Milline on parim lumepuhur?

 (23)
Lumepuhur
Lumepuhur, pilt on illustreerivFoto: Ilmar Saabas

TM KODU&EHITUS: Mitmel eelneval talvel oli lund nii palju, et lumelabida või -sahaga majaesise ja sissesõidutee puhastamine muutus kurnavaks. Lausa kade oli vaadata naabrimeest, kes taipas endale õigel ajal lumepuhuri osta. Käesolevas lumepuhurite testis võrreldakse kaheastmelisi lumepuhureid ja nende varustust.

Lumepuhuri ehk -freesi omanikud räägivad kui ühest suust, et see masin on nende elu tunduvalt lihtsamaks teinud. Hommikul pääseb hangede keskelt õigel ajal liikvele ja pärast tööpäeva lõppu ei ole vaja veeta ülejäänud õhtut lumetöid tehes. Pärast tihedat lumesadu saab sissesõidutee minutitega puhtaks. Sahaga kuluks sama ala puhastamiseks kümneid minuteid kui mitte tunde.

Sedakorda hankisime võrdlusse keskmise eramu lumekoristustöödeks sobivas suurusklassis ehk umbes 60 cm töölaiusega lumepuhurid. Erandiks on vaid Stiga frees, mille töölaius on 69 cm. Mootorite silindrite kubatuurid on vahemikus 196-250 cm³ alates Hondast ning lõpetades Ariensi ja Stiga mootoritega. Mootorite võimsused on vahemikus 3,5-5,18 kW (tootja andmed).

Kaheastmeliste lumepuhurite hinnatasemes on suuri erinevusi. Tuntud ja hinnatud brändid maksavad palju, kuid nende kvaliteet, tehnilised lahendused ja varustusaste on heal tasemel ning hooldus ja varuosade saamine tagatud. Nõudlus on toonud turule mitmeid odavaid brände, mille kvaliteedi ning hoolduse ja varuosade saadavuse osas pole kindlust. Võrreldud masinatest on kõige odavamad McCulloch ja Sno-Tec, kõige kallim aga Honda lumepuhur.

Seotud lood:

Huvi pärast testiti ka klassi võrra suuremat masinat — Toro 926 OXE. Seda katsetati teistega võrdsetes oludes, ent kuna masin ise teistega võrdne ei ole, siis hindeid sellele ei antud.

  

Lumeheitesüsteemi põhimõte

Võrreldud lumepuhurid on kaheastmelise lumeheitesüsteemiga: liikumissuunaga risti paiknev pöörlev kruvi ehk tiguseade purustab ja suunab lume masina keskele, kus puhuri kiiresti pöörlev tiivik paiskab lume läbi lumetoru soovitud suunas välja. Lumeheitesüsteem pannakse tööle käivitushoovast. Lumetoru pöördenurk on umbes 180 kraadi, üles-alla liigub see horisontaalasendist peaaegu püstisesse asendisse.

Mootor käivitub nöörkäivitist tõmmates või elektristarteri nupule vajutades, kui see olemas on. Käik valitakse vastavalt hange paksusele ja lume raskusele. Pakaselise ilmaga, kui on sadanud kerget lund, võib hangest kiirema käiguga läbi ajada, aga tihkeks ja kõvaks vajunud lume teisaldamiseks tuleb kasutada võimalikult aeglast käiku. Nii kui lumekruvi otsapidi hange jõuab, hakkab lumetorust lund lendama. Lumetoru suunda ja kõrgust reguleeritakse nii, et koristatud lumi koguneks sobivasse kohta väljaspool puhastatavat ala.

Sügisel, enne lume saabumist, tuleks lumepuhuri tööpiirkond seal vedelevatest asjadest ja prahist puhastada. Masinale ei tee head, kui kõvad esemed teo vahele satuvad ja loomulikult võivad ka asjad puruneda. Kivikatteta alalt tuleks ära korjata lahtised kivid, oksad jms.

Praktilised omadused

Kui jätta kõrvale jõudlus ja muud tehnilised omadused, siis on käivitumine üks lumepuhuri tähtsamaid omadusi. Ka juhtimisseadmete kasutusmugavus on oluline. Lumepuhurit tuleks hoida varjualuses, õues hoidmisel tuleks kasutada kaitsekatet. Lahtise taeva alla seisma jäetud lumepuhuri trossid ja hoovad jäätuvad kergesti, mis häirib masina käivitamist ja tööd.

Mootor üldjuhul käivitub, aga tigu või rootor võivad olla kinni kiilunud. Söötekorpus, tigu, rootor ja väljutustoru puhastatakse lumest iga kord pärast puhuri kasutamist, vastasel juhul võib (pärast kasutamist veel soojale pinnale) sadanud lumi jäätuda ja masina liikuvad osad kiiluvad kinni. Jäätunud masinaga on hiljem keeruline hakkama saada. Kõige lihtsam oleks, kui masina saaks pärast kasutamist lükata sooja garaaži sulama ja kuivama.

Testimise perioodi jooksul seisid lumepuhurid lageda taeva all. Külma oli -10 kuni -20° C.

Pärast pakaselist ööd käivitusid kõigi lumepuhurite mootorid esimesel, hiljemalt teisel katsel. Eelduseks oli see, et iga masina käivitamisel järgiti konkreetse seadme kasutusjuhendis kirjeldatud käivitusmeetodit. Kõigepealt avatakse kütusekraan (kui see olemas on), seejärel lülitatakse vool sisse, keeratakse õhuklapp rikastusasendisse, vajutatakse kütusepumpa või tõmmatakse starteri trossist. Ja ennäe, mootor töötabki!

Testi tulemusi uuri TMKE veebruari numbrist.