Tule juba, Unemati!

 (10)
<em>Foto: dreamstime</em>
Foto: dreamstime---

Kas on võimalik õpetada väikelast kiiresti uinuma? On ikka. Püüa veidike enne uneaega ümbritseda oma pesamuna maksimaalse hoole, helluse ja armastusega. Siis aga asu teda järk-järgult harjutama üksinda magama jääma. Samas juhtub ikkagi, et lapse uni on häiritud. Mida siis ette võtta?

Mõned lapsed ärkavad öö jooksul õige mitu korda üles. Mis võiks selle põhjuseks olla?

Katkendlik uni

Situatsioon: Laps ärkab iga paari tunni järel. Et väikest rahustada, tõuseb ema ja hakkab teda äiutama. Tulemus on aga veel hullem – ema uni on häiritud, laps on erutunud ning nad mõlemad vajavad rahunemiseks ja uuesti uinumiseks üha rohkem aega. Seejuures on väikene päeval aktiivne, ema on aga omadega täiesti läbi.

Põhjus: Ema ja lapse unefaasid ei lange lihtsalt kokku. Rinnalapse tsükkel on lühem kui täiskasvanul. Ja iga kord, kui laps läheb üle sügava une seisundist pindmisse unefaasi, võib ta kergesti üles ärgata. Mõned lapsed näevad sellelgi hetkel veel magusaid unenägusid, teised aga, vastupidi, ärkavad ja nõuavad täiskasvanu lähedust. Ja nii ei suudagi ema end öö jooksul välja puhata.

Mida teha?
Püüa laps kohe pärast esimest ärkamist enda voodisse võtta. Anna talle rinda, silita teda ning ta uinub kiiremini. Niipea kui ta järgmisel korral ärkab, ära süüa anna, vaid silita lihtsalt ja suru hellalt enda vastu. Mõne aja pärast märkad, et sinu lapse ja sinu enda unetsüklid hakkavad kattuma. Niipea kui ta liigutama hakkab ja on valmis ärkama, anna talle süüa ja hoia hellalt enda vastas. Ta tunneb sinu kohalolu, rahuneb ja te mõlemad jääte taas magama. Aja jooksul kergendab ema lähedus lapse sügava unefaasi üleminekut pindmiseks faasiks ning ta ei ärka enam vahepeal.

Magada või mitte magada

Situatsioon: Ema paneb lapse magama ja läheb toast välja. Niipea aga, kui ta läinud on, ärkab laps üles ja puhkeb nutma.

Põhjus: Kas laps ärkab tõepooles kohe pärast uinumist? See tähendab siis, et ta pole jõudnud sügava une faasi.

Mida teha?
Ole lapse juures veidi kauem. Isegi siis, kui näib, et ta on magama jäänud, ära ikka veel kiirusta. Las uinub sügavamalt.
Kui lapse käed ei ole enam rusikasse surutud, hingamine on ühtlane ning keha lõdvestunud, siis magab ta sügavalt ja sa võid ta oma voodisse panna.

Öised mängud

Situatsioon: Väikene ärkab öösel ja hakkab mängima. Kui selline käitumine saab harjumuseks, on see probleem väljamagamata vanematele.

Põhjus: Laps on aru saanud, et voodi on samasugune koht mängimiseks nagu terve lastetubagi. Vanemad aga mängivad temaga ju alati. Ja pole üldse tähtis, on see päeval või öösel.

Mida teha?
Püüa lapsele selgeks teha, et voodi on see koht, kus magatakse, mitte ei mängita. Seetõttu ei tohiks voodis olla rohkem mänguasju kui üks. Ja nimelt see, millega koos ollakse harjunud uinuma. Ära allu lapse soovile temaga mängida. Ürita jätta tähelepanuta ta kavatsused, isegi kui ta sirutab oma väikese käe läbi voodivõre ja hakkab sind sikutama. Võimalik, et sul tuleb vastu pidada mitmele mängima kutsuvale „öisele pealetungile“. Eriti veel siis, kui oled juba ühe korra alla andnud ja mänginud lapsega. Püüa teeselda sügavat und isegi siis, kui tahaksid nii väga oma väikesega tegeleda. Ükskord ta mõistab niikuinii, et öö, see on magamise aeg.

Füsioloogilised probleemid

Situatsioon: Ema on läbi proovinud kõik võimalikud nipid, kuid laps ärkab ikkagi väga sageli.

Põhjus: Lapse võivad äratada hambad, märjad mähkmed, kinnine nina, sünteetiline riietus. Äratajaiks võivad olla ka sellised ained, mis ärritavad tema hingamisteid: udemed, parfümeeria, sigaretisuits.

Mida teha?
Pea arstiga nõu ja püüdke üheskoos mõista, mis lapsega lahti on.

Allikas: Moi Rebjonok, 2'2010