Mullu Tallinna lasteaedades tehtud uuring näitas, et mõned õpetajad teevad lastega suhtlemisel tüdrukute ja poiste vahel selget vahet, kirjutab Pealinn. Näiteks nähakse koristamises vastutavatena pigem tüdrukuid kui poisse, ereda näitena toodi välja olukord, kus õpetaja kutsus vaid tüdrukuid klotsinurka koristama.

“Väikesed tüdrukud, palun pange see klotsinurk korda, me hakkame õue sättima,” lausus õpetaja, mainides ainukesele kohal olnud poisile, et temal pole midagi koristada, ja tänades teda eraldi appitulemise eest. Selline käitumine rõhutas arusaama, nagu polekski see töö poisile ette nähtud.

“Ka siis, kui poisid tüdrukuid halvustavad, nagu selles vanuses tihti juhtub, ei tee õpetajad midagi selleks, et neid korrigeerida,” kirjutab Kadri Aavik naisuurimus- ja teabekeskuse uurimuses. Niiviisi aga julgustatakse poiste arusaama nende üleolekust.

Poistele rohkem mänge?

Teiseks on lasteaedades osa mänge ja tegevusi, mõnikord ka suhtlus korraldatud soopõhiselt. Reeglina antakse poistele rohkem vabadust, nad saavad tihti rohkem tähelepanu, nii negatiivset kui ka positiivset tagasisidet. Tüdrukutel oodatakse lausa vaiksemaid mänge.

“Näiteks ühes situatsioonis tegid tüdrukud laeva mängides õpetaja arvates liigselt lärmi, mispeale õpetaja katkestas nende mängu ja tegi neile ettepaneku hakata mängima pabernukkude riietamist, mis on näide soopõhisest suunamisest,” kirjeldab Aavik uuringus.

Lasteaedades on ka traditsioon eraldada mänguruum sisuliselt nö tüdrukute ja poiste alaks. Soorollide taastootja on näiteks seesama lasteaedades sisse seatud “tüdrukute nukunurk” ja “poiste auto-/klotsinurk”.

Enamasti otsustavad lapsed küll ise, milliseid mänguasju eelistavad, kuid vahel toimub selline jaotus õpetaja otsese suunamise tulemusena.

Tüdrukuid ei taheta andekaks pidada

Üheskoos nähti tüdrukuid-poisse kõige sagedamini joonistamise juures. Samas lauamängude mängimist, mis ometi pole võrreldes paljude teiste mänguasjade ja tegevustega ju nii soolistatud, harrastavad lasteaias samuti millegipärast rohkem poisid.

Samuti saavad poisid rohkem õpetaja tähelepanu kui tüdrukud. Poisid saavad enam kiita, kuid mis seal salata, ka rohkem noomida kui tüdrukud — see kehtib nii otsese sõnalise tagasiside kui ka kaudse mittesõnalise suunamise kohta. Poisse kiidetakse õigete vastuste ja teadmiste eest, tüdrukuid sõnakuulelikkuse ja alluvuse eest.

Aavik tõdeb, et õpetajad kohtlevad tüdrukuid-poisse erinevalt ilmselt pigem alateadlikult. “Usun, et enamikul juhtudel jäi erinev kohtlemine kasvatajatele endile adumatuks, sest nende arvates oli nende tegevus “loomulik”.”

Uuringu “Soo sotsiaalne konstrueerimine Eesti lasteaedades seitsme Tallinna lasteaia vaatlusandmete põhjal” käigus vaadeldi tegevusi seitsmes Tallinna lasteaias ning küsitleti nii lapsi kui ka õpetajaid.

Allikas: Pealinn