Vanemad räägivad sellest omavahel, kurdavad tuttavatele, sinnapaika see ilmselt jääbki, sest keda probleem ei puuduta, seda see eestlaslikult suhteliselt ka ei huvita. Räägi või ära räägi, ikka ju midagi ei muutu. Aga vahelduseks võiks siiski rääkida.

Nädala algul saabus meilegi postkasti ootamatu e-mail — teie esimesse klassi minevale lapsele on määratud õppekoht teises vahetuses. Teine vahetus alustab vastavalt klassiruumide vabanemisele kas kell 11.50 või 12.45 (sic!). Lastevanemate koosolek on 28. augustil. Ilusat kooliteed!

Kuidas korraldada elu peres, kui lapse päev algab alles kell üks?

Mõned kirjaread, mis viskasid aga õhku väga palju küsimusi, koondudes küsimuste alla — milline elukorraldus saab sügisest olema ja mis saab lapsest, kelle koolitee algab sisuliselt kas siis kell 12 või kel 13 päeval? Mida ta hakkab tegema hommikuti? Kes teda lõuna ajal kooli viib? Kes teda sealt tagasi toob, kui kool lõpeb kell 16 ehk siis tund enne tööpäeva lõppu? Kas kool, mis on oma kodulehel lubanud mitmeid huvialaringe tagab neid ka õhtupoolses vahetuses käivatele lastele?

Pikapäevarühmast ei maksa ilmselt unistadagi, mis tähendab, et kui laps peaks lõpetama kooli kell 16 ning seejärel leidma endale isegi mõne huvialaringi, siis mis kell lõpeb lapse „tööpäev“, kui ta peab ka järgmiseks päevaks oma koolitükid ära tegema? See on lihtsam, kui lapsel on lahtine pea ning ta suudab end ka ise organiseerida, kuid enamikel juhtudel see nii ei ole. Kuidas mõjub selline töörütm lapse õppeedukusele?

Mille alusel otsustati, kes läheb õhtusesse vahetusse?

Küsimusi tekitab ka see, kuidas kool tegi valiku, keda määrata esimesse vahetusse ning keda teise. Praeguseks olen kuulnud kahte varianti — valida said need, kes esimesena dokumendid sisse viisid. Teine variant — valida ei saanud ka need, kes dokumendid esimesena sisse viisid, sest kohad määrati loosi teel. Kuidas tegelikult ning kas ja kelle puhul ikkagi eelistusi tehti, ei saa küsideski ilmselt täpselt teada.

Kooli koduleht kinnitab siiani, et andke oma eelistustest hommikuste ja õhtuste vahetuste kohta teada kooli avaldusi tuues. Avaldusi sai viia alates 1. juunist. Oma otsuse tegi kool aga juba sisuliselt nädala pärast. Avaldusega koos tuli viia koolivalmiduse kaart, mis paljudele pisteti pihku lasteaia lõpupeol. Iseenesest loogiline. Meie saime selle päev pärast koolist tulnud teadet, et kool on valikud juba teinud.

Kaua kool avaldusi vastu võtab, kodulehel kirjas ei ole. Teadjad allikad kinnitavad, et kui algselt räägiti juuni lõpust, siis nüüd tahetakse nende asjadega enne jaanipäeva asjadega ühele poole saada. Teadagi, algab ju puhkuste periood. Miks siis aga ei määratud näiteks avalduste toomiseks konkreetset kuupäeva, pärast mida selliseid otsuseid teha?

Kindlasti on neid vanemaid, kellel on väga tungivaid põhjuseid, miks nad ei saa last teise vahetusse panna. Jällegi, keda see huvitab. Kool aetakse triiki õpilasi täis ning uus õppeaasta võib alata.

Huviringid on õhtuse vahetuse lastele kättesaamatud

Olen nõus Õhtulehes välja öeldud vanemate mõtte või hirmuga, et õhtune vahetus kärbib laste arenemisvõimalusi. Tänapäeval on loomulik, et kooli kõrvalt tegeleb laps mingi muu meelistegevusega, kuid need võimalused on õhtuses vahetuses väiksemad.

Ka kool ise ei ole andnud teada, kas on näiteks võimalus, et ringi hakkavad olema ka enne õhtuseid vahetusi. Huvi vanematel igal juhul on. Vaid mõned päevad enne kooli sellest teada saamisest on aga vähe. Kas kool ei peaks ka enam selgitama ning oma kodulehelgi täpsemat infot avaldama? Miks on ikka veel justkui sisse kodeeritud, et igat asja tuleb koolist eraldi üle küsida?

Kui aga pikapäevarühm ning huvialaringid (nt ruumipuudust välja tuues) hakkavad olema kättesaadavamad vaid hommikustele vahetustele, siis on selgelt ühtesid lapsi eelistatud teistele.