Nüüd ründavad lääne naised kosmeetikakauplusi, et osta sheavõid kortsude silumiseks, kandade pehmendamiseks ja juuste niisutamiseks.

“Looduslikud, keskkonnasõbralikud ning traditsioonilised ilutooted on ikka enam ja enam nõutud,” ütles üks Pariisi Sephora kaupluse nahahooldusspetsialist. “Sheavõi on populaarne, kuna sellel on palju erinevaid omadusi ja kasutusvõimalusi.”

Ringkäik Pariisi kaubamajandes ning kosmeetikakauplustes kinnitab, et karitest on saanud kohustuslik toode ning et sheavõid ja -õli leidub nii näo-, keha- kui juuksehooldustoodetes.

Väikesed sõltumatud karite-toodete kaubamärgid on kõrvuti selliste tuntud kaubamärkidega nagu Decleor, Rene Furterer ja Phyto. Tagasihoidlik shea on suutnud vallutada ka selliste firmade nagu Clarinsi ja Sisley tooted muidu nii sbooblikul Prantsuse nahahooldustoodete turul.

Sheavõist on saanud läänes mitmefunktsionaalne imevahend, mis tõotab pehmet ja niisutatud nahka, vähemaid kortse, kaitset päikese eest, säravaid juukseid, tervet peanahka, kaitset kahjulike elementide ja saaste eest jne.

“Ma kuulsin sheavõist ühelt aafriklasest sõbralt ning ma pean nõustuma, et see annab tõepoolest tulemusi ning seda saab kasutada kõigeks,” ütles üks vaimustunud kosmeetikakaupluse külastaja.

Läbi aegade on seda legendaarset võid kasutatud haavade, põletuste, venitusarmide, ekseemi, psoriaasi ja muude nahaproblemeide raviks ning 12 Aafrika riigis, kus karitepuu kasvab, kutsutakse seda “naiste kullaks”.

Sellest on saanud omamoodi püha puu ehk “elupuu” Ghanas, Nigeerias, Malis, Burkina Fasos ja mujal, kus naised koguvad käsitsi karitapuu pähkleid, kuivatavad need, jahvatavad ning keedavad, et saada kätte kallihinnaline või.

Igal aastal eksporditakse 40 000 kuni 60 000 tonni sheavõid ja -õli ning sellest saadav raha aitab toita, katta, harida ja ravida terveid kogukondi.

Karite roll Aafrika naiste elus on nii oluline, et ÜRO Naiste Arengufond (UNIFEM) ja muud organisatsioonid ning kohalikud valitsused on töötanud välja programmid, et tagada selle elatusallika püsimine ja eksport.

Sellal kui lääne naised avastavad karite erinevaid omadusi, õpivad seda tootvad naised lugema ja kirjutama, oma firmasid tegema ning oma elu- ja töötingimusi parandama.

Esimesena avastasid sheavõi alternatiivsete brändide tootjad, keda huvitavat eelkõige õiglane äri, puhas keskkond ja loodustooted. Juba 25 aastat ostab L’Occitane oma toodetes kasutatava sheavõi otse Burkina Faso naiste koperatiividelt.

“Me ostame oma kauba Burkina Faso naiste ühendustelt, kuna meid huvitab aus kaubandus ning kuna see on neile majanduslikult oluline. Meie sheavõi toodete sari on samas kahtlemata meie tootevaliku pärl,” ütles üks L’Occitane’i ametnik.