Jumestuskunsti kuninganna suri laupäeval oma kodus Manhattanil südametegevuse seiskumise tagajärjel, ütles kosmeetikamiljonäri poeg Leonard A. Lauder.

Lauder tegi kosmeetikatoodete müümisest omamoodi kunsti, tähtsustades kvaliteeti ja loomingulisi müügimeetodeid. Teismelisena karjääri alustades eiras ta traditsioonilisi tarkusi ning tallas sisse uusi radu, reklaamides kosmeetikat häbenemata kui “lootuse purgikesi”.

Kuigi kosmeetikamaailma maagiale nii omane müüdi loomine jättis paljudele mulje, et Estee Lauder sündis Euroopas aristokraatlikus perekonnas, oli ta tegelikult njuujorklane ja sugugi mitte aristokraat.

Josephine Esther Mentzer sündis ametlike registriandmete järgi Queensis Coronas 1. juulil 1908. aastal, aga pereliikmete sõnul sündis ta tegelikult kaks aastat varem.

Tema isa oli kaupmees Max Mentzer, kellele kuulusid heina- ja seemnepoed, tema ema oli Rose Schotz Rosenthal Mentzer, naine, keda kosmeetika väga huvitas.

50 aastat pärast sündi, kui ta hakkas võimu vaikselt poegadele Leonardile ja Ronaldile üle andma, oli ta üks maailma rikkamaid naisi, kui ajakirja Forbes arvutusi uskuda. 1980te lõpus oli Lauderi isikliku varanduse suurus üle 233 miljoni dollari.

Lauderi kaubamärgid Estee Lauder, Clinique, Origins, Prescriptives ja Aramis on maailma enimmüüdud kosmeetikakaubad. 2003. aastal oli kontserni käive 130 riigis 5,12 miljardit dollarit.

Lauder kirjutas oma 1985. aasta autobiograafias “Estee: A Success Story”, et oli huvitatud ilutoodetest juba lapsena ning et kammis tundide kaupa ema pikki juukseid ning määris ta näole kreeme. Teismelisena huvitus ta immigrandist onu tööst, kes oli keemik ja kes segas kokku näokreeme. Onu rääkis tüdrukule kreemide koostisest ja kuidas neid oma köögis ise valmistada. Neiu alustas kreemiäriga iseseisvalt, arvatavalt veel enne keskkooli lõpetamist.

Alguses müüs Lauder isetehtud kreeme ja losjoone väikestes kogustes oma kodu lähedastes ilusalongides. Neil aegadel ei tegelenud sellega keegi ning ka salongid ise olid lapsekingades. Lauder ei tegelenud ainult müügiga, ta lobises klientidega, sellal kui ta masseeris ja patsutas suurte föönide all vaevelnud ja mistahes meelelahutust igatsenud matroonidele kreemi näole.

Enamusel juhtudel lahkusid naised salongist vähemalt ühe ostu — ja ühe tasuta näidisega.

Lauder eiras algusest peale traditsioonilisi toote edendamise meetodeid. Osaliselt oli see tingitud sellest, et tal ei olnud reklaamiks raha, aga osalt ka seepärast, et ta mõistis näitliku demonstratsiooni ja kingituste tõhusust.

1930. aastal abiellus ta endast kuus aastat vanema raamatupidamist õppinud Joseph Lauteriga. Nad muutsid oma nime peatselt Lauderiks ning alustasid koos äritegevust.

Estee töötas väljas ning Joseph tegeles tootmise ja rahaasjadega — selline tööstiil jätkus nende ühiselu lõpuni.

Estee tähelepanu kvaliteedile kestis kogu eluaja. Ta ei rõhutanud mitte ainult toodete, vaid ka pakendi kvaliteedi tähtsust. 1944. aastal, kui enamus sõjajärgsed huulepulgad olid pakendatud plastikusse, tõi Lauder välja elegantse metallist karbikese.

Kui Lauder lõpetas salongides müümise ning hakkas kanda kinnitama kaubamajades, mõtles ta välja loogilise jätku oma mitteametlikule tasuta toote strateegiale — “ostule koos kingitusega”.

Lauderi müük kasvas plahvatuslikult ning konkurendid hakkasid peatselt ta tegevust kopeerima. Siiani on koos ostuga antav kingitus standardne strateegia kosmeetikatööstuses ja ka mujal.

1939. aastal Estee ja Joseph lahutasid abielu, aga abiellusid uuesti 1942. aastal ning nende teine poeg Ronald sündis 1944. aastal.

Estee Lauder kui korporatsioon asutati 1946. aastal, siis ei olnud firmas veel ühtegi palgalist töötajat ning nahahooldustooteid oli vaid neli ja kosmeetikatooteid kolm. Nüüd toodab firma 2000 nimetust tooteid ning kontsern annab tööd 21 500 inimesele.

Lauderide suur läbimurre saabus, kui Estee Lauderil õnnestus saada väike tellimus Saks Fifth Avenuelt. Ta otsustas kohe, et see on koht temale, kuna seal sooritas sisseoste ühiskonna koorekiht.

1968. aastal välja tulnud Clinique oli esimene allergia suhtes testitud kõrgklassi kosmeetikatoode. See kaubamärk tõi 20 miljonit dollarit kahjumit, enne kui ta muutus populaarseks ja kujunes ülimenukaks.

Lauderil on neli lapselast, sealhulgas William Lauder, kellest saab juuli alguses Estee Lauder Companies peadirektor.