ole kohustatud maksma liikluse korraldamise eest, kuna ummik on ajutine ja lühiajaline. Ummikud tekivad ka muudel põhjustel ja ma arvan, et näiteks liiklusavarii tagajärjel tekkinud kaose eest ei pea keegi maksma. Kuna meie kampaania toimimise aeg on ette teada, siis on sel ajal võimalus kasutada ajutiselt teist marsruuti.

· Miks Stockmann laseb oma klente, keda ta justnagu väga ootab, niimoodi mõnitada? Kas turundusjuht tõepoolest leiab, et selline meediakajastus, nagu iga aasta asjaga kaasneb, on normaalne? Üldjuhul peaks nii suurel ja rahvusvahelisel ettevõttel olema tööl PR-spetsialistid, kes meediakajastusi suunavad.

Ma ei saa päris täpselt aru teie küsimusest, milmoel me meediakajastusega oma kliente mõnitame. Kui peate silmas ajalehtedes ja netiportaalides kampaania kajastusi fotode ja artiklite näol, siis sõltub tulemus ajakirjaniku eetikast ja professionaalsusest. Selle eest ei saa vastutada ühegi teise ettevõtte turundusjuht.

Küsimusele, kas meediakajastus, mis kaasneb iga suurema ostukampaaniaga, mitte ainult Stockmanni Hullude Päevadega on normaalne, vastan, et minu arust ei ole.
Mulle ei meeldi paljud muudki teemad meie ajakirjanduses, kuid paraku head ja rahulikud uudised ning artiklid, mida mina eelistaksin lugeda pole nii populaarsed ega mõju positiivselt ajakirjanduse läbimüügile. Aga ka nemad on huvitatud oma väljaannete läbimüügist.

· Kas oleks võimalik eraldada vaimselt tervetele ning normaalsetele inimestele, kes soovivad oma igapäevaostusid sooritada (Stockmann on elukoha tõttu ka minu nö kodupood) “hulludeks päevadeks” mingi eraldi ostunurgake, kuhu “hullud ostlejad” ei pääseks ning kuhu neil ka asja poleks, kuna seal osakonnas võiks kõik “nagu tavaliselt” olla, et saaks rahulikult oma tavapäraseid sisseoste teha? Või siis normaalsetele inimestele vähemalt eraldi kassa, kus “HULLUDEST PÄEVADEST” mittehuvituvaid inimesi teenindatakse.

Meie kaubamajja on iga päev oodatud kõik inimesed ja peame kõiki oma kliente igati vaimselt terveteks ja normaalseteteks inimesteks. Terved ja normaalsed inimesed on üldjuhul sallivad ja tolerantsed, ei lase ennast pisiasjadest häirida ning seetõttu ei ole meil plaanis kedagi kellestki eraldama hakata.

· Miks Soomes Hulludel Päevadel maksis banaan umbes viis krooni vähem kui siin on soodushind?

Soomel, Eestil, Lätil ja Venemaal on erinevad toiduainete tarnijad. Kuna me ei telli banaani Soomest, vaid kohalikke kanaleid pidi ja ka Soome ostetavad kogused on kordades suuremad kui meie kaubamaja ostukogused, siis tuleneb hinnavahe peamiselt neist teguritest. Siiski on ka meie banaan tunduvalt soodsam, kui meile esialgi lubati ja me välja reklaamisime, ning on hetkel väga soodsa hinnaga 13.90 krooni kilo.

· Miks te laristate emakese looduse vara? Olles aegade jooksul Stocki Hullude Päevadel korduvalt käinud, siis seal pannakse isegi seep jms väiksed asjad suurde ja paksunahalisse kilekotti.

Möödunud aegade eest vabandame, kui toppisime pisikesi tooteid suurtesse kilekottidesse. Nüüdseks püüame klientide käest küsida, enne kui midagi niisugust teeme. Seisame samuti nagu Teiegi hea selle eest, et kasutada võimalikult läbimõeldult kilekotte. Meie valikus on müügil nii paberist kui ka riidest kotte. Ka paneme klientidele soovi korral väikesed tooted väikesesse tavalisse Stockmanni keskkonnasõbralikku korduvkasutatavasse kilekotti. Püüame ka edaspidi olla veelgi säästlikumad nii kilekottide kui muude ressursside kasutamisel. See on üks meie põhiväärtustest ja suhtume sellesse täie tõsidusega.