Ettevõtluseks võib pidada kõiki tegevusi, millel on:

  • eesmärk
  • risk mitte saavutada eesmärki
  • vajadus planeerida oma tegevust
  • vajadust kaasata erinevaid ressursse - aega, raha vms.

Idee

Ettevõtja vajab äriideed ja võimalust selle elluviimiseks. Ilma ideedeta või võimalusteta pole äri. Võib ka öelda, et äriidee on lahendus olemasoleva võimaluse realiseerimiseks.

Äriideedel on erinevad tekkepõhjused:

"Juhus" - on palju edukaid ärisid, mis on alguse saanud juhusest. Piisanud on sellest, et mõni inimene on täiesti tavalisel päeval korraga avastanud, et tema poolt välja mõeldud asja eest ollakse nõus raha maksma. Tihti on need olnud ka kõrvalseisjad, kes on avastanud et mõne teise inimese poolt väljamõeldu eest oleks kliendid nõus maksma.

"Ränk töö" - on ka äriideid, milleni on jõutud ränga ja pikaajalise töö tulemusena. On nähtud vajadust mõne olemasoleva probleemi uue lahenduse järele ja päev päeva ning aasta aasta järel on katsetatud ja proovitud kuni on jõutud toimiva lahenduseni. Näitena võib siin tuua Gilette firma looja, kes polnud rahul sellega, et habemeajamine habemenoaga rongis reisides on väga ebamugav. Ta töötas pikalt erinevate materjalide ja tootmisvõtetega kuni jõudis toimiva žiletiterani, mille kolme- või neljateralisi edasiarendusi me tänapäevalgi kasutame. Ränk töö viis sihini!

"Kaine analüüs" - head äriideed on võimalik ka tuletada analüüsides ja võrreldes erinevaid statistilisi andmeid - elanikkonna vanust, haridust, autode hulka, toitumisharjumusi, haridustaset jne. Näiteks autode hulka, nende hoolduseks kuluvat aega ja olemasolevate hooldusjaamade hulka omavahel võrreldes võib hinnata, kas hooldusjaamu on palju või vähe. Kui neid on vähe, võib selle analüüsi põhjal panna püsti autohooldusettevõtte.

"Vajadus kasvada" - juba toimivate ettevõtete puhul on äriideede algpunktiks vajadus kasvada. Firmal on olemas rahulolevad kliendid ja head tooted, kuid konkurentsis püsimiseks tuleb läbimüüki tõsta. Väljakujunenud turul võib uute klientide saamine olla liiga kallis - kulud reklaamile, allahindlustele ja muudele uute klientide saamiseks suunatud tegevustele võivad ületada uutelt klientidelt saadava tulu. Seega tuleb ühe võimalusena mõelda, kuidas olemasolevatelt klientidelt rohkem raha saada.

Idee kuus etappi:

Enamik ettevõtjaid läbivad kuueetapilise tee ideede arenemisel toimivaks projektiks. Kõigepealt nähakse võimalust ja seejärel otsitakse lahendust, kuidas see võimalus ära kasutada.

  • esimene etapp on ideede genereerimine või tekkimine.
  • teine etapp on idee hindamine. Kas see on hea idee? Kas see on teostatav idee? Kas see on parem, kui teised ideed?
  • kolmas etapp on idee omaks võtmine. Kas see idee on selline, mille elluviimisele sa oled valmis pühenduma, mille eest võitlema?
  • neljas etapp on idee arendamine. Kas selles idees on nõrku kohti? Kas seda ideed saab edasi arendada?
  • viies etapp on idee vormistamine äriplaaniks ja plaani järgi tegutsemine. Äriplaan on idee edukaks elluviimiseks väga oluline. Ilma äriplaanita on eesmärgini jõudmine keerukam - algse idee tõukel planeerimata tegutsema asudes saate te iga päev uut infot ja kogemusi, mis mõjutavad teie tegevust ja mingil hetkel avastate, et olete unustanud oma esialgse särava idee. Teie idee sünnib iga päev uuesti, sest algpunkti, eesmärki ja teed selleni pole äriplaaniks fikseeritud.
  • kuues etapp on tulemuste hindamine. Kui idee on vormistatud plaaniks ja plaani järgi on asutud tegutsema, tuleb vajaduse korral aeg maha võtta ja vaadata kas kõik toimib plaanipäraselt.

Neid etappe järgides on võimalik välja valida potentsiaalne äriidee, mida tasub asuda ellu viima.


Allikad:

AIESEC "Ettevõtliku noore teejuht"

Stardiplats.ee

FirstJob.ee