Iga kuu on tarbijakaitsele esitatud kaebuste esikolmikus netikaubandus. Kõige sagedamini kurdetakse, et internetist tellitud kaup jõuab ostjani pika hilinemisega või ei jõua üldse. Eurostati värske uuring näitab, et eestlased külastavad netipoode palju vähem kui eurooplased keskmiselt, vahendavad ERR´i uudised “Aktuaalset kaamerat”.

Hoolimata kurvast statistikast ei pea e-poodidest ostmist kartma, kui ise tähelepanelik olla, kinnitab Eesti E-kaubanduse liidu juht Sirja Mäekivi.

Et sina saaksid ostud mugavalt diivanilt tõusmata sooritada ega peaks kauba kohale jõudmise või raha kaotamise pärast muret tundma, loe läbi ja jäta meelde alljärgnevad nõuanded!

*Enne, kui hakkad poest kaupa tellima, tee natuke eeltööd. Trüki e-poe nimi otsingumootorisse, loe foorumitest kasutajate kogemusi, uuri ajakirjanduses ilmunud materjale. Äsja avatud netipoodide kohta ei pruugi väga palju informatsiooni internetis veel olla, see ei tähenda automaatselt seda, et tegu on kahtlase kohaga.  E-kaubanduse liit on suure osa tööst sinu eest juba ära teinud ning andnud usaldusväärsetele kodumaistele e-poodidele „Turvalise Ostukoha” märgi. Selle märgiga kauplused vastavad tarbijakaitse ja E-kaubanduse liidu esitatud nõuetele.

*Poed ei pea enam pakkuma võimalust toodete eest osade kaupa maksta, seetõttu ei saa selle järgi poe kohta järeldusi teha. Paljud kaupmehed on aga selle võimaluse siiski alles jätnud, et ostlemine kliendile võimalikult mugavaks ja usaldusväärseks teha.

*Kui kaupluses on võimalik valida erinevaid viise, kuidas kauba eest tasuda, eelista pangalingiga või arvega maksmist. Kui pood küsib krediitkaardiandmeid, ole eriti hoolas ja tutvu väga põhjalikult poe tausta ja ajalooga, sest krediitkaardiga maksmisel võib olla oht suurem, et sinu andmeid kurjasti ära kasutatakse. Krediitkaardiga ostmisel on üheks riski maandamise võimaluseks seda läbi PayPali teha (tavaliselt kasutatakse seda välismaalt ostes).

*Ausad kaupmehed on tavaliselt oma e-poes tarbijale olulise info edastamisega vaeva näinud, mitte ladunud üles vaid fotod koos kauba nimetuse ja hinnaga.

*Näiteks on šoppajale suureks abiks juhend, kuidas pood toimib, kuidas sealt osta, kuidas arve tasuda ning kuidas kaup tellijani jõuab.

*Kindlasti peavad e-poe kodulehel olema kasutustingimused, kuhu on märgitud, kuidas poest osta, mida teha, kui kaup on defektiga, millistel tingimustel ja kuidas käib kauba tagastamine, kui pikk on tarneaeg jne.

*Jälgi, et poel, kust kavatsed kaupa tellida, on kodulehele märgitud kontaktandmed. Asi on kahtlane, kui kirjas on vaid üks meiliaadress või telefoninumber. Kontaktides peaks olema firma täisnimi ja aadress, soovitatavalt ka rohkem kui ühe inimese meiliaadress ja telefoninumber.

*Võib-olla ka nii, et e-poes ongi ainult üks tegija, peaasi, et nimi ja andmed oleks edastatud korrektsel. Väga hea, kui kontaktide juurde on lisatud ka poe tegijate või klienditeenindaja fotod.

Mäekivi rõhutab siiski, et eelpoolnimetatud näited ei pruugi kehtida kõikide netipoodide kohta. Kui kauplusel ei ole kõiki nimetatud tingimusi täidetud, ei tähenda see tingimata, et tegu on petturitega. Kõige olulisem on siiski esimene punkt ehk taustakontroll.

Ohutut šoppamist!