Mõtle kui võitja

 (7)
US Openi võitja Kim Clijsters
Reuters/Scanpix

Võib-olla polegi võit peamine, ometi on see ikkagi midagi väärt. Kontrollige, kas teie elus töötavad võidumehhanismid.

1. Milliseid assotsiatsioone kutsub teis esile mõiste „võit”:

a) juba üksnes mõte „kullale” paneb südame kiiremini lööma;

b) kogu teie minevik ja olevik kinnitab teile, et elu, see on lõputu võiduajamine, igavene võistlemine, millest on võimatu välja rabeleda;

c) tuletades meelde oma üksikuid võite — olgu see edukas projekt tööl või mahavõetud 5 kilogrammi — , sisendavad need kõik eneseusku ning innustavad teid uutele kangelastegudele.

2. Olete taas dieedil. See erineb eelmisest korrast selle poolest, et:

a) otsustasite kefiiridieedilt üle minna kapsalehtede dieedile, et nädalaga 10 kilo maha võtta;

b) asendasite kartulikrõpsud pähklite ja kuivatatud õuntega. Ometi (inimene on juba kord nõrk!) jätsite oma toiduratsiooni mõned šokolaadikommid tee kõrvale. Olete veendunud, et sel moel võtate kindlasti maha;

c) analüüsite tehtud vigu, tuletate meelde võtteid, mis aitasid eelmisel korral ning koostate uue täiustatud allavõtmise programmi.

3. Kuidas käitute, kui saatusel on teile ebameeldiv üllatus varuks?

a) leiate otsekohe süüdlase — ebameeldivused on harva teie süü;

b) närveerite ning peidate pea ajutiselt liiva alla;

c) kaalute hoolega kõiki „möödahiilimise” võimalusi, samas tabate end mõttelt, et teid innustab võimalus ilmutada end uues valguses.

4. Teil on eesmärk joosta kevadel maratonil 5 km. Mida ette võtate?

a) asute otsekohe aktiivselt treenima: jooksete iga päev end sõna otseses mõttes hingetuks, suhtute põlastavalt soojendusse (milline tühiasi!) ning õige hingamise tehnikasse. Lõpuks te väsite, seejärel helistate ning tühistate oma osavõtu. Olete tõsiselt pettunud;

b) lükkate treeningud edasi — ja seda täiesti vabandatavatel põhjustel: esiteks ei tea te, kuidas õigesti joosta ja teiseks pole te veel endale uusi jooksukingigi ostnud.

c) kogute üksikasjalikku informatsiooni jooksutehnika kohta internetist, raamatutest, konsulteerite treeneriga fitness-klubis, küsitlete kogenud jooksjaid. Ja alles pärast seda asute „mõistusega” treenima.

5. Teie ülemus on ootamatult muutnud kogu töösüsteemi, mille tulemusel on müük kahekordistunud. Kliendid on vaimustuses. Teie:

a) jätkate salaja tööd oma projekti kallal, et seda järjekordsel koosolekul esitledes kõiki üllatada ning samaga suruda ülbeks läinud boss nurka;

b) mõtlete, et see inimene on palju nutikam kui teie. Nüüdsest ei riski te enam initsiatiivi ilmutada. Oma ideid esitlete kui kollektiivse töö tulemust;

c) tunnete siirast rõõmu ülemuse edu üle. Nüüd on asutusel hoopis teistsugune staatus, see aga tähendab, et igal töötajal, sealhulgas ka teil, on tekkinud suur hulk uusi võimalusi.

6. Milline on teie elukreedo?

a) elus on vaid üks õige tee. Ja kui ma seda teed mööda ei lähe, kaotan;

b) kõik oleks ideaalne, kui poleks…

c) püüan alati teha kõik, milleks olen võimeline, ometi pole mõtet ennast katkestada, et esimene olla.

Tulemused

  • Enamus a-vastuseid

    Võit iga hinna eest.

    Teie ellusuhtumine: peamine pole mitte osavõtt, vaid võit. Ja kui võistlustel pole käegakatsutavat auhinda (soovitavalt puhtast kullast medal), kaotate automaatselt selle vastu huvi. Isegi kui olete veendunud sellise elustrateegia õigsuses, teadke, et lõppude lõpuks viib see stressini. Teil on olemas vaieldamatud plussid — see on tahtejõud ning lõpmatu energiavaru. Ometi kaotavad ka need oma võluomadused niipea, kui asute tegutsema.

    Olge realist — esimese vea teete juba algetapil „võistluseks” valmistudes, te ei näe mitte üksnes oma isiklikke võimalusi, vaid ka reaalset olukorda. Laske end lõdvaks ning püüdke ette kujutada, mis saab siis, kui te jõuate finišisse mitte esimesena, vaid teisena.

  • Enamus b-vastuseid

    Häälestatus kaotusele.

    Unustage fraasid: „Ma ei suuda”, „Ma pean”, „Kui ainult”. Kindlusetus aheldab teie liigutused. Sellise mõtteviisi ning totaalse enesekindluse puudumise juures vajate tugevat motivatsiooni. Püüdke alati latti veidi kõrgemale tõsta: mida suurem on eesmärk, seda rohkem te lõpuks saavutate. Võistelge, hoidke head võitlusvaimu igas ettevõtmises.

    Nautige elamusi, mis saavad teile osaks alati, sõltumata võistluse käigust. Sageli, kui jutt käib võidust, mõtleme tahtmatult kaotusele.

    Kuid igapäevaelus, mis pole siiski ei kasiino ega olümpiamängud, on kaotus suhteline mõiste.

    Kasu ning oma väikese võidu võib leida igast olukorrast.

  • Enamus c-vastuseid

    Võitja tee.

    Olete kui suurepärane kunstiteos — oleks nagu teada, kuidas ja millega tehtud, milliseid värve segatud, kuhu on asetatud aktsendid. Kuid seda korrata ei õnnestu. Iga šedöövri saladus seisneb kõikide osade harmoonias. Sama on ka teiega: te teate auhinna väärtust, kuid ei keskendu sellele, et seda tingimata endale saada. Olla võitja — see tähendab teha kõik endast olenev, ja polegi tähtis, kas võistlete tiimis või teete soolonumbrit. Nii ongi õige!

    Võitjatel on alati olemas strateegia, hästi läbi mõeldud plaan. Võitja teab juba ammu enne stardipauku, mitu kilomeetrit on vaja läbi joosta, kus tuleb ära keerata ning mitmest võistlejast peab mööduma — ta on kursis reaalsusega.

    Ning veel on võitjal alati positiivne mõtlemine: anum pole tühi seni, kuni seal on alles kasvõi üksainus tilk.