Õppigem lõõgastuma!

 (4)
Õpi lõõgastuma

Olles mures, häiritud või kusagile kiirustades läheb meie keha pingesse. See on loomulik reaktsioon. Keha valmistub põgenema või võitlema. Reaalse füüsilise ohu korral aitaks see meil end kaitsta või minema joosta ning hädaolukorra möödudes keha lõõgastuks ja naaseks normaalsete funktsioonide juurde.

Tänapäeva moodsas ühiskonnas painavad meid paljud asjad ja pidev vaimne stress hoiab meie keha kogu aja pinges.

Krooniline pinge mõjutab inimesi erinevalt. Tekkida võivad unehäired, pea- ja hambavalu, keskendumisraskused, söögiisu võib kasvada või üldse puududa. Nii või teisiti nõrgestab pingeseisund meie immuunsussüsteemi.

Kuidas stressiga toime tulla? Õppigem mõtetesse ja sündmustesse suhtuma selliselt, et need ei ole enam stressitekitavad. Õppigem lõõgastuma! Lõõgastumist harjutades saadame kehale signaali, et "kõik on korras". Edaspidi on võimalik saata kehale see signaal vajaduse korral üha kiiremini ja sellega pingeid vähendada.

Alljärgnevalt on esitatud kolm tõestatud meetodit lõõgastumiseks.

1. Progresseeruv lõõgastumine.
Alustage jalgadest. Pingutage lihaselt nii kõvasti kui suudate. Tunnetage pinget ning leevendage seda järk-järgult. Laske jala- ja säärelihastel korraga vaid veidi lõdvestuda. Seejärel korrake seda reie- ja puusalihastega. Kõigepealt tunnetage jälle pinget ning lõdvestage siis jalg järk-järgult.

Järgmisena võtke käsile käelabad ja alakäsi. Suruge sõrmed rusikasse ja pigistage nii kõvasti, kui suudate. Seejärel laske nad järk-järgult lõdvaks. Töötage läbi iga lihasegrupp. Seejärel korrake sama protseduuri ülakäe ja õlgadega. Pidage meeles, et lihaseid tuleb enne lõdvestamist pinge all hoida.

Järgmisena pingutage kõhulihaseid. Hoidke need pinge all ning lõdvestage järk-järgult. Seejärel liikuge edasi rinnalihaste juurde. Hingake sügavalt sisse ja hoidke rind pinge all. Seejärel laske õhk järk-järgult välja samas rinnalihaseid lõdvestades.

Pärast enamuse lihasegruppide läbitöötamist tunnete kehas kerget kihelust. Teie hingamine on muutunud aeglasemaks ja sügavamaks. Te olete lõõgastunud.

Püüdke teha seda iga päev. Kui olete teinud harjutust 10-15 päeva järjest, püüdke teha seda lihaseid pingutamata. Vaadake, kas neil õnnestub lõõgastada üht lihasegruppi korraga, hingates aeglaselt ja sügavalt.

2. Sügav hingamine.
Pinges olles on hingamine sageli pinnapealne ja kiire. Tegelikult ei hinga enamus meist korralikult, olgu pinges või mitte. Ebaõige hingamine jätab meid ilma keha puhastavast ning energiat tootvast hapnikust. Õnneks ei ole hingamise õppimine raske. Leidke sobiv koht lebamiseks. Asetage käed kõhule ribide alla ning alustage aeglast ja sügavat hingamist. Hingamist võite harjutada ka püsti seistes. Sellisel juhul jälgige, et teie jalalabad asuksid paraleelselt, käsi asetage kõhule. Kui hingate õieti, tunnete kõhupiirkonna laienemist enne, kui rindkere hakkab kerkima. Harjutage hingamist 5-10 minutit korraga. See aitab parandada hingamist ka muul ajal ja lühendab ooteaega, kasvõi töölt tulles toidupoe pikkades kassajärjekordades seistes või ühistransporti oodates.

3. Kuidas vaimset puhkust võtta?
Ebameeldivatele asjadele mõeldes läheb meie keha pingesse, sest keha funktsioone reguleerivad ajukeskused ei tee vahet tegelikel ja kujuteldavatel kujunditel. Niisiis reageerib teie keha ebameeldivatele mõtetele, otsekui te oleksitegi selles olukorras. Proovige vahelduseks midagi vastupidist ja kujutage ette asju, mis tekitavad teis hea tunde.

Vaimseks puhkuseks valmistumiseks lõdvestage musklid ja hingake paar korda sügavalt sisse. Siis sulgege silmad ja kujutage ette, et olete meeldivas kohas, kas rannal või mägedes või lemmiktegevuse juures. Püüdke seda kogeda. Manage silme ette pilt, kuulake helisid, tundke lõhnu. Kõigepealt peaksite harjutama seda 10-15 minutit. Mida osavamaks te muutute, seda efektiivsem selline lõõgastumine on ning varsti suudate saavutada sama efekti vaid mõne minutiga.

Muud meetodid lõõgastumiseks.

- Muusika kuulamine on väga lõõgastav, paljudele meeldib lugeda. Kui teil on hobi, aitab ka sellega tegelemine mõtted mujale suunata. Mitmesugused uuringud on näidanud, et paar korda nädalas kehalisi harjutusi aitab vähendada stressi ja pinget.

- Vältige liiga ohtrat kofeiini ja alkoholi tarbimist. Mõlemaid peetakse küll lõõgastavateks aineteks, aga tegelikult võivad nad asja hullemaks muuta. Ärge vaadake uudiseid enne voodisse minemist. Elage üks päev korraga. Mõelge enne uinumist päeva jooksul juhtunud headele asjadele. Pidage meeles, et andmine on parem kui võtmine. Andestage, ärge kandke viha. Keegi ei ole ideaalne. Me kõik teeme vigu. Kui olete õppinud teistele andestama, andestage ka iseenesele. Homme on jälle päev.

Eriti mustadel hetkedel pöörduge oma sisemise "mina" poole näiteks sellise palvega:

  • Anna mulle jõudu muuta, mida ma muuta saan;
  • anna mulle suutlikkust aktsepteerida asju, mida ma muuta ei saa;
  • anna mulle tarkust nende vahel vahet teha.