Moeloojad, kaubmärgid, firmad.

Alexander McQueenil oli Londoni klientidele jaanuaris nii häid kui halbu uudiseid. Ta teatas, et avab Londonis novembris uue poe, aga lubas samas näidata 2000. aasta kevadkollektsiooni New Yorgis. "Londonis ei ole piisavalt ostjaid," põhjendas ta.

McQueen ja Givenchy said ajakirjalt "Time Out" "märkimisväärse" kahjutasu artikli eest, milles väideti, et McQueen kopeerib Givenchy kollektsioonides teiste moekunstnike töid.

Helmut Lang kinnitas kanda kommertsmaailmas, teatades kavatsusest litsentseerida terve rida tooteid ning turule tuua uusi kollektsioone (kaðmiirtoodete kollektsioon meestele ja naistele,spordikottid) ning avada uusi kaupluseid.

Tommy Hilfigeri poolt puhusid uued tuuled. Kollektsioon, mida tutvustatakse 2000. aasta kevadel, on mõeldud suure rahakotiga edukatele karjääriinimestele. Uudis järgnes Hilfigeri teatele, et ta tuleb välja uue noortele mõeldud kollektsiooniga kaubamärgi all Tommy Hilfigeri Tommy.

Peter Jacobi lahkus Levi Straussi presidendi ja peadirektori kohalt, viidates teksagigandi tõsistele raskustele.

Millenniumi lõpp tähistas ühtlasi Bill Blassi lahkumist moemaailmast. 76-aastane disainer teatas, et valmistub lahkuma pärast pool sajandit väldanud võidukäiku Seitsmendal avenüül. Ta valis 2000. aasta, kuna see on "kena ümmargune number". "Mood on nagu pidu," ütles ta, "ja kord saabub aeg sealt lahkuda. Minu jaoks on see aeg nüüd." Blass sai 1998. aasta detsembris toimunud moeetendusel kerge insuldi ning võttis seda hoiatusena. "Selline asi paneb mõtlema, kuidas oma ülejäänud elu elada. Ma tahaksin teha ka midagi muud."

Levi Straussis olid asjad üsna sünged. Teksagigant teatas, et sulgeb 11 tehast ja koondab 5900 töökohta ehk 30 protsenti oma Põhja-Ameerika tööjõust. Samas teatas firma kavatsusest viia suurem osa tootmisest odavamatesse riikidesse. Firma vajas otsustavaid meetmeid: 1998. aastal langes müügikäive 13 protsenti, kuna nõudlus Levi's kuulsate teksade järele vähenes.

Ka Polo Ralph Laureni töötajad said tunda pitsitust. 250 inimest sai lõpparve, üheksa poodi suleti ja firma rakendas muidki kokkuhoiumeetmeid. Polo Ralph Lauren reorganiseeriti kaubamärgil põhineva struktuuri alusel varasema meeste- ja naisterõivaste firmade asemel.

Gianfranco Ferre sai veebruaris uue partneri - Londoni äripanga N.M. Rothschild & Sons Ltd., mis ostis Ferre kauaaegse äripartneri Franco Mattioli 49-protsendilise osaluse. Mattiolit peeti 20-aastase ajalooga firma ajutrustiks. Moeilmas liikusid jutud, et pank ostis aktsiad teise investori nimel.

Märtsis sisenes naisterõivaste maailma veel üks traditsiooniliselt meestekaupu tootnud firma. Hugo Boss teatas, et tuleb 2001. aasta kevadeks välja Bossi naisterõivaste kollektsiooniga ning asutab selleks Milanosse uue firma Hugo Boss SpA.

Christian Lacroix sõlmis kauaoodatud parfüümilepingu Inter Parfumsiga. Parfüümitus oli Lacroix´ nõrk koht ja ta emafirma LVMH, millel on endal neli parfüümifirmat, otsustas lüüa uue lõhna väljatöötamiseks mesti Inter Parfumsiga.

Itaalia firma Ittierre ehitab vaikselt oma väikest impeeriumi. Kõigepealt ostis ta ära kallihinnalistele kashmiirist toodetele spetsialiseerunud firma MAC Malo. Ittierre valmistab teksaseid, noorteriideid ja valmisrõivaid Gianfranco Ferrele, Versacele, Dolce & Gabbanale ning Romeo Giglile. Kaks nädalat hiljem hankis Ittierre oma esimese moekaubamärgi, ostes Romeo Gigli 33,3 miljoni dollari eest ja palgates moelooja Gigli 20 aastaks.

DuPont suurendas survet polüestri- ja nailoniärile, teatades aktsiakapitali vähendamisest ning tootlikkuse suurendamisest, et muuta tootmine vähem tsükliliseks.

Aprilli alustasid uudised olulistest personalimuudatustest Armanis. Detsembris Chausi peadirektori kohalt vabastatud Andrew Grossman nimetati Giorgio Armani Corp. U.S. peadirektoriks ja Calvin Kleini endine asepresident suhtekorralduse alal Robert Triefus hakkas juhtima Armani reklaami- ja suhtekorraldusosakonda.

Escada austajad on siiani näidanud lemmikkaubamärki seltskondlikel koosviibimistel, nüüd võivad nad teha seda ka golfiväljakul. Nimelt on Saksa rõivatootja toonud välja golfiriiete seeria Ryder Cup meeskonna eraldusmärkidega.

Aprillis tuli Calvin Kleinilt palju uudiseid. Ta litsentseeris oma naisterõivaste kollektsioonide tootmise Mariella Burani moegruppi kuuluvale Selene SpA-le. Litsents jõustub 2000. aasta kevadkollektsiooniga, andes Selene kätte müügitegevuse Euroopas, Lähis-Idas ja Aasias, kuid jättes Calvin Kleinile Ühendriikide turu.

Calvin Klein leidis ka uue modelli - 19 aastase brüneti Lisa Ratliffe´i, kes sai Kate Mossi järel uueks Calvin Kleini "näoks".

CK Jeans oli sõiduvees ning teatas 80 uue kaupluse avamisest Euroopas ja Lähis-Idas eeloleval viiel aastal. Esimene CK Calvin Klein Jeans kauplus avas uksed mullu kevadel Londoni lähedal, samuti avas ta oma müügipunkti Londoni Selfridges.

Mounir Moufarrige lahkus mullu aprillis Chloe Internationali presidendi kohalt. Ralph Toledano lahkus Guy Laroche´i juhi kohalt ning mais sai tast Moufarrige mantlipärija. Toledano töötas Laroche´i juures alates 1996. aasta jaanuarist, Enne seda oli ta kümmekond aastat Karl Lagerfeldi kompaniis. Tema mantlipärijaks Laroche´s sai Alex Stark.

DuPont jätkas jõupingutusi polüestriärist lahkumiseks. Ta teatas, et annab polüesterkiu tootmise üle ühisfirmale, millest pool kuulub Mehhiko polüestritootjale Akra-Teijin. Sarnased ühisfirmad töötavad juba polüesterkile tootmises.

Mais kirjutas Chanel oma ajalukku juurde uue peatüki. Esmakordselt firma 89-aastase ajaloo jooksul sõlmis ta litsentseerimislepingu Luxottica Group SPA-ga. Luxottica on valmistanud Chaneli päikeseprille juba kümmekond aastat, aga neid toodeti lepingu alusel ja müüdi ainult Chaneli poodides.

Kui juba jutt prillidele läks, siis Ittierre ostis kaks prillitootjat: Allisoni ja Optiprojecti. Seega oli mai järjekorras kolmas kuu, mil Ittierre midagi suurt ostis. Märtsis omandas ta MAC Malo ja aprillis Romeo Gigli kaubamärgi.

Gabriella Forte viskas juunis moemaailma pommi: ta astus tagasi Calvin Klein Inc.-i presidendi ja peadirektori kohalt, aga jäi Kleini ja ta partneri Barry Schwartzi nõunikuks. Viis aastat Kleini juures töötanud Forte teeneks peetakse moefirma globaliseerimist ja jaekaupluste võrgu laienemist.

Procter & Gamble ühendas jõud Clarinsiga, et luua Ameerika parfüümifirma, millelt loodetakse juba kahe aasta pärast enam kui 100 miljoni dollarilist müügikäivet. Clarins Fragrance Group võttis oma kontrolli alla kahe P&G kaubamärgi - Hugo Bossi ja Giorgio Beverly Hillsi - ning Clarinsi oma kaubamärkide Azzaro ja Chrome´i müügi ning reklaami.

1998. aastal Valentino ostnud valdusfirma di Participazioni Industriali teatas kavatsusest investeerida eeloleval kolmel aastal moefirmasse 50-80 miljonit dollarit, et Valentino taas tõusuteele aidata. Valentino on tihendanud kontrolli oma imidzhi kasutamise ja litsentseerimise üle ning lubas tuua alanud aastal välja nooruslikuma aksessuaaride seeria.

Ühendriikide föderaalkohus keeldus võtmast menetlusse Mademoiselle Knitweari hagi Liz Claiborne´i vastu, milles viimast süüdistati ulatuslikus pettuses.

Givenchy Couture nimetas ametisse naispresidendi - Marianne Tesleri, endise Nike France´i presidendi, kes võttis ameti üle George Spitzerilt.

William Farley astus üllatuslikult tagasi Fruit of the Loom peadirektori kohalt, pannes aluse kuulujuttudele, et firma võib minna mõne teise korporatsiooni valdusse või ühineda mõne muu ettevõttega. Juhatusse jäi ta edasi.

Naisterõivaste maailma on naasmas legendaarne nimi. Kellwood Co. teatas augustis, et toob Perry Ellise ja Perry Ellis Portfolio kaubamärkide all 2000. aasta sügisel välja naiste spordiriiete kollektsioonid. Ellise kaubamärgi all on müüdud peamiselt meeste ja poiste riideid ja lõhnu ning naistele mõeldud tooted annavad vaid 5-10 protsenti 900 miljoni dollarilise aastase müügikäibega gigandi käibest.

Ralph Lauren teatas septembris, et lõpetab oma RL seeria tootmise ning et jaekauplustele pakutakse selle asemel muid Polo tooteid, näiteks Ralph Lauren Polo Sporti.

Giorgio Armani usub aksessuaaridesse. Ta avas spetsiaalsed aksessuaaride divisjonid Milanos ja Firenzes, mis hakkavad kavandama luksuslikke nahast aksessuaare Giorgio Armani ja Emporio Armani kaubamärgi all. Armani teatas ühtlasi, et avab Milanos suure jaekompleksi, mis ühendab Emporio Armani kaubamärgi, Armani tekskollektsioonid, Armani Casa ja kaks restorani.

Levi's astus suure sammu stabiilsuse poole, nimetades uueks presidendiks ja peadirektoriks Philip Marineau. Marineau on Pepsi-Cola Põhja-Ameerika divisjoni endine juht. Ta võttis ameti üle Peter Jacobilt.

Jay Margolis otsustas tõmmata kokku otsad Esprit de Corp.-s, mille ümberkujundamist ta on juhtinud alates 1996. aasta jaanuarist. Margolis ütles, et jääb presidendiks kuni töölepingu lõppemiseni 2000. aasta 8. jaanuaril.

Oktoobris üllatusi oodanud inimesed ei pidanud pettuma. Selle aasta kuumim uudis oli, et Calvin Klein ja ta partner Barry Schwartz palkasid investeerimispanga Lazard Freresi otsima võimalusi firma müümiseks või ühendamiseks mõne muu firmaga. Ainus, mis nad välja ütlesid, oli see, et esmase aktsiaemissiooni teed Calvin Klein ei lähe. Finantsekspertide sõnul võib moeimpeerium maksta miljard dollarit. Möödunud aastal oli moekunstniku nime kandvate kaupade hulgimüügi käive umbes 2,5 miljardit dollarit, mis teeb jaemüügis viis miljardit dollarit. Litsentsitulusid sai firma üle 120 miljoni dollari.

Bill Blass valis firmast lahkumiseks tavatu tee. Moekunstnik plaanis võlakirjade emissiooni, et rahastada firma müüki suurima litsentsiomaniku Resource Club Ltd. juhatuse esimehele Haresh T. Tharanile ja Blassi finantsdirektorile Michael Grovemanile. Kuigi Blass firma igapäevases tegevuses enam ei osale, jätkab ta selle strateegilist ja kunstilist suunamist. Blass lahkus oma 1968. aastal asutatud firmast 50 miljoni dollariga.

Estee Lauder nimetas oma presidendi Fred H. Langhammeri 1. jaanuarist peadirektoriks, et anda vabamad käed 4,0 miljardi dollarilise impeeriumi juhatuse esimehele Leonard A. Lauderile, kes keskendub sobivate firmade otsimisele. Muide, Estee Lauder ostis väikese, kuid eduka Suurbritannia lõhna- ja nahahooldustoodete tootja Jo Malone´i.

Polo Ralph Laureni endine juht Lewis Koppelman nimetati Louis Feraud U.S. presidendiks ja peadirektoriks.

Celine U.S. nimetas presidendi kohusetäitjaks Patrizio di Marco. Di Marco jääb Louis Vuittoni Ameerika asepresidendiks turunduse ja suhtekorralduse alal. Celine kuulub LVMH gruppi selle Ameerika tugitegevus ühendati Vuittoni New Yorgi tegevusega.

Ameerika Rõivatootjate Liit kuulutas välja uue sertifitseerimisprogrammi, mille eesmärk on võidelda orjatöö kasutamisega üle kogu maailma. Programmi kohaselt antakse sertifikaat vabrikutele endile, mitte firmadele, millele nad kuuluvad.

Legendaarne moelooja Kenzo jättis moelavadega hüvasti, lahkudes pärast 30-aastast edukat karjääri.

November oli tähtis kuu Andrea Jungile, kellest sai Avoni peadirektor. 41-aastane Jung tuli Avonisse tööle 1994. aastal ning võttis mullu ameti üle pensionile siirdunud Charles R. Perrinilt.

Cynthia Rowley sisenes uuele alale: kosmeetikasse. Moelooja esimeses kosmeetikaseerias on 164 toodet ning see valmis koostöös Jaapani firmaga Kanebo. Jaapanis müüakse firma tooteid otsemüügi kaudu.

Polo Ralph Laureni aseesimehe ja peadirektori kohalt lahkus Michael Newman, kes mängis võtmerolli firma arendamise ja esmase aktsiaemissiooni juures. Polo president Lance Isham sai ka peadirektoriks.

Vähem kui kuu pärast esimese kollektsiooni näitamist Herve Legeri juures lahkus Eric Sartori moemajast, kuna ei suutnud juhtkonnaga edasise strateegia osas ühisele keelele jõuda. Samas põhjusel lahkus moemajale vaid ühe couture-kollektsiooni teinud Jerome Dryfuss. Leger ise vabastati aprillis samal põhjusel. Firma 99 protsendi omanik Max Azria võttis enesele vastutuse mõlema kollektsiooni eest.

Kate Spade ja The Estee Lauder Cos. ühendasid jõud Spade kosmeetika litsentseerimise alal. Lauder omandas õiguse toota ja müüa Spade lõhnu ja ilutooteid.

Donna Karan pingutas taas vööd ning koondas 175 töökohta, mis oli firma viimase kahe aasta teine suurem koondamine. Ta ühendas ka oma naisteriiete kollektsiooni ja DKNY divisjonid ning konsolideeris suhtekorraldus- ja turundusosakonnad, mis hoiab firmale kokku umbes kuus miljonit dollarit aastas.

Jeffrey Nugent võttis vastu presidendi ja peadirektori ametikoha Revlonis.


Oscar de la Renta suvi

Maonahk
Kevadel vallutasid roomajad nii moelavad kui aksessuaarikauplused.








Naiselikkus
Suvekollektsioonid olid kerged ja hõljuvad.








Siidimaal
1999 aastal oli väga olulisel kohal värvide ja mustrite rohkus. Selle vaimus tõi Donatella Versace mullu kevadel välja oma seni parima kollektsiooni.






Bhohemian Rhapsody
Boheemlaslik välimus võttis võimust. Lapiteki-seelikud, tikitud talupojastiilis pluusid - kõik see kuulus lustaka hipistiili juurde.







Virtuaalne reaalsus
A2K aitas kaasa nappide värvide ja graafiliste mustritega futuristliku joone domineerimisse moelavadel.







Sisekujunduse elemendid
Sügisel tuli moodi kookonstiil polüfunktsionaalsete mantlite, rüüde, pleedidega, mis ammutasid inspiratsiooni tekkidest ja rätikutest.







Sviitritüdrukud
Sundimatu shiki mõnus pool - vaimustavate kudumite rohkus.








Kes ütles, et nimi ei maksa?
Disainerid mõistsid, et tagsihoidlikus pole moes ja asusid oma muidu vööpandlal võ rõiva siseküljelolevaid logosid suurelt võivastele trükkima/tikkima/kuduma.






I`m too sexy for…
Moelavade mantra sellel aastal oli: mida kuumem, seda parem. Dekolteed muutusid suuremaks, seelikud lühemaks, lõhikud pikemaks ning kõik liibus.






Sobivalt rõivastatud
Kas kostüüm on surnud? Jaekauplustel oli sellega probleeme, aga Chaneli Karl Lagerfeldi ja Yohji Yamatoto käe all oli kostüüm värske nagu alati.