Söö pühademaiuseid nii palju kui sisse mahub, sest keeldumisel võivad olla su tervisele hoopis kurvad tagajärjed


Piparkookide valmistamine Eesti Leivatööstuses
Piparkookide valmistamine Eesti LeivatööstusesFoto: Anni Õnneleid

Kakao, glögi, koogid, piparkoogid... kaalulangetajale on jõuluaeg ikka paras piin. Aga ei pea olema. Toitumisspetsialistid Huffington Postis ütlevad, et kui terve pika pühadeaja hästi tubli oled, kõigest keeldud ja nurkalt pealt vaatad, kuidas teised head-paremat näksivad, tabab sind peagi rängem tagasilöök.

Jõuluaegne kaalutõus on tavaliselt minimaalne

Stress pühadeaegse kaalutõusu pärast on tavaliselt palju suurem kui see kaalutõus tegelikult. Muidugi avaldavad pühadesöömingud su vöökohale mõju, aga keskmiselt võetakse juurde 1-2 kilo, mitte rohkem. Ja väga suur tõenäosus on, et kaal jääb täpselt samaks. Kui sa siiani oled suutnud oma kaalu kontrolli all hoida, sööd normaalselt ja tunned oma keha vajadusi, ei tee need jõulukilod sulle mitte midagi ning kaovad iseenesest kohe, kui normaalse ja tavapärase elu juurde tagasi pöördud.

Ja isegi kui need kilod tulevad — su tervisele ei tee need tõenäoliselt mitte midagi. Üks-kaks suuremat söömaaega on su kehale täiesti vastuvõetavad ning keha tuleb kenasti toime ka paari lisakoogitüki seedimisega. Nii et ära piitsuta end ega tunne süümekaid, kui kõht saab liiga täis.

Aga negatiivne suhtumine toitu teeb sulle rohkem halba

Me elame maailmas, kus iga nurga pealt kostub hüüatusi, et söö seda ja ära seda küll suhu pane. Seetõttu me seame endale liiga rangeid piiranguid ja häbistame iseennast, kui oleme “üle piiri” astunud. Nii piiritletud ja “õige” söömise tõttu tekib meis piinlikkus, häbitunne, soov end karistada, hirm ja pinge, kui jõululauas istume ja toitu vaatame — tahaks, aga ei saa, sest “pole õige.”

Seotud lood:

Kui stressad meeletult selle vanaema legendaarse õunakoogi pärast, sest õudselt tahaks seda süüa, aga see pole “puhas” või “tervislik”, tekib su kehas negatiivne reaktsioon — kortisool võtab üle, see on aga hormoon, mis pidurdab kaalulangust ja pigem tekitab hiljem meeletuid isusid.

Isule järele andmine võib aidata kiiremini sihile jõuda

Pikemas plaanis ei ole see, mis sind sihile viib, mitte kausitäis makarone, mille sa söömata jätsid, vaid hoopis see vanaema eelpoolkirjeldatud õunakook, mida sa süütundeta täielikult nautisid. Luba endale igal tervislikul nädalal üks päev, kus sa võid süüa seda, mida sa tõeliselt ihaldad. Ära nimeta seda patupäevaks, sest see vihjab, nagu sa teeksid midagi valesti ja see tõstab paha kortisooli taset.

Nii et söö iga päev tervislikult ja normaalselt ning kui siis nädala lõpuks kogu perega jõululauda istud, luba endale kõike, mida hing ihkab ja nimeta seda enda jaoks preemiaks.

Endale maiuste keelamine viib hilisema ülesöömiseni

Ja kui sul on veel vaja põhjuseid, et end jõululauas vabalt tunda, siis palun: uuringud on näidanud, et mida rohkem sa endale keelad, seda hullem tagasilöök ühel hetkel tuleb. Selle asemel, et süüa iga päev üks väike tükk šokolaadi, võtad sa nõrkusehetkel ette neli tahvlit ja pistad need siis kõik korraga nahka — see on aga kindlasti palju halvem variant.

Enese piiramine tekitab stressi, stress põhjustab uimasust, uimasus muutab treeningu keeruliseks ja dieedist kinni pidamise võimatuks — nii see lumepalliefekt muudkui kerib, kuni lõpuks sööd end kurguni head-paremat täis ja tunned end pärast nii füüsiliselt kui vaimselt ülikehvasti.

Ei ole mõtet end pika ja range dieediga karistada, kui sa oled vanaema jõulupraadi söönud rohkem kui plaanisid. Samuti unusta ära jõulupeoks valmistumine nälgimisega, et saaksid pärast endale rohkem lubada.