Seksijutud teismelisega
Teismelise keha kasvab kiiresti täiskasvanu mõõtudesse, ent tema tundeelu nii ruttu järele ei arene. Ta vajab infot toimuva kohta, piiride tundmist ja kaitset — ning seda juba enne sügavasse murdeikka jõudmist! Vastasel korral võite oma abiga kohale jõuda viimasel sekundil või üldse rongist maha jääda.
Huvi seksi vastu ilmutavad noored aga tavaliselt juba 4.–6. klassis. Nii sõpruskonna kui ka meelelahutustööstuse mõjul võivad seksisuhted tekkida palju varem, kui noor ise selleks valmis on. Tele- ja trükireklaamides ja netis meid lausa uputatakse seksiga üle! Meelelahutusmaailm annab aga üpriski väära pildi, kui kiiresti ja hõlpsalt sõlmitakse paarisuhteid, mis imekähku ka voodisse viivad. Juhuslikult pornofilme nähes võib lapsele jäädagi mulje, et seks on sama kui porno.
Poiste ja tüdrukute pained
Uuringute põhjal on emal tütrele seksuaalteadmisi lihtsam edasi anda; poisid ammutavad oma tarkusi palju meelsamini netist või otse filmidest.
Poisse koolitavad agaralt ka vanemad semud, kes omakorda on saanud kõikvõimalikke „tarkusi” internetist ja pornofilmidest. Sõpruskonnas ja koolis lüüakse esimeste seksikogemuste ümber valju lärmi. Noorukite rajud jutud „läbielatud hetkedest” on enamasti välja mõeldud, aga mõju avaldavad need ikkagi. Neti ja filmide kaudu õpib poiss tundma seksi kui mehaanikateadust. Kinnistub teadmine, et mees peab olema igavesti andekas, tugev ja osav ning alati suutma tekitada naisele orgasme.
Tüdrukutel on kõige keerulisem teadvustada, kust läheb nende jaoks piir meeldiva ja ebameeldiva, vastuvõetava ja vastuvõtmatu tähelepanu vahel. Paljud tüdrukud on kogenud „libedaid pilke”, pepule patsutamisi ja välimuse arvustamist. Mõni elab seda rängalt üle, teine peab lihtsalt paratamatuks. Peomeeleolus või pikematel matkadel pannakse tüdrukute talumisvõime eriti rängalt proovile.
Vanemate ülesanne on lapsele maast madalast selgitada, et kellessegi soojemalt suhtumise, sõbrustamise ja ka teiste välimuse üle ei tohi kunagi nalja heita ega kaaslasi pilkealuseks teha.
Kius on enamasti suunatudki just seksuaalsusele ja minapildile. Pidev stress, välimuse arvustus, enda tundmine alaväärse, musta ja halvana on aga suured riskid nii enesetundele kui ka seksuaalarengule. Pole sugugi ülearune noorele sisendada, et ta pole mingi luuser, kui ei ole nii „vanana” nagu põhikooli viimases klassiski leidnud endale kindlat partnerit või olnud 17sena kehalises vahekorras.
Eeskuju on parim õpetaja
Täiskasvanu peaks lapsele andma edasi teadmise, et seksi juurde kuuluvad ka tundemaailm, õrnus ja suhte poeesia, mida on hea aegade möödudeski meenutada. Eelkõige tuleks saavutada arusaam, et seksuaalsus on jõud, millega iga inimene — olgu ta siis täiskasvanu või laps — rahuldab oma põhivajadusi: vajadust läheduse, helluse ja turvalisuse järele. Seksuaalkasvatuse väga oluline osa on last õpetada võtma vastutust oma keha üle, seda väärtustama, hoolitsema selle puhtuse ja heaolu eest. Seksuaalkasvatus ei toimu vaid sõnades, pigem ikka eeskuju kaudu.
Lapsevanemana oleme noort inimest paratamatult selles vallas mõjutanud — just eelkõige kodust on laps saanud oma teadmised ja arusaamad naiselikkusest ja mehelikkusest, suhtumise kõrvalekalletega inimestesse, olgu need siis kehalised või sugulised, soovi ja oskuse jagada hellust. Nad õpivad just meilt, kuidas mehed kohtlevad naisi ja naised mehi. Oma lähedussuhetes valivad nad kätte õpitud käitumismudeli.
Iga trepiaste on vajalik
Iga nooruk edeneb nii semmimises kui ka seksis oma tempos. Mida rahulikumalt ja aeglasemalt see juhtub, seda parem on lõpptulemus. Inimese seksuaalsuse arengut kujutatakse astmetena. Neid on kokku üheksa. Igaüks neist areneb oma rütmis, aga ühel ajahetkel tuleks iga aste siiski läbida — astmeid vahele jättes jäävad paljud tarkused lihtsalt saamata.
Üht vajalikku sammu tegemata jäävad tundmata sõbraks olemise saladused. Teisest olulisest astmest loobudes võivad ära jääda kurameerimisaeg ja käest kinni hoidmise õrn periood ning noored hüppavad kohe sängi. See tundub aga üsna pöörane, eriti tulevasi paarisuhteid silmas pidades. Kui vanemate ja laste suhted on head, võib täiskasvanu juba õhust tunda, kui pikkade sammudega noorte sõprus areneb. Kui tuurid tunduvad liiga hoogsad, tuleks lapsele seletada, miks pole liigkiires tempos seksi alustada kuigi hea mõte.
Teismelisele peaks rääkima võimalikult vara rasedusvastastest vahenditest, hankida tasuks vastavasisulisi raamatuid ja rääkida just neile mõeldud nõustamispaikadest. Ka võiks noorel olla kaitsevahendeid võimalikult hõlbus kasutada: kondoome peaks olema igas kodus. Muidugi mitte hambaharja kõrval, vaid kokkulepitud paigas. Poisil peaks olema võimalus rahulikult harjutada kondoomi kasutamist oma toas. Noorte seksisuhetest ei pea vanemad teadma. Ja vanemadki ei pea järgmisele sugupõlvele midagi avama oma seksielust.
Üheksa astet seksini
Kõigil seksuaalsuhete areguastmetel on täita oma ja väga tähtis roll. Ideaalis käib inimene need läbi järjepanu, kuid tegelikkuses hüpatakse mõnest astmest üle ja seejärel põigatakse tagasi mõne vahele jäänud astme tarkusi omandama.
1. Ema on ideaalnaine ja isa -mees
Oma esimest kiindumist tunneb laps vanemate või lähimasse sugulaskonda kuuluvate inimeste vastu. Lapsele on tähtis, et tema armastust ei tõrjuta ja osutatakse talle õrnust.
Kooliiga
2. Armastus iidoli vastu
Ihaldusobjekt võib olla filmitäht, sportlane, muusik või mõni muu tegelikult kaugeks jääv isik. Tunded võivad varieeruda imetlemisest-fännimisest põletava armumiseni. Armastus on seni vaid unistustes ning on seetõttu haavamatu ning turvaline.
3. Salajane tuttav
Armastus võib tärgata näiteks õpetaja, treeneri või parima sõbra õe vastu. Nooruk elab oma tundeid läbi üksi.
4. Sõbrale usaldatud saladus
Laps kiindub kellessegi tuttavasse, võimalik, et eakaaslasesse. Asjast saab kuulda küll sõber, aga mitte armastuse sihtpunkt. Lapse tundeelu on arenenud sellesse faasi, et ta julgeb rääkida oma tunnetest teisele inimesele. Sõbra toetus on äärmiselt tähtis, et nooruk edeneks oma trepil edasi.
5. Sa meeldid mulle
Selles etapis saab tunnete sihtmärk vastaspoole tunnetest teada. Moodused võivad olla erinevad. See võib olla klassitunnis heidetud kirjake, SMS või sõnum mõnelt ühiselt sõbralt. Nooruk on mõttes juba leppinud võimalusega, et võib tulla tagasilöök — keeldumine. Nn käimine võib lõppeda tunniga, aga kesta ka mõnevõrra kauem.
6. Käsi käes
Käest kinnihoidmisest piisab täiesti, ometi võib lähedusega kaasneda võimas erootiline tundelaviin. Reaalsuses tundub musitaminegi jahmatavana, kuid üksinda oma toas kogeb laps, kuidas ta keha erutub. „Käimise” lõpp toob võimsaid tundepurskeid, millesse lähikond peaks suhtuma äärmise tõsidusega. Päästerõngaks võivad olla rääkimine, nutt aga ka muusika kuulamine. Kuues aste on ehk kõige tähtsam arenguaste, mis mõjutab kõiki ees ootavaid paarisuhteid.
7. Suudle mind!
Suudle-mind-tasandil tunneb noor ehk esmakordselt tõelist kirge. Käest kinni hoidmine, embused, teineteise läheduses olemine ja suudlused on piisavad. Erutus võib ometi endast märku anda.
8. Mis tundub hea?
Suguühe ei ole veel päevakorral, aga sellega seotud kartustest ja küsimustest räägitakse partneriga. Rääkimine on seda kergem, mida kauem on kestnud käsi-käes-etapp.
Teismeliseiga
9. Julgus suguühteks
Suhe partneriga on nii lähedane, et esimene seksielamus ei saa olla enam kaugel. Mõlemad partnerid annavad süütuse armsale inimesele. Omavahel on räägitud ka võimalikest raseduse kaitsevahenditest ja suguhaiguste kaitsest. Omavahel olemise kunst ja nipid peaksid ideaalis olema sarnased täiskasvanute paarisuhetele. Noored täiskasvanud peaksid olema valmis ka analüüsima põhjuseid, kui suhe ei toiminud.
Allikas: Raisa Cacciatore “Laste seksuaalkasvatus”