
Ta tõdeb, et nutisõltuvusest ülesaamine algab üksikutest peredest, emadest ja isadest, kes ehk varem ei saanud aru, et midagi valesti tegid, aga võtavad selle nüüd ette. “Kui laps läheb kooli, siis kõigil on nutiseade. Aga me ise ühel hetkel suudame selle ümber pöörata, et see ei ole normaalsus ja see ei ole see, mida me tahame ega see, mida me oma lastele tahame õpetada,” tõdeb ta.
Ta toob näiteks, et nutiseade on võimsam kui näiteks telekas - aju võtab alati arvesse, mis kontekst on. “Kui sa oled bussis, poes või tunnis, siis aju ei tule selle peale, et võtaks taskust välja teleka, aga nutiseadme võtame,” selgitab ta, et niipea kui see mõte tuleb, on keskendumine näiteks koolitunnis läinud. Mida õpetaja sel ajal rääkis, on kõik kadunud. Nutiseadmete probleem on see, et need on alati meie juures ja meie tähelepanu kontrollimas.
Ta soovitab kasutada pigem statsionaarset arvutit. “Oleks parem, kui laps on pool tundi arvutis. See ei sega teda koolis ega mänguväljakul ja ta saab keskenduda,” soovitab Aru.
Kui palju võiks laps nutiseadmeid kasutada?
Aru tõdeb, et mis puudutab nutiseadmeid, on laste puhul rusikareegel see, et mida vähem, seda parem. “Mina ei kirjuta reegleid kellelegi ette, mõni päev lihtsalt on halvem päev, tuleb süüa teha, las ta vaatab pool tundi, aga kas väike laps üldse peabki rohkem vaatama? Minu peres ei vaadata rohkem kui pool tundi,” toob ta näiteks.
Kui lapsed on just nutiseadmed saanud, soovitab Aru alustada nii, et panna piir võimalikult madalale ning kodus ise eeskuju näidata – mitte nii, et vanemad võivad Facebookis olla 4 tundi ja lapsed 20 minutit. “20 minutit võib tunduda vähe, aga tegelikult on see mõistlik aeg,” selgitab ta. “Kui on vaja, siis võib aega natuke suurendada. Piirid on erinevad, mõnes peres ei ole üldse nutiseadmeid, teises peres on täiesti käest lastud. Kui mõnel pool on laps nutiseadmes 5 tundi päevas, siis ei saa kohe öelda, et tänasest oleme ainult 30 minutit, vaid peame samm-sammult alla minema, see peab olema mõistlik protsess, et asi paremini kontrolli alla saada.”