Konverentsil pidasid ettekande pealkirjaga “Käitumisraskustega laps lasteaias” psühholoog Mailen Kurs ja eripedagoog Karmen Pruul. Kuigi ettekanne oli suunatud pedagoogidele, on järgnevad põhimõtted ja nõuanded suurepäraselt rakendatavad ka kodus lapsevanema poolt. Toome Naisteka lugejani ettekande selle osa, mis toob välja spetsiifiliste erivajaduste liigid ja õpetab üksikasjalikult, kuidas selliste lastega käituda, et nad hästi hakkama saaksid.

Spetsiifiline erivajadus (aktiivsus- ja tähelepanuhäired, autismispektri häired ja vaimne alaareng):

  • Kõne ja keele arengu häire
  • Aktiivsus- ja tähelepanuhäire (impulsiivsus, tähelepanematus, hüperaktiivus)
  • Autismispektri häired (vähene empaatiavõime, stereotüüpne käitumine, huvide ja tegevuste piiratus, tundlikkus muutuste suhtes, raskused emotsioonide regulatsiooniga, tundlikkus keskkonna stiimulite osas)
  • Vaimne alaareng (psüühiliste protsesside arengutempo võib olla oluliselt aeglasem eakaaslastest)

Mida vajab erivajadusega laps?

Sotsiaalsetest teguritest põhjustatud käitumisraskused

  • Jää endale kindlaks — kui laps on harjunud oma tahtmist saama oma käitumisega, siis ära lase endaga manipuleerida. Ole toetav aga nõudlik!
  • Tunnete märkamine, nende peegeldamine täiskasvanu poolt, tunnetega seotud sõnavara õpetamine, nende üle arutamine
  • Sotsiaalsete ja käitumisoskuste õpetamine ja nende kinnistamine
  • Tunnusta last tehtud jõupingutuste nimel (see aitab lapse motivatsiooni ja tegutsemistaset tõsta)
  • Suhtle lapsega toetavalt, kuid autoriteetselt. Anna juhiseid kindla ja rahuliku häälega (tähelepanu võitmiseks võib isegi vaiksemalt rääkida)
  • Kui laps ei reageeri korraldustele, tuleb rääkida tema käitumise tagajärgedest, teha kokkuleppeid
  • Kasuta pigem positiivset premeerimist kui negatiivset karistamist

Aktiivsus- ja tähelepanuhäirega laps

  • Tähelepanu hajumine võib olla väga kiire. Anna juhised konkreetselt ja ükshaaval, pigem mitu väikest ülesannet, kui üks suur korraga.
  • Vajadus olla pidevalt liikumises. Võimalda lapsele liikumispause (lisaks näpuvidin/stressipall)
  • Kindel päevarutiin ja reeglid. Päevaplaani võib joonistada tahvlile ja kui tegevus on lõpetatud, siis see tahvlil maha tõmmata

Spetsiifilise arenguhäirega laps (sh vaimne alaareng)

  • Lapse intellekti tase võib olla madalam, seetõttu võtab sellistele lastele sotsiaalsete- ja mänguoskuste õpetamine oluliselt rohkem aega. Kaasa last, kuid arvesta tema tempoga ja arengutasemega, rohkem kordusi tegevustes
  • Kõne ja keele arengu mahajäämus. Suhtlemisel kasuta lihtsat sõnavara ja lauseehitust ning korralduste puhul veenduda, et laps neid mõistis, vajadusel visualiseeri kõnet
  • Vähene huvi käeulatusest kaugemal asuvate asjade/ inimeste vastu. Paku lapsele erinevaid tegevusvahendeid, kuid ära üle koorma.
  • Taju, mälu, mõtlemine. Stimuleeri erinevaid meeli (katsumine, kuulmine jne), tekita seoseid, anna lapsel võimalus mõelda järgmisele sammule (ära üle hoolitse!)

Kõne ja keele arengu häirega laps

  • Lapsel on raske korraldusi mõista. Visualiseeri (žestid, osutamised, pildid)
  • Lapsel puudub võimalus eneseväljenduseks. Märka ja kaasa. Anna võimalus oma soovidele osutada
  • Laps väljendab ennast füüsiliselt ja võib seda teha ebasobivalt, teisi ohustavalt. Suuna last käituma aktsepteeritaval viisil.

Autismispektrihäirega laps

  • Tundlik teadmatuse suhtes. Turvaline ja tuttav keskkond ja päevaplaan!
  • Jälgida autismipedagoogika põhimõtteid — olulised on rutiinsus, korrapärasus, etteteadmine, mis tekitavad lapses turvatunde ja mille pinnalt saab areneda lapse iseseisvus
  • Visualiseerimine (piktogrammid, pildid, fotod)

Vaata ka videot oskuste õppest lastele — see meetod sobib mitmesuguste psüühiliste ja sotsiaalsete probleemide võitmiseks.

Konverentsi korraldasid viis Tallinna kesklinna lasteaeda — Südamekese, Liivalossi, Mardi, Mesimummu, Päikesejänku — ja see oli mõeldud ennekõike tänuüritusena. Õpetaja abidele suunatud päev oli sisustatud erinevate alusharidust puudutavate ettekannetega, samuti esines üks üllatusartist — Marvi Vallaste. Vahetati kogemusi ja mõtteid. Tervituseks võtsid sõna Kesklinna vanem Taavi Pukk ja Tallinna Haridusameti hariduskorralduse osakonna juhataja Marika Pettai. Kesklinna valitsus pani õla alla ka ürituse korraldamisele.