Kohe stressi vältimiseks alusta rahulikult. Üldse võiks puhkuselt naasta pigem päev või kaks varem, mitte otse lennukilt kontorisse tormata. Väike tagasivaade puhkusele, suhtlemine sõprade-sugulastega, muljetamine — kõik see aitab kinnistada puhkuse positiivset mõju.

Kunagi liikus internetis naljakiri sellest, kuidas tuleks puhkuselt naasvat kolleegi kohelda: alustada vaikselt paberikrabinaga ja harjutada kontorihäältega! Tegelikult on selles oma tõde olemas. Ära plaani esimesele tööpäevale kohtumisi ega suuremaid ettevõtmisi. Alusta lihtsamatest tegevustest, võta ette midagi, mida oled tahtnud ammu teha, suhtle kolleegidega, ürita ennast rahulikult töökeskkonda sisse elada. Kasuta esimesi päevi pigem plaanimiseks kuivõrd kriiside lahendamiseks. Nii kestab puhkuse positiivne mõju kauem ja tööstress ei hakka kummitama.

Järjest suurem probleem on tööle saabujale lugemata e-kirjade hulk. On neid siis sadu või tuhandeid — kõik tuleb läbi töötada ja see võtab aega. Järgnevalt pakun välja mõned näpunäited, kuidas seda kõige efektiivsemalt teha.

1. Alusta lugemist ajaliselt viimastest kirjadest! Tihti tehakse viga, et alustatakse sealt, kus puhkuse tõttu asjad pooleli jäid. Ei, parem on lugeda värskemaid kirju ja liikuda vaikselt tagasi. Miks? Sest värskemad kirjad viivad sind tööga kiiremini kurssi ja paljud probleemid (näiteks 3 nädalat vanades kirjades) on hilisemates kirjades juba lahendatud. Seega tasub lugeda värskemaid, et varasemateni jõudes need lugemata kiiresti kustutada.

2. Kasuta sorteerimist, et vajadusel kustutada korraga rohkem kirju. Kui oled jõudnud kirjani, mille saatja sulle huvi ei paku, siis sorteeri kõik e-kirjad kohe saatja järgi ja kustuta kõik sama saatja kirjad. See ei pea olema konkreetne isik, sageli on tegu mingi meilirobotiga või spämmiga. Samamoodi toimi ühesuguste pealkirjade puhul. Niipea kui leiad esimese, sorteeri kõik pealkirjade järgi ja vajadusel saad kustutada kõik sama pealkirjaga e-kirjad. Või lugeda nad järjest läbi. Igal juhul hoiad ühesuguste teemadega tegeledes kokku aega.

3. Tee endale ajutine kataloog, kuhu tõstad kõik puhkuse ajal saabunud kirjad. Tavaliselt võtab töö meid vastu kiirete aktuaalsete probleemidega ja polegi aega nende sadade puhkuse ajal saabunud e-kirjadega tegeleda. Ühelt poolt ei saa neid kohe ka ära kustutada, teisalt on nad sissetulevate kirjade kataloogis jalus ees. Mõned kirjad võivad niimoodi mitmeks kuuks rippuma jääda.
Lahendus on eraldi kataloog — tekita ajutine kataloog näiteks nimega „puhkuse kirjad“ ja liiguta KÕIK puhkuse ajal tulnud kirjad sinna. Nüüd on sissetulevate kirjade kaust puhas, saad tegeleda aktiivsete asjadega. Samas kui on aega, siis saab minna ajutisse kausta ja lahendada puhkuseaegseid e-kirju. Ning kui on vaja kiiresti mõni neist kirjadest üles leida — ajutisest kataloogist on lihtne otsida. Mõne aja pärast on loodetavasti kogu kataloogi sisu lahendatud ja võid selle lihtsalt ära kustuda või jätta järgmist puhkust ootama.

Muide, viimast eraldi kausta soovitust saavad kasutada ka need, kellel on puhkuse ajal hakanud laud paberitest üle ääre ajama. Väga raske on paberikuhjades efektiivselt töötada. Parem leia endale kast, kuhu tõstad kogu puhkuse ajal tekkinud korrespondentsi ja lahenda neid võimaluste järgi tunduvalt efektiivsemal moel.

Head ajajuhtimist!