Vasakukäelistel lastel on omad individuaalsed eripärad, nii nagu ka kõikidel teistel lastel. Nad on suurepärased fantaseerijad, armastavad loominguliselt mõelda, orienteeruvad väga hästi ruumis ning joonistavad oivaliselt. Nad on emotsionaalsemad, haavatavamad ja tundlikumad, ning see kõik avaldab mõju nende käitumisele. Nad solvuvad ja ärrituvad sageli. Seda teades asuvad paljud emad jälgima, kumba käega nende võsuke sagedamini tegutseb. Vasakukäelisusest saab aga aru alles viiendast eluaastast alates. Selle ajani võivad kõik lapsed ühtviisi edukalt mõlemat kätt kasutada.

Erinevad grupid

  1. „Geneetiline“ vasakukäelisus antakse edasi pärilikkuse teel ühelt vanemalt.
  2. „Kompensatoorne“ vasakukäelisus tekib kõige sagedamini raseduse ja sünnituse patoloogia puhul. See on siis lapse peaaju trauma tulemus (vasaku või parema ajupoolkera vigastuse tõttu).
  3. „Pealesunnitud“ vasakukäelisus on seotud parema käe traumaga varases eas. Siis muutub vasak käsi treenituks. Ent kooli tulles hakkavad need lapsed ikkagi halvasti kirjutama.
  4. „Matkiv“ vasakukäelisus — lapsele meeldib jäljendada armsate pereliikmete iseärasusi.

Iseärasused ja areng

Vahel hakkavad väikesed vasakukäelised tavalisest hiljem rääkima. Ent siis, saades 3-aastaseks, asuvad jutustama kohe pikkade, grammatiliselt õigete lausetega.

Vasakukäelised väikelapsed on suurepärased imitaatorid. Palu neil jutustada loetud teksti ning nad jutustavad selle suure rõõmuga ümber. Siis aga küsi, mida tähendab see või teine sõna või heli. Paraku pole tulemus nii hea, kuna need lapsed võtavad teksti vastu tervikuna ja kopeerivad võõrast kõnet. Et vasakukäelised lapsed võiksid kiiremini adapteeruda meie paremakäelises maailmas, on loodus andnud neile võime meelde jätta suurt hulka informatsiooni. Väliselt näib nende kõne suurepärane, ent olulisel protsendil vasakukäelistest esineb kõnehäireid, kuna neil ei ole välja kujunenud helide eristamise võimet kõnes. Seetõttu tuleb selliseid lapsi õpetada analüüsima helisid ja arendama nende oskust kuulata ja eristada neid, et määrata nende järgnevust sõnas.

Mängides arendame kõnet

„Ma tean viit …“ looma, puuvilja, mänguasja, riideeset …

Eesmärk: sõnavara rikastamine.
Mängu reeglid: laps nimetab käteplaksu peale vajaliku sõna.

„Arva kirjelduse järgi ära, mis esemega on tegemist“

Eesmärk: õpetada kirjeldama ümbritsevat maailma.
Mängu reeglid: las laps tunneb kirjelduse kaudu ära eseme ja jutustab, milleks seda kasutatakse.

„Arva ära, mis heli see on ja kust see tuleb“ ja „Tunne oma häält“.

Eesmärk: arendada mitteverbaalsete helide kuulamist.
Mängude reeglid: las laps teeb kindlaks ühe või teise heli.

Kas õpetada ümber või ei?

Paljud spetsialistid on arvamusel, et vasakukäelist last ei tohi kindlasti ümber õpetada. Nii üritame ju ümber teha lapse loomust, unustades seejuures, et meie võimuses ei ole ümber teha juhtivat ajupoolkera.

Sageli on ümberõpetamise tagajärgedeks:

  • Kokutamine
  • Emotsionaalsed probleemid (äkilisus, vahel ootamatu agressiivsus)
  • Peavalud, väsimus
  • Neurootilised reaktsioonid (enurees, neuroos, tikid)
  • Seedehäired
  • Lapse isiksuse formeerumise ja tema loomingulise alge moonutatus

Nõuanded vanematele

  1. Ürita oskused automaatseteks muuta. Jutt käib oskusest kasutada lusikat, pliiatsit, kääre. Need on oskused, mida läheb vaja igapäevaelus. Alustage ülesannetega koos, et teie liigutused oleksid sünkroonsed.
  2. Stimuleeri taktiilset arengut. Soovitades lapsele puudutada puu- ja köögivilju, jutusta nendest. Las laps katsub neid alguses ning alles seejärel maitseb. Nii hakkab ta tundma erinevust asjade vahel.
  3. Õpeta last oma keha valitsema. Sellega on vasakukäelisel probleeme. Ära kiirusta teda mitmesuguste ülesannete tegemisel. Las ta esialgu teeb ära ühe ning alles seejärel võtab ette järgmise. Tee temaga lõbusat võimlemist, kus on tegevuses mõlemad käed ja jalad. Tõsta aegamööda tempot.
  4. Arenda lapse kõnet. Harjutage peegli ees luuletuste ütlemist ja ka kiirkõnet. Lindista ta juttu.
  5. Kiida sagedamini! Nagu iga laps, vajab ka vasakukäeline kiitust. Kiida teda igasuguste edusammude eest, arenda ta andeid, abista teda tema algatustes.

15% kogu maailma inimestest on vasakukäelised. Ära ürita last ümber õpetada, vaid aita tal kohaneda maailmaga, mis on loodud paremakäeliste jaoks.